V Evropo se vračajo nočni vlaki

četrtek, 12. oktober 2023
 

Evropa doživlja preporod železniškega potniškega prometa

V zadnjih letih je Evropa doživela železniški preporod po znatnem zmanjšanju prevozov z vlakom v devetdesetih letih prejšnjega stoletja zaradi priljubljenosti hitrih in poceni letalskih prevozov.

Potniki se ponovno vse pogosteje odločajo za prevoz z vlakom, razvoj železniških linij pa podpira tudi Evropska komisija. 

Nestrpno pričakovana uvedba proge Bruselj–Berlin prek Amsterdama s strani European Sleeper maja 2023 je še poudarila ta trend.

Potovanja z vlakom ne ponujajo le okolju prijazne alternative potovanju z letalom, ampak lahko nudijo tudi udobje za potnike. Če se potniki odločijo za potovanje z nočnim vlakom, lahko prihranijo pri hotelskih stroških in se izognejo potovanju od letališč do mestnih središč. 
 


Pred nekaj leti je tudi švedska podnebna aktivistka Greta Thunberg pozvala ljudi, naj se z letal raje preusmerijo na vlake.  
 

Povečanje potniškega prometa na vlakih je eden od ciljev Evropskega zelenega dogovora 

Povečanje potniškega prometa na vlakih je eden od ciljev Evropskega zelenega dogovora z 2019, pobude, namenjene zmanjšanju emisij toplogrednih plinov za vsaj 55 % do leta 2030 v primerjavi z ravnmi iz leta 1990. 

Po podatkih Greenpeace povzročijo vlaki približno petkrat manj emisij CO2 kot letala na isti poti, včasih celo manj. Na primer, let iz Pariza v Amsterdam proizvede 10-krat več CO2 na potnika kot vlak (119 kg CO2 na potnika na letalu proti 11,5 kg CO2 na potnika na vlaku).

Ista študija Greenpeacea kaže, da je 34 % od 150 najbolj obremenjenih letalskih poti v EU mogoče nadomestiti s potovanjem z vlakom, krajšim od 6 ur. 

Da bi zmanjšale emisije CO2, nekatere države razmišljajo o zmanjšanju domačih letov na kratke razdaljeFrancija je na primer nedavno prepovedala domače lete, ki jih lahko nadomesti vožnjo z vlakom do 2,5 ure.

Čeprav je ta novi zakon precedens v Evropi, je njegov resnični učinek bolj simboličen. Med pandemijo COVID-19 je paket pomoči francoske vlade za Air France zahteval odpravo domačih letov na kratke razdalje, kar je vplivalo na proge, kot so Pariz do Nantesa, Lyona in Bordeauxa. Podobne ukrepe so sprejeli v Avstriji, kar je povzročilo odpoved priljubljenega leta z Dunaja v Salzburg.

Podatki Eurocontrola kažejo, da se domači leti v Evropi zmanjšujejo. V letu 2022 sta na primer Litva in Nemčija beležili -38 %, Finska pa 35 % zmanjšanje domačih letov. Ta trend je prisoten po vsej Evropi in je med drugim tudi posledica popularizacije vlakov.

Letos lahko na trend vplivajo tudi cene letalskih prevozov, ki bodo po ocenah močno narasle zaradi dviga cen goriva, ki je posledica ruske vojne proti Ukrajini. Na dvig cen letalskih vozovnic vpliva tudi skladnost s podnebno zakonodajo. V skladu z evropskimi pravili mora letalstvo postati okolju prijaznejše, kar letalskim družbam povzroča večje stroške.

Kljub tem spremembam pa se pričakuje, da bo letalski promet v Evropi še naprej naraščal, kar poudarja potrebo, da države EU sprejmejo proaktivne ukrepe za spodbujanje prehoda potnikov z letal na vlake. 
 

Konkurenti na trgu 

Na trgu nočnih vlakov je trenutno minimalna konkurenca.
 
European Sleeper je eden od največjih evropskih ponudnikov prevozov z vlakom na dolge razdalje. Startup podjetje sta leta 2021 na Nizozemskem ustanovila podjetnika Elmer van Buuren in Chris Engelsman, ki sta želela uvesti način potovanja, ki bo lahko konkurenčen na pozitiven način.

Uresničitev tega koncepta se je izkazala kot izziv. Pomanjkanje razpoložljivih in sodobnih spalnih vagonov predstavlja prvo pomembno oviro. Drug velik izziv je pridobivanje mednarodnih voznih redov, birokracija pa je še dodatno zapleta procese, saj vsaka država uveljavlja drugačne postopke in predpise. 
 
European Sleeper je priznal, da vsi njegovi vlaki še niso dosegli polne dobičkonosnosti, a so v podjetju prepričani, da ljudje potrebujejo čas, da se prilagodijo.


 
Vodilni ponudnik nočnih vlakov je Nightjets avstrijskega ÖBB, ki je vstopil na trg leta 2016 in je od takrat razširil svoje poslovanje. Trenutno upravlja 20 linij po Evropi in ima ambiciozne načrte za nadaljnjo rast. ÖBB poroča, da so leta 2022 njihovi nočni vlaki prepeljali 1,5 mio potnikov.

V prihodnje se pričakuje, da bo število prog z nočnimi vlaki naraslo, podprto z udeležbo EU

Evropska komisija in Evropska agencija za železnice sta v začetku leta izbrali 10 pilotnih projektov za nove železniške povezave med večjimi evropskimi mesti, ki bodo prejeli podporo. To vključuje pobude, kot je prihajajoči projekt Midnight Trains med Parizom, Milanom in Benetkami, pa tudi novo storitev Flixtrain, ki med drugim povezuje München in Zürich.
 
Viri: Factiva, EUobserver, The Guardian 


 

Preberite še:


Globalni trendi na področju transporta in logistike

Gospodarstvo ter možnost vstopa na nizozemski trg

 
  
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: