Češka

Gospodarske panoge Češke

Priložnosti na trgu:

Češka republika je v poročilu Svetovne banke za leto 2020 v kategoriji „enostavnost poslovanja“ zasedla 41. mesto od 190 držav. Država še vedno prejema sredstva EU, ki so namenjena zdravstveni reformi, okolju, prometu, infrastrukturnim projektom in študentskim izmenjavam.

Perspektivna področja:

Avtomobilske komponente: Avtomobilska industrija predstavlja hrbtenico češkega gospodarstva. Več kot 90 % čeških avtomobilskih podjetij je v tuji lasti. Največ priložnosti je v segmentih vozil z alternativnim gorivom, avtomatizaciji za proizvajalce avtomobilskih delov, v segmentu električnih vozil in njihovih delov, ter v avtomobilski varnostni opremi.
 
Veterinarske storitve in izdelki za hišne ljubljenčke: Dve tretjini čeških gospodinjstev ima vsaj enega hišnega ljubljenčka. Število domačih živali na prebivalca na Češkem je eno najvišjih v Evropi. V zadnjih letih se povečuje uvoz izdelkov za hišne živali na Češko, samo lani se je zvišal za 18 %.

Kozmetični izdelki: Češki kozmetični trg je med pandemijo doživel opazne spremembe. Povečalo se je povpraševanje po higienskih izdelkih, zmanjšala pa se je prodaja dekorativne kozmetike. Povečalo se je zanimanje za domače izdelke za barvanje las. V zadnjem času se vse bolj uveljavlja segment moške kozmetike. Velik del prodaje kozmetike se je preselil na splet, kar ponuja priložnosti za nova manjša podjetja, ki ponujajo nišne blagovne znamke naravne ekološke kozmetike.

Pohištvo in oprema za dom: Poraba gospodinjstev za pohištvo in opremo za dom se je v času pandemije povečala. Povečuje se tudi uvoz pohištva, ki ga Češka uvaža predvsem iz Evrope in Azije.
 

Gospodarstvo 

Češka ima eno najbolj perspektivnih gospodarstev v Vzhodni Evropi, z visoko stopnjo rasti BDP in nizko stopnjo nezaposlenosti. Zaradi odvisnosti od izvoza je gospodarstvo občutljivo na krčenje zunanjega povpraševanja. Češki izvoz obsega približno 80 % BDP in temelji predvsem na izvozu avtomobilov, saj je proizvodnja avtomobilov največja industrija v državi. Češka je vstopila v EU leta 2004, vendar se še ni pridružila evro-območju. 

 

Struktura BDP

Kmetijski sektor se je v 90-ih znašel v hudi krizi in je še danes močno subvencioniran. V letu 2021 je predstavljal 2 % BDP države in zaposloval manj kot 3 % delovne sile. Glavni kmetijski proizvodi so mleko, sladkorna pesa, krompir, pšenica, ječmen in hmelj. Pomemben del češkega kmetijskega sektorja je tudi perutninarstvo.
 
Storitveni sektor prispeva 63 % BDP in zaposluje okoli 61 % aktivnega prebivalstva. Pomemben del storitvenega sektorja je turizem.

 

Industrijski sektor

Industrijski sektor na Češkem predstavlja 35 % BDP in zaposluje 37 % delovne sile. Avtomobilska industrija je daleč največja v češkem industrijskem sektorju. V njej delujejo velika mednarodna podjetja, kot so Škoda (ki je v lasti družbe Volkswagen), Toyota in PSA. Avtomobili so tudi hrbtenica češkega izvoza.
Druge pomembnejše industrijske panoge so še metalurgija, strojna, vojaška in steklarska industrija.

V letu 2021 je Češka beležila 6,4 % rast industrijske proizvodnje. Za leto 2022 analitiki EIU napovedujejo 4,9 % rast industrijske proizvodnje, v letih 2023 in 2024 pa rast v višini 4,2 % in 3,6 %.



Vir: EIU; Factiva, april 2022.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na češkem trgu:

 

Avtomobilska industrija - proizvodnja avtomobilov
 

Analiza vključuje proizvodnjo osebnih avtomobilov. Vrednost proizvodnje je izračunana glede na prodajno ceno proizvajalca ter ne vključuje davkov in dajatev. Obseg proizvodnje predstavlja količino popolnoma dokončanih avtomobilov v državi.

Pred letom 2020 je češka avtomobilska industrija dosegala zdravo rast, potem pa je zaradi pandemije COVID-19 v letu 2020 upadla za -18,3 % glede na obseg proizvodnje. Upad je bil posledica začasnih zaustavitev proizvodnih obratov, pomanjkanja delovne sile in hudih motenj v dobavni verigi, vključno s pomanjkanjem polprevodnikov.

Češka avtomobilska industrija je leta 2021 ustvarila skupne prihodke v višini 16,3 mlrd EUR, kar predstavlja 3,1 % povprečno letno stopnjo rasti v obdobju 2016 - 2021.

Prodaja hibridnih in električnih avtomobilov na Češkem v zadnjih letih zelo hitro raste, kar pomaga spodbujati splošno rast v tej industriji. Prodaja hibridnih in električnih avtomobilov na Češkem je v obdobju 2016 - 2021 rasla po 78,5 % povprečni letni stopnji.

Obseg češke proizvodnje avtomobilov se je med leti 2016 - 2021 zmanjševal po -3,3 % povprečni letni stopnji in leta 2021 dosegel skupno 1,1 mio. Po napovedih se bo obseg proizvodnje do konca leta 2026 povečal na 1,4 mio enot, kar predstavlja 3,8 % povprečno letno stopnjo rasti v obdobju 2022-2026.

Vrednost češke proizvodnje avtomobilov naj bi po napovedih v obdobju 2022-2026 rasla po 7,6 % povprečni letni stopnji in do konca leta 2026 dosegla vrednost 23,6 mlrd EUR.


Glavni konkurenti na trgu so:

  • Stellantis NV
  • Volkswagen AG
  • Hyundai Motor Company 
  • Toyota Motor Corporation

Obseg češke proizvodnje avtomobilov se je v letu 2021 zmanjšal za - 8,6 % in dosegel 1.139.600 enot. Povprečna letna stopnja rasti je v obdobju 2017–2021 znašala -5,2 %.

Češka proizvodnja avtomobilov se je v letu 2021 vrednostno zmanjšala za -1,4 % in dosegla 16,3 mlrd EUR. Povprečna letna stopnja rasti je v obdobju 2017–2021 znašala 0,2 %.

Vrednost proizvodnje po letih (v mio EUR)

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2017 16.234  
2018 16.910 4,3 %
2019 19.193 13,6 %
2020 16.572 -13,8 %
2021 16.318 -1,4 %



Češka avtomobilska proizvodnja naj bi po napovedih v letu 2026 dosegla obseg 1.371.700 enot, kar je 20,4 % več kot leta 2021.
 
Vrednostno naj bi češka avtomobilska industrija v letu 2026 dosegla 23,6 mlrd EUR, kar je 44,6 % več kot leta 2021. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2022–2026 znaša 7,6 %.

Napoved vrednosti proizvodnje po letih (v mio EUR)

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2022 19.193 17,6 %
2023 19.954 3,7 %
2024 21.814 9,4 %
2025 23.336 7,0 %
2026 23.590 1,0 %
 
 
Volkswagen je največji konkurent v češki proizvodnji avtomobilov in je imel v letu 2021 56,5 % tržni delež glede na obseg proizvodnje. 

Tržni deleži glede na obseg proizvodnje za leto 2021 (v odstotkih)



Češka predstavlja 8,7 % evropske proizvodnje avtomobilov glede na vrednost. 

Tržna segmentacija v regiji za leto 2021 glede na vrednost (v odstotkih)

Največji proizvajalci avtomobilov na Češkem 

Podjetje Prihodki v mio EUR (2021)
Skoda Auto A.S. 19.253,41
Sungwoo Hitech S.R.O. 710,15
Toyota Motor Manufacturing Czech Republic S.R.O. 705,35
Magna Automotive (Cz) S.R.O. 493,29
Renault Ceská Republika A.S. 282,25
Futaba Czech S.R.O. 222,19
Hyundai Motor Manufacturing Czech S.R.O. n/a

 

Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2021.

Vir: Factiva, avgust 2022.
 

Kozmetični izdelki - Trg izdelkov za nego kože 

Maloprodajni trg kozmetičnih izdelkov za nego kože se je na Češkem v letu 2021 povečal za 9 % in dosegel vrednost 6,5 mlrd CZK ali približno 253,5 mio EUR.

V kategorijo kozmetičnih izdelkov za nego kože spadajo izdelki za nego obraza, telesa, rok in kože.

Segment izdelkov za nego obraza je bil v letu 2021 najuspešnejši, saj se mu je vrednost maloprodaje lani povečala za 10 % na 4,7 mlrd CZK, kar je približno 183,30 mio EUR.

Leta 2021 je segment izdelkov za nego kože zabeležil visoko rast, ki jo je spodbudilo večje povpraševanje po vrhunskih izdelkih, kot so čistila za obraz, vlažilne kreme in sredstva proti staranju. Eden od dejavnikov rasti pa je bil tudi pojav težav s kožo zaradi nošenja zaščitnih mask. To je povečalo povpraševanje po izdelkih za odpravljanje aken, po obraznih maskah, čistilcih in vlažilcih kože. Vodilni konkurenti na področju nege kože so skupaj z trgovci na drobno to videli kot potencial rasti, zato so lansirali nove in izboljšane različice izdelkov za odpravljanje aken. Samoizolacija je v prvi polovici leta 2021 spodbujala kozmetično nego doma, saj so bili kozmetični saloni zaprti. Zaradi tega se je povečalo povpraševanje po obraznih oljih in serumih z nemastnim učinkom in dodatki vitamina C, oziroma hialuronske kisline.
Eno izmed najbolj priljubljenih izdelkov so obrazne maske za enkratno uporabo, ki so razmeroma poceni in na voljo pri večini trgovcev na drobno.
Zaradi pogoste uporabe razkužila za roke in posledično suhe in razdražene kože, se je povečalo tudi povpraševanje po kremah za roke. V letu 2021 se je povečala prodaja tako premium, kot tudi ostalih, cenovno bolj ugodnih blagovnih znamk.

Velikost češkega trga izdelkov za nego kože

Vrednosti po MPC v mio CZK (2007 – 2026)

Vir: Euromonitor International



L’Oréal Ceska republika sro je vodilni konkurent na češkem trgu kozmetičnih izdelkov za nego kože. V letu 2021 je njegov tržni delež znašal 25 % glede na maloprodajno vrednost.

Tržni deleži glede na vrednost prodaje po MPC za leto 2021 ( v %)

 
Vir: Euromonitor international

Analitiki napovedujejo, da naj bi se maloprodaja izdelkov za nego kože na Češkem v prihodnjih 5 letih povečevala po 7 % povprečni letni stopnji (oziroma 4 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2026 dosegla vrednot 8,9 mlrd CZK ali približno 347,1 mio EUR.

Največji proizvajalci kozmetičnih izdelkov na Češkem

Podjetje Prihodki v mio EUR (2021)
Schwan Cosmetics Cr S.R.O. 39,74
Czech Aerosol A.S. 35,99
Farmak A.S. 27,59
Cosmonde A.S. 18,70
Eurona S.R.O. 18,58
M+H Míca A Harasta S.R.O. 14,78
Union Cosmetic S.R.O. 9,00


Vrednosti CZK so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2021.


Vir: Factiva, avgust 2022.

 

Poglejte si tudi:

Poslovno sodelovanje s Slovenijo

Poslovanje