Belgija

Gospodarske panoge Belgije


Preučite predstavitve gospodarskih panog po področjih:

Področje

Gospodarstvo ter možnost vstopa na belgijski trg

Vpogled v trg

Belgija je dobro razvit in raznolik trg, ki se nahaja na stičišču Evrope. Država ima strateški geografski položaj, saj leži med Združenim kraljestvom, Nemčijo in Francijo, med tremi glavnimi evropskimi gospodarstvi.

Belgijsko gospodarstvo, ki ga poganjata industrijski in storitveni sektor, je močno izvozno usmerjeno in ima velik kemični in farmacevtski sektor.

Belgija je v gospodarskem, infrastrukturnem in kulturnem smislu še posebej močno povezana z glavnimi severnimi celinskimi gospodarstvi Nemčije, Francije in Nizozemske.

V belgijski prestolnici Bruselj, ki jo pogosto imenujejo »prestolnica Evrope«, je sedež EU in Organizacije Severnoatlantske zveze (NATO), ter stotine mednarodnih institucij, združenj in globalnih korporacij.

Belgija se je v letu 2023 uvrstila na 17. mesto najpomembnejših trgovinskih partneric Slovenije v blagovni menjavi. Najpomembnejša izvozna in uvozna kategorija blagovne menjave med Slovenijo in Belgijo so bila lani vozila.


Industrijski sektor

Industrijski sektor predstavlja 21 % BDP in zaposluje okoli 1/5 delovne sile. 

Glavne industrijske panoge so kovinska, avtomobilska, živilska, tekstilna, kemična in naftna industrija.

Med belgijskimi regijami obstajajo velike razlike. V Flandriji so uspeli razviti 2. največjo petrokemično industrijo na svetu, medtem ko je Valonija še sredi prestrukturiranja, po zaprtju premogovnikov in velikega števila jeklarn. v Bruslju prevladujejo področja telekomunikacij, razvoj programske opreme ter farmacevtska in avtomobilska industrija.

V letu 2023 se je industrijska proizvodnja povečala za 2,1 %. V letu 2024 EIU napoveduje rast industrijske proizvodnje v višini 2,4 %, v letih 2025 in 2026 pa naj bi industrijska proizvodnja zrasla za 2,6 % in 1,8 %.
 

Tržni izzivi

  • Belgija je razmeroma majhen in zelo zrel trg, ki ponuja le omejene možnosti za novo rast. 
  • Trg trajnih potrošnih dobrin je v veliki meri nasičen in ga poganjajo predvsem nakupi nadomestnih predmetov in nove tehnologije.
  • Energetska kriza sredi vojne v Ukrajini bo povzročila upočasnitev realnega BDP v letu 2024 na 1,1 %, gospodarsko okrevanje v Belgiji pa bo postopno.

Priložnosti na trgu 

  • Belgija ima dober geografski položaj v središču Evrope.
  • Belgija je trg z visokim dohodkom. BDP na prebivalca je leta 2023 znašal 48.139 EUR, kar uvršča državo na 8. mesto med 27 državami članicami EU.
  • Prometna infrastruktura Belgije, zlasti njena pristanišča, ponuja enostaven dostop do drugih delov sveta in iz njih, njeno članstvo v EU in osrednja lokacija v zahodni Evropi pa pomenita, da ponuja neposreden in neoviran dostop do preostalega trga EU.
  • Priložnosti za tuje izvoznike ponujajo predvsem biotehnologija, farmacija, avtomobilska industrija in IKT sektor.


Vstop na trg 

  • Tuja podjetja lahko vstopijo na belgijski trg prek uvoznikov, distributerjev, trgovcev na debelo ali specializiranih trgovcev na drobno, odvisno od njihovih izdelkov in velikosti podjetja. 
  • Za uspešen vstop na trg je pomembna osredotočenost na inovacije, kakovost in konkurenčne cene. 



Gospodarske panoge Belgije – Živilska industrija

Pregled belgijskega živilskega trga

Belgijski živilski trg je raznolik in stabilen sektor, ki pomembno prispeva k nacionalnemu gospodarstvu.

Tradicionalni izdelki belgijske živilske industrije so čokolada, pecivo, mlečni izdelki in pivo.

Trendi v industriji, ki jih poganjata domača potrošnja in močan izvoz, so organski in trajnostno pridelani izdelki, ki povečujejo te tržne segmente.

Belgija ima dobro uveljavljeno kmetijsko bazo, razvito živilsko-predelovalno industrijo in konkurenčen gostinski sektor.

Izzivi vključujejo prilagajanje spreminjajočim se trendom v zvezi z zdravjem potrošnikov in skrbi za okolje.
 

