Češka

Gospodarske panoge Češke


Preučite predstavitve gospodarskih panog po področjih:

Področje

Gospodarstvo ter možnost vstopa na češki trg

Vpogled v trg

Češka je srednje veliko, odprto in izvozno usmerjeno gospodarstvo, ki je močno odvisno od tujega povpraševanja, zlasti iz evro-območja.

Zaradi strateške lege, dobro razvite infrastrukture in kvalificirane delovne sile, se je Češka razvila v pomembno regionalno in mednarodno proizvodno središče ter potrošniški trg za srednjo in vzhodno Evropo.

Češko gospodarstvo je precej odvisno od avtomobilskega sektorja, ki predstavlja 10 % BDP, četrtino celotne industrijske proizvodnje in več kot petino izvoza.

Češka je bila v letu 2023 12. največja trgovinska partnerica Slovenije.


Industrijski sektor

Industrijski sektor na Češkem predstavlja 35 % BDP in zaposluje približno 1/3 delovne sile. 

Avtomobilska industrija je daleč največja v češkem industrijskem sektorju in predstavlja hrbtenico češkega izvoza. Druge pomembnejše industrijske panoge so še metalurgija, strojna, vojaška in steklarska industrija.

V letu 2023 je Češka industrijska proizvodnja upadla za -2,7 %. Za leto 2024 analitiki EIU napovedujejo rast v višini 2,8 %, nato pa naj bi v letih 2025 in 2026 industrijska proizvodnja dosegla rast v višini 2,2 % in 2,3 %.

 

Tržni izzivi

Zaradi gospodarskih posledic vojne v Ukrajini so kratkoročni gospodarski obeti bolj skromni.

Visoki stroški energije in uvoženih surovin poslabšujejo že obstoječe inflacijske pritiske, ki zmanjšujejo razpoložljive dohodke. To omejuje zasebno potrošnjo, saj se potrošniki osredotočajo na osnovne dobrine, kot sta hrana in energija.

Češka vlada se sooča še z drugimi izzivi in ovirami, kot so počasno izvajanje zakonodajnih reform, industrijsko prestrukturiranje, zdravstvena in pokojninska reforma, ter prizadevanja za večjo preglednost postopka javnega naročanja.

 

Priložnosti na trgu

Češka ima eno najvišjih ravni dohodka na prebivalca v srednji in vzhodni Evropi.
 
Čeprav je Češka relativno majhen trg, je potrošnja na prebivalca višja kot drugod v regiji, zato država privablja veliko zanimanja tujih trgovcev na drobno. Perspektivni segmenti maloprodaje so predvsem kozmetika, oblačila in obutev, izdelki za hišne ljubljenčke ter pohištvo in izdelki za opremo doma.

Odprava omejitev zaradi koronavirusa je povzročila močan preboj v turističnem sektorju, kar povečuje potrošnjo v gostinstvu in storitvah, namenjenih turistom.

Perspektiven segment je tudi sektor e-trgovine, katerega rast podpira hitro-rastoči IKT sektor v državi.

 

Vstop na trg 

Za uspešen vstop na trg je potrebna prisotnost v državi, bodisi preko agenta, distributerja ali predstavništva.
 
Lokalni distributerji so večinoma povezani z uveljavljenimi trgovci, izdelke pa neposredno tržijo tudi večjim korporacijam ali vladi. Distributerji običajno opravljajo tudi poprodajne storitve.
 
Pred vstopom na trg je priporočljivo izvesti podrobno tržno raziskavo, ki je osnova za pripravo trženjske strategije.
 
Družbeni mediji, e-pošta, spletna stran in udeležba na sejmih so učinkovita sredstva za doseganje lokalnih kupcev.
 
Cena je najbolj odločujoč dejavnik pri pozicioniranju izdelka ali storitve za prodajo. 


Gospodarske panoge Češke – Avtomobilska industrija

Proizvodnja

Češka je bila ena prvih držav, ki je razvila avtomobilsko industrijo, s Škodo in Tatro, ki sta bili ustanovljeni v poznem 19. stoletju. Zaradi naložb svetovnih proizvajalcev avtomobilov in njihovih dobaviteljev, sektor zdaj predstavlja približno 10 % BDP, četrtino celotne industrijske proizvodnje in več kot petino izvoza.
 
