Češka

Gospodarske panoge Češke

Gospodarstvo

Češka ima eno najbolj perspektivnih gospodarstev v Vzhodni Evropi, z visoko stopnjo rasti BDP in nizko stopnjo nezaposlenosti. Češki izvoz predstavlja približno 80 % BDP in temelji na izvozu avtomobilov, saj je proizvodnja avtomobilov največja industrija v državi. Češka je vstopila v EU leta 2004, vendar se še ni pridružila evro-območju.

 

Struktura BDP

 
Kmetijski sektor se je v 90-ih znašel v hudi krizi in je še danes močno subvencioniran. V letu 2018 je predstavljal 3 % BDP države in zaposloval okoli 3 % delovne sile. Glavni kmetijski proizvodi so sladkorna pesa, krompir, pšenica, ječmen in hmelj. Pomemben del češkega kmetijskega sektorja je tudi perutninarstvo.
 
Storitveni sektor prispeva 59 % BDP in zaposluje skoraj 60 % aktivnega prebivalstva. Turistični sektor ohranja svoj trend trajnostne rasti. Število tujih turistov se je v letu 2018 povečalo na rekordnih 10,6 mio, od tega je kar 6,7 mio turistov obiskalo Prago.



Vir: EIU; Factiva, april 2019.
 

Industrijski sektor

Industrijski sektor na Češkem predstavlja 38 % BDP in zaposluje okoli 37 % delovne sile. Avtomobilska industrija je daleč največja v češkem industrijskem sektorju. V njej delujejo velika mednarodna podjetja, kot so Škoda (ki je v lasti družbe Volkswagen), Toyota in PSA. Avtomobili so tudi hrbtenica češkega izvoza.
Druge pomembnejše industrijske panoge so še metalurgija, strojna, vojaška in steklarska industrija.

V letu 2018 je Češka dosegla 3,2 % rast industrijske proizvodnje. Za leto 2019 analitiki napovedujejo 2,9 % rast, v letih 2020 in 2021 pa 2,1 % in 2,8 % rast industrijske proizvodnje.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na češkem trgu:

 

Avtomobilska industrija - proizvodnja avtomobilov

Češka proizvodnja avtomobilov je v obdobju 2014-2018 rasla po 7,5 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 dosegla vrednost 24,2 mlrd EUR. Za primerjavo, poljska proizvodnja avtomobilov je v zadnjih petih letih upadala po -1,4 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 dosegla vrednost 6,9 mlrd EUR, medtem ko je ruska proizvodnja avtomobilov v tem obdobju upadala -6,9 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 dosegla vrednost 23,1 mlrd EUR. Češka proizvodnja avtomobilov je v zadnjih petih letih zabeležila zdravo rast zaradi rastočega domačega povpraševanja, ki ga je spodbudilo izboljšanje makroekonomskih razmer v državi, pa tudi zaradi velikega povpraševanje iz tujine, predvsem iz Španije in Italije. Obseg potrošnje industrije se je med leti 2014 in 2018 povečeval po 3,6 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 dosegel 1,4 mio enot. Po napovedih naj bi se obseg industrije do leta 2023 povečal na 1,7 mio enot, kar predstavlja 3,3 % povprečno stopnjo rasti v prihodnjih petih letih.

Tehnologija izboljšuje učinkovitost in cenovno konkurenčnost električnih avtomobilov, zato se bo povpraševanje po teh vozilih v prihodnje nedvomno povečalo. Številni veliki svetovni proizvajalci avtomobilov, kot so Volvo, GM, Aston Martin in Jaguar Land Rover, so napovedali, da bodo v prihodnjem desetletju na določeni točki prešli na proizvodnjo samo električnih ali hibridnih avtomobilov. Za nove udeležence, ki želijo vstopiti v to panogo, bo segment električnih avtomobilov zato še posebej zanimiv.

Analitiki napovedujejo, da bo češka proizvodnja avtomobilov v obdobju 2019-2023 rasla po 4,2 % povprečni letni stopnji rasti in v letu 2023 dosegla vrednost 28,2 mlrd EUR. Poljska proizvodnja avtomobilov naj bi v prihodnjih petih letih upadala po -1,5 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegla vrednost 6,1 mlrd EUR, medtem ko naj bi ruska proizvodnja avtomobilov v napovedanem obdobju rasla po 6,9 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegla vrednost 30,6 mlrd EUR. Ravni obsega porabe češke avtomobilske industrije se bodo v napovedanem obdobju upočasnile, saj se pričakuje povečanje uporabe nadomestnih načinov prevoza, kot je souporaba avtomobilov. Podjetje Car4way je na Češkem v zadnjih letih zabeležilo močno rast. Poleg tega bo češko proizvodnjo avtomobilov prizadel tudi upad povpraševanja iz tujine, zlasti iz pomembnejših izvoznih destinacij, kot so Italija, Združeno kraljestvo in Španija, ki skupaj predstavljajo več kot 20 % celotnega izvoza avtomobilov. Padec izvoza bo povzročil tudi znižanje cen čeških avtomobilov, da bi s tem povečali domačo prodajo.
 

Glavni konkurenti na trgu so:

  • Hyundai Motor Company 
  • PSA Peugeot Citroen SA
  • Toyota Motor Corporation
  • Volkswagen AG


Obseg češke proizvodnje avtomobilov je v letu 2018 zrasel za 1,6 % in dosegel 1.436.500 enot. Povprečna letna stopnja rasti je v obdobju 2014–2018 znašala 3,6 %.
 
Češka proizvodnja avtomobilov se je v letu 2018 vrednostno povečala za 4,2 % in dosegla 24,2 mlrd EUR. Povprečna letna stopnja rasti je v obdobju 2014–2018 znašala 7,5 %.
 

Vrednost proizvodnje po letih (v mio EUR)

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2014 16.015  
2015 20.360 6,3 %
2016 21.171 3,7 %
2017 24.159 16,5 %
2018 24.152 4,2 %



Analitiki napovedujejo, da bo obseg češke avtomobilske industrije v letu 2023 dosegel 1.689.600 enot, kar je 17,6 % več kot leta 2018. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2019–2023 znaša 3,3 %.

Češka avtomobilska industrija naj bi po napovedih v letu 2023 ustvarila vrednost 28,2 mlrd EUR, kar je 22,8 % več kot leta 2018. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2019–2023 znaša 4,2 %.
 

Napoved vrednosti proizvodnje po letih (v mio EUR)

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2019 25.378 6,1 %
2020 26.147 5,5 %
2021 27.520 4,5 %
2022 27.177 1,3 %
2023 28.225 3,7 %

 
Volkswagen je največji konkurent v češki proizvodnji avtomobilov in je imel v letu 2018 60,1 % tržni delež glede na vrednost proizvodnje.
 

Tržni deleži glede na vrednost proizvodnje za leto 2018 (v odstotkih)

VW Group 60,1 %
Hyundai Kia Automotive Group 21,8 %
PSA 10,6 %
Toyota Group 7,5 %


Češka predstavlja 7,4 % evropske proizvodnje avtomobilov glede na vrednost.
 

Tržna segmentacija v regiji za leto 2018 glede na vrednost (v odstotkih)

Češka 7,4 %
Rusija 7,1 %
Poljska 2,1 %
Ostala Evropa 83,4%



Največji proizvajalci avtomobilov na Češkem (2018)

Podjetje Prihodki
v mio EUR
Škoda Auto a.s. 11.092,85
Iveco Czech Republic A. S. 891,36
Faurecia Automotive Czech Republic SRO 530,62
ŠkoFIN SRO 268,35
Tatra Trucks A.S. 234,35
Faurecia Exhaust Systems SRO 158,98
Hyundai Motor Manufacturing Czech S.R.O. 121,35

 

Največji proizvajalci delov za avtomobile na Češkem (2018)

Podjetje Prihodki
v mio EUR
Mobis Automotive Czech S.R.O. 1.416,36
Bosch Diesel S.R.O. 975,34
Brose Cz Spol. S R.O. 835,93
Sungwoo Hitech S.R.O. 714,76
Eberspächer Spol. S R.O. 701,05
Adient Czech Republic K.S. 616,88
Lear Corporation Czech Republic S.R.O. 527,52



Letne vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnih letnih tečajih EIU, povprečne letne stopnje rasti pa se nanašajo na dolarske vrednosti.


Vir: Factiva, maj 2019.


Turizem - hotelirski sektor

Vrednost hotelirskega sektorja predstavlja vse prihodke, ki jih ustvarijo hoteli, moteli in drugi ponudniki nastanitev, obseg trga pa je opredeljen kot število hotelov v državi.

Češki hotelirski sektor je v obdobju 2014-2018 rasel po 5,4 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 ustvaril vrednost 2,7 mlrd EUR. Za primerjavo, poljski hotelirski sektor je v zadnjih petih letih rasel po 10,1 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 ustvaril vrednost 4,2 mlrd EUR, medtem ko je ruski hotelirski sektor v tem obdobju rasel po 0,8 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 ustvaril prihodke v višini 9,2 mlrd EUR. Število nastanitvenih kapacitet je med leti 2014 in 2018 raslo po 0,8 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 doseglo 2.436 enot. Število naj bi se po napovedih do konca leta 2023 povečalo na 2.465,3 kar predstavlja 0,2 % povprečno letno stopnjo rasti za obdobje 2019–2023. Število nastanitev je v zadnjih letih naraščalo in upadalo. To je privedlo do stagnacije rasti, kar je trend, ki naj bi se nadaljeval tudi v prihodnjih letih.

Najbolj donosen segment češkega hotelirskega sektorja je segment nastanitvenih kapacitet za prosti čas, ki je v letu 2018 ustvaril prihodke v višini 2,5 mlrd EUR, kar predstavlja 90,1 % celotne vrednosti sektorja. Poslovni segment je ustvaril prihodke v višini 254,2 mio EUR, ali 9,9 % celotne vrednosti sektorja. Češka privablja tuje turiste predvsem iz Nemčije, Rusije, Poljske, Združenega kraljestva in ZDA. Najbolj priljubljene turistične destinacije so mesto Praga, grad Karlštejn in dvanajst območij svetovne dediščine UNESCO.

Analitiki napovedujejo, da bo češki hotelirski sektor v obdobju 2019-2023 rasel po 5,1 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 ustvaril vrednost 3,3 mlrd EUR. Poljski hotelirski sektor naj bi v prihodnjih petih letih rasel po 12,2 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegel vrednost 7,1 mlrd EUR, medtem ko naj bi ruski hotelirski sektor v napovedanem obdobju rasel po 8,2 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegel vrednost 12,8 mlrd EUR. Analitiki za prihodnjih pet let napovedujejo nekoliko upočasnjeno rast sektorja, saj naj bi povečana ponudba povzročila padec cen in znižala prihodke hotelskih operaterjev. Vse večja priljubljenost države kot turistične destinacije pa bo povečala povpraševanje s strani tujih turistov.



Glavni konkurenti na trgu so:

  • Accor Hotels
  • Best Western International Inc
  • CPI Hotels, a.s.
  • Orea Hotels s.r.o.


Obseg češkega hotelirskega sektorja se je v letu 2018 povečal za 0,3 % in dosegel 2.436 enot. Povprečna letna stopnja rasti je v obdobju 2014-2018 znašala 0,8 %.

Vrednostno se je češki hotelirski sektor v letu 2018 povečal za 13,2 % in dosegel 2,7 mlrd EUR. Povprečna letna stopnja rasti je v obdobju 2014–2018 znašala 5,4 %.
 

Rast vrednosti sektorja po letih (v mio EUR)

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2014 1.945  
2015 2.142 -8,1 %
2016 2.333 8,9 %
2017 3.189 9,0 %
2018 2.706 13,2 %



Analitiki napovedujejo, da bo obseg češkega hotelirskega sektorja v letu 2023 dosegel 2.465,3 enot, kar je 1,2 % več kot leta 2018. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2019–2023 znaša 0,2 %.

Vrednostno naj bi češki hotelirski sektor v letu 2023 dosegel 3,3 mlrd EUR, kar je 28,5 % več kot leta 2018. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2019–2023 znaša 5,1 %.
 

Napoved vrednosti sektorja po letih (v mio EUR)

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2019 2.834 5,6 %
2020 2.909 5,2 %
2021 3.056 4,2 %
2022 3.107 4,2 %
2023 3.309 6,5 %

 

Največja podjetja na področju hotelirskega sektorja na Češkem (2018)

Podjetje Prihodki
v mio EUR
Vojenská Lázenská A Rekreacní Zarízení 55,16
Quinn Hotels Praha A.S. 53,78
Cpi Hotels A.S. 49,16
Le-Investment Spol.S R.O. 48,50
Wic Prague S.R.O. 29,98
Orea Hotels S.R.O. 28,10
S.M.K. A.S. 25,88

 

Letne vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnih letnih tečajih EIU, povprečne letne stopnje rasti pa se nanašajo na dolarske vrednosti.


Vir: Factiva, maj 2019.

 

Poglejte si tudi:

Bilateralni ekonomski odnosi s Slovenijo

Poslovanje