Aktualni dogodki v industriji

  • Januarja 2024 je belgijski proizvajalec čokolade Godiva napovedal, da bo lansiral serijo omejene izdaje čokoladnih krofov v sodelovanju z ameriškim proizvajalcem Mister Donut. Izdelki so bili sprva naprodaj na Japonskem in sicer že v prvih dveh mesecih leta 2024.
  • Decembra 2023 je belgijska veriga pekarn in kavarn Le Pain Quotidien napovedala širitev v Grčijo z odprtjem prve prodajalne v Atenah.
  • Oktobra 2023 je belgijski proizvajalec čokolade Leonidas objavil načrte za širitev v Evropo, kjer naj bi odprl 50 novih trgovin, največ v Franciji in na Nizozemskem. Podjetje je v letu 2023 doseglo rekorden dobiček.

 
Dejavniki rasti in trendi

Lokalizacija in trajnost

V Belgiji dajejo potrošniki vedno večjo prednost lokalnim in regionalnim prehrambnim izdelkom, saj si prizadevajo podpreti lokalno gospodarstvo in zmanjšati svoj ogljični odtis. Pobuda „kupuj lokalno“ je dobila velik zagon, saj so supermarketi in trgovci s hrano razširili svojo ponudbo lokalnih izdelkov.

Kljub temu, da je belgijski kmetijski sektor učinkovit na nekaterih področjih, se sooča z izzivi, kot so nihanje ponudbe, zapletenost kmetijske politike ter določanje cen domačih vložkov. Odvisnost države od uvoza nekaterih kmetijskih proizvodov je še vedno velika, zato si država prizadeva za izboljšanje učinkovitosti in trajnosti sektorja. Belgijska vlada je uvedla politike za podporo trajnostnemu kmetijstvu, katerih cilj je povečati ekološko kmetovanje in zmanjšati uporabo pesticidov. Belgija tako beleži stalno rast ekološkega kmetovanja, pri čemer vse več kmetij pridobiva ekološke certifikate. Ta nišni sektor, ki se še vedno širi, ponuja priložnosti za dodano vrednost in diverzifikacijo v kmetijstvu.

Povpraševanje po ekoloških izdelkih je v porastu, zaradi ozaveščenosti potrošnikov o zdravju in trajnosti.
Trend k trajnosti ni omejen samo na nabavo, ampak tudi na embalažo, pri čemer si številna podjetja prizadevajo zmanjšati uporabo plastike in se usmeriti k okolju prijaznejšim alternativam. Ta premik je deloma posledica izvajanja strožjih predpisov glede embalažnih materialov in ravnanja z odpadki, ki industrijo usmerjajo k bolj trajnostnim praksam.

Vpliv na zdravje in rastlinske alternative

Porast vegetarijanstva in veganstva v Belgiji je še en ključni trend, ki odraža globalne prehranjevalne spremembe. Potrošniki postajajo vse bolj ozaveščeni glede zdravja in skrbi za dobro počutje živali.

Na trgu se povečuje povpraševanje po izdelkih z zdravstvenimi trditvami, kot so "nizka vsebnost sladkorja", "velika vsebnost vlaknin" in "obogateno z vitamini".

Vladne pobude so namenjene spodbujanju proizvodnje in uživanja bolj zdravih alternativ hrane. Proizvajalci hrane se na to odzivajo s preoblikovanjem izdelkov, ki jim zmanjšujejo količino sladkorja, soli in nezdravih maščob.

Poleg tega je poudarek na funkcionalnih živilih, ki nudijo dodatne koristi za zdravje, kot so probiotiki v mlečnih izdelkih in superživila v prigrizkih.

Povečanje vegetarijanstva in veganstva je povzročilo večjo razpoložljivost in raznolikost rastlinskih živilskih izdelkov v belgijskih supermarketih.

Podjetja vlagajo v razvoj okusnih in hranljivih alternativ živalskim proizvodom, kot so meso rastlinskega izvora, siri brez mleka in alternativne beljakovine.

Digitalizacija in e-trgovina

Digitalna preobrazba vpliva na belgijski živilski trg, pri čemer se potrošniki vse pogosteje obračajo na spletne platforme za nakupovanje živil. Spletni supermarketi in storitve dostave obrokov so pridobile na priljubljenosti, saj potrošnikom zagotavljajo priročnost in prilagodljivost.

Trgovci na drobno vlagajo v svojo spletno prisotnost in digitalno infrastrukturo, da bi zajeli ta rastoči segment trga. Pandemija Covid-19 je pospešila ta trend, saj je zaradi omejitvenih ukrepov spletno nakupovanje za mnoge postalo nujno. Posledično je prišlo do skokovitega razvoja mobilnih aplikacij in spletnih platform za naročanje in dostavo hrane.

Tudi belgijski predelovalci hrane sprejemajo inovacije, da bi zadovoljili spreminjajoče se zahteve trga. Vlagajo v nove tehnologije za izboljšanje kakovosti hrane, podaljšanje roka uporabnosti in izboljšanje prehranskih profilov. Visokotlačna obdelava, tehnologija hladne plazme in napredne rešitve pakiranja, so le nekateri primeri tehnologij, ki se uporabljajo za ohranjanje konkurenčne prednosti Belgije v sektorju predelave hrane.

 
Največja podjetja v belgijski živilski industriji

Podjetje Sektor Prodaja v mio EUR (2023)
Anheuser-Busch InBev SA/NV Proizvodnja piva 59.507,20
Cargill Nv Rastlinska olja 13.840,40
Greenyard NV Zamrznjeni živilski izdelki 4.991,18
Barry Callebaut Belgium Nv Čokolada in slaščice 3.397,01
Tereos Starch & Sweeteners  Škrob 1.710,02
Inbev Belgium Proizvodnja piva 1.692,24
Lotus Bakeries NV Kroh in pekarski izdelki 1.151,65


Ostale perspektivne panoge na trgu

Kibernetska varnost 

Rešitve kibernetske varnosti so varnostni ukrepi, namenjeni zmanjšanju tveganja prekinitev ali nepooblaščenega dostopa do sistemov informacijske in komunikacijske tehnologije (IKT).

Cilj belgijske strategije kibernetske varnosti je, da Belgija postane ena najmanj ranljivih držav v EU glede kibernetske varnosti. 

Prednostne naloge Centra za kibernetsko varnost Belgije v zvezi s kibernetsko varnostjo vključujejo: 

  • krepitev in povečevanje zaupanja v digitalno okolje z javnimi in zasebnimi naložbami v digitalno infrastrukturo
  • spodbujanje ozaveščenosti o kibernetski varnosti s kampanjo in vzpostavitvijo informacijskih virov
  • zaščita organizacij vitalnih interesov pred vsemi kibernetskimi grožnjami z vzpostavitvijo sistema zgodnjega opozarjanja
  • skupno skladišče informacij
  • platforma sektorskih organov za kibernetsko varnost, zasnovana za optimizacijo upravljanja skupnih informacij o kibernetski varnosti za organizacije vitalnega interesa
  • odzivanje na kibernetske grožnje z vlaganjem v hitro prepoznavanje groženj, vključno z izboljšanim javnim, zasebnim in akademskim sodelovanjem. 
Najbolj perspektivni segmenti za tuja podjetja na področju kibernetske varnosti:
  • integracija sistemov
  • enotno upravljanje varnosti
  • programska oprema
  • storitve obnovitve računalnika po vdoru
  • storitve namestitve programske opreme
  • storitve računalniškega programiranja
  • storitve oblikovanja sistemske integracije
  • storitve oblikovanja računalniških sistemov
  • storitve upravljanja računalniških sistemov in zmogljivosti za obdelavo podatkov 


Farmacija in biotehnologija

Belgija je 4. največja izvoznica farmacevtskega blaga na svetu, za Nemčijo, Švico in ZDA. Je glavno farmacevtsko transportno in proizvodno središče, ter pomemben trg za inovativna podjetja, ki iščejo priložnosti v raziskavah in razvoju (R&R), biotehnologiji in kliničnih preskušanjih.
 
Belgija ima močan svetovni položaj v vseh segmentih biofarmacevtske vrednostne verige, od raziskav in razvoja ter kliničnih preskušanj, pa do proizvodnje, logistike in mednarodne trgovine.

Belgijska farmacevtska industrija zaposluje več kot 30.000 ljudi in vsako leto porabi 1,5 mlrd EUR za raziskave in razvoj. V Belgiji je 29 od 30 najboljših farmacevtskih podjetij na svetu.

Sektor ponuja priložnosti za inovativna podjetja, ki želijo sodelovati z vodilnimi belgijskimi podjetji in institucijami na področju raziskav in razvoja, biotehnologije in kliničnih preskušanj.
 
Belgija je v letu 2023 največ farmacevtskih izdelkov izvozila v ZDA, Nemčijo, Italijo, na Nizozemsko ter v Združeno kraljestvo.
Največ farmacevtskih izdelkov pa je lani uvozila iz Irske, ZDA, Švice, Italije in Nemčije. Slovenija je bila pri uvozu na 28. mestu.

Slovenija je v Belgijo v letu 2023 izvozila za 44,3 mio EUR farmacevtskih proizvodov, kar je predstavljalo 10 % celotnega izvoza Slovenije v Belgijo. Uvoza iz Belgije je bilo v tej kategoriji lani za 54,47 mio EUR, kar je predstavljalo 6 % celotnega uvoza Slovenije iz Belgije.

 
Vrednost blagovne menjave farmacevtskih izdelkov (Slovenija-Belgija; v 1.000 EUR)



Viri:

  • Factiva
  • EIU
  • Fitch Solutions
  • Statistični urad RS
  • The International Trade Centre (ITC) 

 
Posodobljeno: maj 2024

 
Poglejte si tudi: