Češka

Gospodarske panoge Češke

Priložnosti na trgu:

Češka republika je v poročilu Svetovne banke za leto 2020 v kategoriji „enostavnost poslovanja“ zasedla 41. mesto od 190 držav. Država še vedno prejema sredstva EU, ki so namenjena zdravstveni reformi, okolju, prometu, infrastrukturnim projektom in študentskim izmenjavam.

Perspektivna področja:

Avtomobilske komponente: Avtomobilska industrija predstavlja hrbtenico češkega gospodarstva. Več kot 90 % čeških avtomobilskih podjetij je v tuji lasti. Največ priložnosti je v segmentih vozil z alternativnim gorivom, avtomatizaciji za proizvajalce avtomobilskih delov, v segmentu električnih vozil in njihovih delov, ter v avtomobilski varnostni opremi.

Veterinarske storitve in izdelki za hišne ljubljenčke: V zadnjih petih letih se prodaja izdelkov za hišne živali na češkem trgu hitro povečuje. Po napovedih analitikov bo tak trend rasti na trgu vztrajal tudi v prihodnjih letih, širši izbor razpoložljivih izdelkov pa bo eden od glavnih gonilnih dejavnikov rasti trga. Število hišnih živali na prebivalca na Češkem je eno najvišjih v Evropi. Statistično gledano ima skoraj vsaka družina lastnika hišnega ljubljenčka. Humanizacija hišnih ljubljenčkov vodi do večjega povpraševanja po vrhunski hrani, zdravstvenih dodatkih, zabavi in dobremu počutju. Vodilni segmenti v tem sektorju so kakovostna hrana, zobna higiena, izdelki za potovanja, vitamini in dodatki, tehnične igrače, pa tudi napredne veterinarske storitve.

Kozmetični izdelki: Češki potrošniki so znani po tem, da so cenovno občutljivi, vendar to ne velja, kadar gre za nakup kozmetike in toaletnih potrebščin. Mlajša generacija je modno osveščena in spremlja globalne modne trende. Največje povpraševanje je po izdelkih za nego las, obraza, nohtov, zobne higiene, parfumov, pa tudi po storitvah estetske kirurgije.

Izobraževanje: Na tem področju se odpirajo priložnosti za partnerstva z lokalnimi univerzami. Češki visokokakovostni izobraževalni programi so ustvarili velik bazen kvalificiranih kandidatov za dodiplomske in podiplomske študije na tujih univerzah. Najpogostejši model partnerstva je prek izmenjav študentov. Program sodelovanja in mobilnosti financira EU Erasmus Mundus. To je kvaliteten akademski program, ki ga je zasnoval in ga izvaja konzorcij evropskih univerz. Štipendije iz programa so na voljo študentom in akademikom z vsega sveta.

 

Gospodarstvo

 

Češka ima eno najbolj perspektivnih gospodarstev v Vzhodni Evropi, z visoko stopnjo rasti BDP in nizko stopnjo nezaposlenosti. Češki izvoz predstavlja približno 80 % BDP in temelji na izvozu avtomobilov, saj je proizvodnja avtomobilov največja industrija v državi. Češka je vstopila v EU leta 2004, vendar se še ni pridružila evro-območju.

 

Struktura BDP

 
Kmetijski sektor se je v 90-ih znašel v hudi krizi in je še danes močno subvencioniran. V letu 2020 je predstavljal 2 % BDP države in zaposloval 3 % delovne sile. Glavni kmetijski proizvodi so sladkorna pesa, krompir, pšenica, ječmen in hmelj. Pomemben del češkega kmetijskega sektorja je tudi perutninarstvo.
 

Storitveni sektor prispeva 64 % BDP in zaposluje skoraj 60 % aktivnega prebivalstva. Turistični sektor je do leta 2020 ohranjal svoj trend trajnostne rasti, a je žal pandemija Covid-19 negativno vplivala na  sektor.


Vir: EIU; Factiva, marec 2021.
 

Industrijski sektor

Industrijski sektor na Češkem predstavlja 34 % BDP in zaposluje 37 % delovne sile. Avtomobilska industrija je daleč največja v češkem industrijskem sektorju. V njej delujejo velika mednarodna podjetja, kot so Škoda (ki je v lasti družbe Volkswagen), Toyota in PSA. Avtomobili so tudi hrbtenica češkega izvoza.
Druge pomembnejše industrijske panoge so še metalurgija, strojna, vojaška in steklarska industrija.


V letu 2020 je Češka beležila -7,2 % padec industrijske proizvodnje. Za leto 2021 analitiki napovedujejo 8 % rast industrijske proizvodnje, v letih 2022 in 2023 pa rast v višini 4 % in 2,7 %.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na češkem trgu:

 

Avtomobilska industrija - proizvodnja avtomobilov

 

Analiza vključuje proizvodnjo osebnih avtomobilov. Vrednost proizvodnje je izračunana glede na prodajno ceno proizvajalca ter ne vključuje davkov in dajatev. Obseg proizvodnje predstavlja količino popolnoma dokončanih avtomobilov v državi.

Pred letom 2020 je češka avtomobilska industrija beležila zdravo rast, nato pa je zaradi pandemije Covid-19 v letu 2020 doživela strm upad. V obdobju 2016-2020 je vrednost češke avtomobilske industrije rasla po 2,4 % povprečni letni stopnji in v letu 2020 dosegla 14,8 mlrd EUR. Za primerjavo, poljska avtomobilska industrija jev preteklih 5 letih upadala po -14,3 % povprečni letni stopnji in v letu 2020 dosegla vrednost 3,2 mlrd EUR, ruska avtomobilska industrija pa je v tem obdobju rasla po 0,1 % povprečni letni stopnji in v letu 2020 dosegla 12,1 mlrd EUR.

Obseg in vrednost proizvodnje sta bila v letu 2020 opazno nižja zaradi pandemije COVID-19. Pri izvozu kitajskih delov je prišlo do hudih motenj in po vsem svetu so morali številni proizvajalci zapreti svoje proizvodne obrate. To je prizadelo tudi češko proizvodnjo avtomobilov. Zmanjšalo pa se je tudi zaupanje potrošnikov, saj je ogrožen obstoj številnih delovnih mest. To pa zmanjšuje povpraševanje v avtomobilski industriji.

Obseg češke proizvodnje avtomobilov je v obdobju 2016-2020 upadal po -5,2 % povprečni letni stopnji in v letu 2020 dosegel 1.089.600 enot. Po napovedih analitikov se bo obseg proizvodnje v naslednjih 5 letih povečeval po 6,7 % povprečni letni stopnji in v letu 2025 dosegel 1.507.700 enot.

Prodaja hibridnih in električnih avtomobilov je na Češkem v zadnjih letih beležila visoko rast. Povprečna letna stopnja rasti v obdobju 2016-2020 je znašala 72 %.

Analitiki napovedujejo, da bo češka proizvodnja avtomobilov v obdobju 2021-2025 rasla po 12,3 % povprečni letni stopnji in v letu 2025 dosegla vrednost 24,8 mlrd EUR.


Glavni konkurenti na trgu so:

  • Hyundai Motor Company 
  • Stellantis NV
  • Toyota Motor Corporation
  • Volkswagen AG
     
Obseg češke proizvodnje avtomobilov se je v letu 2020 zmanjšal za -28,5 % in dosegel 1.089.600 enot. Povprečna letna stopnja rasti je v obdobju 2016–2020 znašala -5,2 %.

Češka proizvodnja avtomobilov se je v letu 2020 vrednostno zmanjšala za -14,8 % in dosegla 14,8 mlrd EUR. Povprečna letna stopnja rasti je v obdobju 2016–2020 znašala 2,4 %.

Vrednost proizvodnje po letih (v mio EUR)

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2016 13.873  
2017 14.690 7,6 %
2018 14.830 5,6 %
2019 17.767 13,5 %
2020 14.824 -14,8 %


Analitiki napovedujejo, da bo obseg češke avtomobilske industrije v letu 2025 dosegel 1.507.700 enot, kar je 38,4 % več kot leta 2020. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2021–2025 znaša 6,7 %.

Češka avtomobilska proizvodnja naj bi po napovedih v letu 2025 dosegla vrednost 24,8 mlrd EUR, kar je 79,3 % več kot leta 2020. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2021–2025 znaša 12,3 %. 

Napoved vrednosti proizvodnje po letih (v mio EUR)

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2021 16.446 17,7 %
2022 17.899 6,9 %
2023 21.043 13,7 %
2024 23.050 12,3 %
2025 24.836 11,4 %
 
 
Volkswagen je največji konkurent v češki proizvodnji avtomobilov in je imel v letu 2020 56,8 % tržni delež glede na obseg proizvodnje. 

Tržni deleži glede na obseg proizvodnje za leto 2020 (v odstotkih)

VW Group 56,8 %
Hyundai Kia 13,1 %
Stelantis 8,1 %
Toyota 7,0 %
Ostali 15,0 %
 
Češka predstavlja 8,3 % evropske proizvodnje avtomobilov glede na vrednost. 