Sredi pandemije leta 2021, je proizvodnja avtomobilov na Češkem padla na najnižjo raven, 1,1 mio enot. Proizvodnja je kmalu začela okrevati in je leta 2023 že presegla 1,4 mio enot. Okrevanje je bilo deloma posledica povečanja proizvodnje električnih vozil (EV), ki se je povečala za 34 % na 180.887 enot. Več kot 92 % avtomobilske proizvodnje je Češka v letu 2023 izvozila, večinoma na trge EU.
 
Škoda (ki jo je leta 1994 kupil Volkswagen) je vodilni češki proizvajalec avtomobilov in predstavlja več kot 60 % proizvodnje v državi. Škoda je v letu 2023 na Češkem proizvedla 864.889 enot, kar je četrtino več v primerjavi s prejšnjim letom, a še vedno pod ravnjo pred pandemijo, ko je proizvodnja dosegla približno 900.000 enot.
Škoda nadaljuje z vlaganjem v domače zmogljivosti. Leta 2019 je Škoda začela proizvajati novi SUV Kamiq s proizvodnjo 400 enot na dan, leta 2021 pa je začela izdelovati električni avtomobil Enyaq iV. Leta 2022 je začela proizvajati baterijske pakete in druge komponente, ki se uporabljajo v skupini Volkswagen. Leta 2024 Škoda v svojih čeških tovarnah izdeluje 11 modelov, vključno z najbolje prodajano Octavio.
 
Hyundai je 2. največji avtomobilski proizvajalec na Češkem, ki proizvede več kot četrtino avtomobilov v državi, od tega jih večino izvozi na trge EU.
Proizvodnja je od pandemije vztrajno okrevala in se leta 2023 povečala za 5,6 % na 340.500 enot.
Hyundai je poleg malega družinskega modela i30 v svoji češki tovarni začel izdelovati novi SUV Tucson, pa tudi novi električni avtomobil Kona. Približno 40 % proizvodnje zdaj predstavljajo hibridni električni avtomobili.
 
Toyota Motor Manufacturing Czech Republic je 3. največji lokalni proizvajalec avtomobilov po obsegu v državi in predstavlja 15 % proizvodnje. Toyotina tovarna v Kolinu je leta 2022 povečala proizvodnjo za 35 % na 202.255 vozil, od katerih so bila skoraj vsa izvožena. Tovarna izdeluje novi mali SUV Aygo X in kombi limuzino Yaris.
 

Trg avtomobilov na Češkem 

Leta 2023 je bilo na Češkem 546 avtomobilov na 1.000 prebivalcev, kar je pod zahodnoevropsko ravnjo. EIU napoveduje, da se bo stopnja prodora avtomobilov do leta 2028 povečala na 581 avtomobilov na 1.000 prebivalcev.
 
Registracija novih osebnih avtomobilov je dosegla vrhunec leta 2017, ko je bilo registriranih 272.000 enot, vendar je od takrat zaradi pandemije in vojne v Ukrajini močno upadla.
 
Leta 2023 je prišlo do delnega okrevanja, saj je prodaja poskočila za 15,3 %, predvsem zaradi 53 % povečanja prodaje EV.
 
EIU napoveduje skromno, 1,6 % rast prodaje novih avtomobilov v letu 2024, v obdobju 2024–2028 pa naj bi se prodaja povečevala za povprečno 4 % letno. Vendar pa bo tudi do leta 2028 letna prodaja ostala pod ravnmi iz leta 2017.
 
Proizvajalec Škoda Auto je leta 2023 povečal svojo prodajo za 23 % in ostal največja blagovna znamka v državi, s 35 % tržnim deležem.


Električna vozila 

Trg vozil na alternativna goriva je na Češkem majhen, a vztrajno raste. Prodaja EV je leta 2023 narasla za 62 % na 12.000 enot.
 
EIU napoveduje, da bo prodaja EV v obdobju 2024–2028 rasla v povprečju 40 % na leto. Do leta 2028 naj bi prodaja EV dosegla več kot 60.000 enot in bo predstavljala 22 % prodaje novih avtomobilov.
 
Rast bodo poganjale vse večje naložbe v nove modele in infrastrukturo za polnjenje.
 
Delno podprta z novimi kitajskimi cilji glede EV, želi Škoda do leta 2025 povečati delež EV in hibridov na 25 % celotne proizvodnje.
 
V državi so na voljo nekatere finančne spodbude za podporo prodaji EV, vključno z ločenimi subvencijami za nakup takšnih vozil s strani posameznikov in podjetij, pa tudi občin in regij. 

 

Največje češke trgovinske partnerice v avtomobilski industriji  

 
Največ je češka avtomobilska industrija v letu 2023 izvozila v Nemčijo, Francijo, Združeno kraljestvo, na Slovaško ter na Poljsko. Slovenija je v izvozu zasedla 23. mesto.
 
Največ izdelkov avtomobilske industrije je Češka v letu 2023 uvozila iz Nemčije, Poljske, Slovaške, Francije in Koreje. Pri uvozu je bila Slovenija na 15. mestu.
 
Slovenija je v letu 2023 na Češko izvozila za 58,8 mio EUR izdelkov avtomobilske industrije, uvozila pa jih je za 177,5 mio EUR. 

 

Vrednost blagovne menjave na področju avtomobilske industrije (Slovenija-Češka; v 1.000 EUR)

  (Kombinirana nomenklatura: 87 - Vozila, razen železniških ali tramvajskih tirnih vozil, ter njihovi deli in pribor)

Največji proizvajalci vozil na Češkem

Podjetje Prihodki v mio EUR (2023)
Skoda Auto A.S. 19.253,41
Sungwoo Hitech S.R.O. 710,15
Toyota Motor Manufacturing Czech Republic  705,35
Magna Automotive (Cz) S.R.O. 493,29
Renault Ceská Republika A.S. 282,25
P Automobil Import S.R.O. 239,85
Futaba Czech S.R.O. 222,19


Ostale perspektivne panoge na trgu

Kibernetska varnost 

Največje izzive na področju kibernetske varnosti na Češkem predstavljajo pomanjkanje strokovnjakov, nizki proračuni za kibernetsko varnost in stara IT oprema, zlasti v javnem sektorju. Vendar s povečanjem in resnostjo napadov, skupaj z večjo ozaveščenostjo, proračuni za kibernetsko varnost rastejo.
 
Češka pripravlja nov zakon o kibernetski varnosti, ki naj bi začel veljati jeseni 2024 in bo ustvaril dodatne priložnosti v tem segmentu. Skupni trg izdatkov, potrebnih za zaščito kritične infrastrukture, je ocenjen na 120–150 mio EUR. 

 

Medicinska oprema

Večina medicinske opreme, ki se uporablja na Češkem, je uvožene. Na Češkem je 156 bolnišnic za akutno nego, 37 oskrbovalnih bolnišnic in 35 ustanov za dolgotrajno oskrbo, od katerih je 10 fakultetnih bolnišnic, ki jih neposredno upravlja ministrstvo za zdravje.
 
Češke bolnišnice in klinike povprašujejo po novih tehnologijah in kakovostnih izdelkih, kar ponuja številne priložnosti podjetjem, ki proizvajajo medicinske pripomočke. Najboljše tržne priložnosti obstajajo za vrhunsko, kakovostno in tehnično dovršeno medicinsko opremo, zlasti za opremo, ki povečuje učinkovitost in zmanjšuje zasedenost bolnišnic. 

Perspektivna segmenta sta tudi e-zdravje in tele-medicina. Češka vlada proučuje možnost pridobitve sredstev EU za pomoč pri uvedbi e-zdravja po vsej državi.

Češka je tudi priljubljena destinacija za zdravstveni turizem. Znana je po cenovno ugodnih in kakovostnih tretmajih. Največ povpraševanja je po postopkih estetske medicine, IVD zdravljenju, zdravljenju debelosti in ginekoloških posegih.

 
Kozmetični izdelki

Češki kozmetični trg je med pandemijo doživel opazne spremembe. Povečalo se je povpraševanje po higienskih izdelkih, zmanjšala pa se je prodaja dekorativne kozmetike. Povečalo se je zanimanje za domače izdelke za barvanje las.
 
V zadnjem času se vse bolj uveljavlja segment moške kozmetike. Velik del prodaje kozmetike se je preselil na splet, kar ponuja priložnosti za nova manjša podjetja, ki ponujajo nišne blagovne znamke naravne ekološke kozmetike.

 

Izdelki za hišne ljubljenčke 

Število hišnih ljubljenčkov na prebivalca je na Češkem eno najvišjih v Evropi. Skoraj dve tretjini vseh gospodinjstev na Češkem ima hišnega ljubljenčka.
 
Povpraševanje po izdelkih in storitvah za hišne ljubljenčke je zelo močno in še naprej raste, povečuje se tudi uvoz teh izdelkov.


Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2023.


Viri:
  • Factiva
  • EIU
  • Fitch Solutions
  • Statistični urad RS 
  • The International Trade Centre (ITC) 
 
 
Posodobljeno: maj 2024

 

Poglejte si tudi: