Evropski proizvajalci hrane testirajo nove tehnologije za boj proti ponaredkom
V EU je zaščitenih več kot 3.500 živilskih proizvodov, katerih trg je vreden 80 mlrd EUR letno
Italijanski proizvajalci parmezana se že leta borijo proti imitacijam. Zdaj izdelovalci parmigiana-reggiana, kot se uradno imenuje originalni parmezan, vdelujejo mikročipe v svoje 40-kilogramske hlebce sira, da bi se lahko zaščitili pred ponarejevalci.Tudi drugi evropski proizvajalci hrane si prizadevajo zaščititi svoje priznane blagovne znamke pred ponaredki.
Zagotavljanje pristnosti živil je velik posel v Evropski uniji. Že več kot 3.500 živilskih proizvodov v EU, je poleg italijanskega parmigiana prejelo status zaščite, vključno z grškim sirom feta, francoskim šampanjcem in italijansko surovo šunko Parma.
Glede na študijo EU, objavljeno leta 2020, je trg zaščitenih živil vreden skoraj 80 mlrd EUR letno. Trg se je v zadnjih letih močno povečal, deloma tudi zaradi dodajanja novih izdelkov na seznam.
Ker imajo zaščiteni izdelki visoke cene, v nekaterih primerih dvakrat višje od podobnih, a nezaščitenih izdelkov, je trg v Evropi, pa tudi širše, preplavljen s ponaredki. Ocene kažejo, da je trg lažnih izdelkov približno enako velik kot trg izvirnikov.
Najbolj zaželena označba EU je tako imenovana zaščitena označba porekla, ki zagotavlja, da je izdelek, kot je parmigiano iz Italije, izdelan v točno določeni regiji, ob uporabi strogo določenih surovin in tradicionalnih metod. Manjše oznake dovoljujejo uporabo surovin iz držav, ki niso država proizvodnje.
Na seznam živil in vin so se uvrstili tudi izdelki z imeni, ki jih lahko uporabljajo samo tradicionalni lokalni proizvajalci. Med njimi so slovenska piranska sol, česen, pridelan na enem od portugalskih Azorskih otokov v Atlantskem oceanu, sir iz surovega mleka, izdelan na Bavarskem v Nemčiji, in suha sliva iz južne Poljske.
Največ zaščitenih izdelkov ima Italija, sledita pa ji Francija in Španija.
Nove metode za zagotavljanje porekla izdelkov
Po vsej EU se uporabljajo nove metode za zagotavljanje porekla izdelkov. Nekatere vinske kleti na svoje steklenice nameščajo serijske številke, nevidno črnilo in holograme.
Tako imenovani prstni odtis DNK mlečnih bakterij, ki so ga uvedli v Švici, zdaj preizkušajo znotraj EU, kot metodo za identifikacijo sira.
Vse več je tudi QR kod, ki jih najdemo tudi na posameznih kosih predhodno narezanega pršuta San Daniele, surovega pršuta, podobnega pršutu di Parma. S pametnim telefonom potrošniki lahko preberejo informacije, na primer, koliko časa je bil pršut staran in kdaj je bil narezan.
Goljufije s hrano so še posebej razširjene pri siru in vinu, pogoste pa so tudi pri svežih in suhomesnatih izdelkih in ribah.
Poleg boja proti izdelkom, ki se goljufivo predstavljajo kot evropski izvirniki, EU bije bitke tudi glede pravic do poimenovanja sirov in drugih izdelkov, ter poskuša drugim državam preprečiti uporabo imen, kot so šampanjec, feta in gauda.
Novi silikonski čipi, ki jih izdeluje podjetje p-Chip s sedežem v Chicagu, uporabljajo blockchain tehnologijo za avtentikacijo podatkov, ki lahko izsledijo sir vse do proizvajalca uporabljenega mleka.
Čipi so bili več kot eno leto v naprednem testiranju na več kot 100.000 kolutih parmigiana. Konzorcij proizvajalcev se namreč želi prepričati, da lahko čip zdrži zahtevo po staranju parmigiana, ki je najmanj eno leto, za nekatere sorte pa lahko preseže 3 leta.
Čipe bo kmalu začel uporabljati tudi proizvajalec zdravil Merck KGaA, testirajo pa jih tudi v avtomobilski industriji, da bi zagotovili pristnost avtomobilskih delov. Čipe bi lahko sčasoma uporabili tudi za živino, kmetijske pridelke ali zdravila, shranjena v tekočem dušiku.
P-čipi lahko prenesejo ekstremno vročino ali mraz, lahko se berejo skozi led in lahko prenesejo leta shranjevanja v tekočem dušiku.
Proizvajalci parmigiana uporabljajo tudi kode QR, vendar se kode zlahka kopirajo in pokvarijo med postopkom staranja sira.

Viri: Factiva, The Wall Street Journal, Parmaagiano-reggiano Consortium
Preberite še:
Globalni trendi na področju hrane in pijače
Svetovne cene hrane so bile v letu 2022 rekordno visoke
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.