Tržna segmentacija v regiji za leto 2020 glede na vrednost (v odstotkih)

Češka 8,3 %
Rusija 6,8 %
Poljska 1,8 %
Ostala Evropa 83,1%


Največji proizvajalci avtomobilov na Češkem 

Podjetje Prihodki v mio EUR
Škoda Auto a.s. 17.202,43
Sungwoo Hitech S.R.O. 670,75
Magna Automotive (Cz) S.R.O. 335,14
Futaba Czech S.R.O. 195,93
Koito Czech S.R.O. 156,42
Hyundai Motor Manufacturing Czech S.R.O. 117,87
Toyota Motor Manufacturing Czech Republic s.r.o. n/a


Največji proizvajalci delov za avtomobile na Češkem 

Podjetje Prihodki v mio EUR
Bosch Diesel S.R.O. 804,16
Robert Bosch Spol. S R.O. 677,20
Eberspächer Spol. S R.O. 594,87
Brose Cz Spol. S R.O. 570,26
Adient Czech Republic S.R.O. 543,07
Faurecia Emissions Control Technologies Mladá Boleslav S.R.O. 527,47
SAS Autosystemtechnik SRO 505,79


Letne vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnih letnih tečajih EIU, povprečne letne stopnje rasti pa se nanašajo na dolarske vrednosti.


Vir: Factiva, oktober 2021.


Farmacevtska industrija - tradicionani alternativni zeliščni izdelki 

 
Tradicionalni alternativni zeliščni izdelki so izdelki z dolgo tradicijo uporabe, desetletji uveljavljenega ugleda in veljajo za alternativna zdravila standardni medicini. Vključena so pakirana zdravila tradicionalne medicine, kot so ajurveda, tradicionalna kitajska medicina (TCM), Unani, Kampo itd. Homeopatska zdravila niso vključena v analizo.

Potrebe po povečanju imunosti povečujejo povpraševanje po tradicionalnih, alternativnih zeliščnih prehranskih dopolnilih in drugih izdelkih. V letu 2021 naj bi se po ocenah na Češkem prodaja teh izdelkov povečala za 4 % in dosegla vrednost 2,6 mlrd CZK, kar je približno 102,4 mio EUR.

Najvišjo rast prodaje na češkem trgu tradicionalnih alternativnih zeliščnih izdelkov v 2021 dosega segment dermatologije, ki v beleži 14 % rast prodaje glede na vrednost.

Med češkimi potrošniki je vse večje povpraševanje po izdelkih iz konoplje, oziroma po izdelkih, ki vsebujejo CBD. CBD olje, ki ga pridobivajo iz stebla rastline industrijske konoplje. Brez recepta so na češkem trgu na voljo CBD olja, ki vsebujejo manj kot 0,03 % tetrahidrokanabinola (THC) v konopljinem olju v razmerju 50 mg aktivne sestavine na ml. Koncentrirana olja CBD običajno vsebujejo od 0,7 % do 10 % kanabidiola. Obstaja veliko različnih olj CBD, ki lahko pomagajo pri številnih težavah, kot so prebavne težave, slabost, nespečnost, povišan holesterol ter mišične in kronične bolečine.

Češki parlament je 2. junija 2021 potrdil predlog spremembe državnih zakonov, ki urejajo pridelavo in predpisovanje konoplje ter medicinske konoplje. Dovoljena raven THC v ekstraktih in tinkturah konoplje se je zvišala z 0,3 % na 1 %.

Analitiki napovedujejo, da bo češki trg tradicionalnih alternativnih zeliščnih izdelkov v obdobju 2021-2026 rasel po 6 % povprečni letni stopnji (oziroma 4 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2026 dosegel vrednost  3,3 mlrd CZK ali približno 130 mio EUR.

Trgovsko podjetje Mondelez Czech Republic sro ima na češkem trgu tradicionalnih alternativnih zeliščnih izdelkov največji tržni delež. Ta v letu 2021 znaša 6 %.


Tržni deleži glede na vrednost prodaje po MPC za leto 2021 ( v %)

 
Vir: Euromonitor international


Največja podjetja na področju maloprodaje zdravil na Češkem

Podjetje Prihodki v mio EUR (2020)
Ceská Lékárna Holding A.S. 820,09
Benu Ceská Republika S.R.O. 305,57
Pilulka Lékárny as 71,76
Repharm A.S. 60,10
Studio Moderna S.R.O. 28,13
Pears Health Cyber S.R.O. 27,01
Medicon Pharm S.R.O. 25,34


Vir: Factiva, oktober 2021.

 

Poglejte si tudi:

Poslovno sodelovanje s Slovenijo

Poslovanje