Češka

Gospodarske panoge Češke

Priložnosti na trgu:


Češka republika je v poročilu Svetovne banke za leto 2019 v kategoriji „enostavnost poslovanja“ zasedla 35. mesto od 190 držav. Država še vedno prejema sredstva EU, ki so namenjena zdravstveni reformi, okolju, prometu, infrastrukturnim projektom in študentskim izmenjavam.

Perspektivna področja:

Avtomobilske komponente: Avtomobilska industrija predstavlja hrbtenico češkega gospodarstva. Več kot 90 % čeških avtomobilskih podjetij je v tuji lasti. Največ priložnosti je v segmentih vozil z alternativnim gorivom, avtomatizaciji za proizvajalce avtomobilskih delov, v segmentu električnih vozil in njihovih delov, ter v avtomobilski varnostni opremi.

Veterinarske storitve in izdelki za hišne ljubljenčke: V zadnjih petih letih se prodaja izdelkov za hišne živali na češkem trgu hitro povečuje. Po napovedih analitikov bo tak trend rasti na trgu vztrajal tudi v prihodnjih letih, širši izbor razpoložljivih izdelkov pa bo eden od glavnih gonilnih dejavnikov rasti trga. Število hišnih živali na prebivalca na Češkem je eno najvišjih v Evropi. Statistično gledano ima skoraj vsaka družina lastnika hišnega ljubljenčka. Humanizacija hišnih ljubljenčkov vodi do večjega povpraševanja po vrhunski hrani, zdravstvenih dodatkih, zabavi in dobremu počutju. Vodilni segmenti v tem sektorju so kakovostna hrana, zobna higiena, izdelki za potovanja, vitamini in dodatki, tehnične igrače, pa tudi napredne veterinarske storitve.

Kozmetični izdelki: Češki potrošniki so znani po tem, da so cenovno občutljivi, vendar to ne velja, kadar gre za nakup kozmetike in toaletnih potrebščin. Mlajša generacija je modno osveščena in spremlja globalne modne trende. Največje povpraševanje je po izdelkih za nego las, obraza, nohtov, zobne higiene, parfumov, pa tudi po storitvah estetske kirurgije.

Izobraževanje: Na tem področju se odpirajo priložnosti za partnerstva z lokalnimi univerzami. Češki visokokakovostni izobraževalni programi so ustvarili velik bazen kvalificiranih kandidatov za dodiplomske in podiplomske študije na tujih univerzah. Najpogostejši model partnerstva je prek izmenjav študentov. Program sodelovanja in mobilnosti financira EU Erasmus Mundus. To je kvaliteten akademski program, ki ga je zasnoval in ga izvaja konzorcij evropskih univerz. Štipendije iz programa so na voljo študentom in akademikom z vsega sveta.
 

Gospodarstvo

 

Češka ima eno najbolj perspektivnih gospodarstev v Vzhodni Evropi, z visoko stopnjo rasti BDP in nizko stopnjo nezaposlenosti. Češki izvoz predstavlja približno 80 % BDP in temelji na izvozu avtomobilov, saj je proizvodnja avtomobilov največja industrija v državi. Češka je vstopila v EU leta 2004, vendar se še ni pridružila evro-območju.

 

Struktura BDP

 
Kmetijski sektor se je v 90-ih znašel v hudi krizi in je še danes močno subvencioniran. V letu 2019 je predstavljal 2 % BDP države in zaposloval 2,8 % delovne sile. Glavni kmetijski proizvodi so sladkorna pesa, krompir, pšenica, ječmen in hmelj. Pomemben del češkega kmetijskega sektorja je tudi perutninarstvo.
 
Storitveni sektor prispeva 63 % BDP in zaposluje 59,6 % aktivnega prebivalstva. Turistični sektor ohranja svoj trend trajnostne rasti.


Vir: EIU; Factiva, junij 2020.
 

Industrijski sektor

Industrijski sektor na Češkem predstavlja 35 % BDP in zaposluje 37,7 % delovne sile. Avtomobilska industrija je daleč največja v češkem industrijskem sektorju. V njej delujejo velika mednarodna podjetja, kot so Škoda (ki je v lasti družbe Volkswagen), Toyota in PSA. Avtomobili so tudi hrbtenica češkega izvoza.
Druge pomembnejše industrijske panoge so še metalurgija, strojna, vojaška in steklarska industrija.

V letu 2019 je Češka beležila -0,4 % padec industrijske proizvodnje. Za leto 2020 analitiki napovedujejo -13,2 % upad industrijske proizvodnje, ki pa naj bi v letih 2021 in 2020 ponovno dosegla pozitivno rast in sicer v višini 8,3 % in 2,2 %.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na češkem trgu:

 

Avtomobilska industrija - proizvodnja avtomobilov

 

Analiza vključuje proizvodnjo osebnih avtomobilov. Vrednost proizvodnje je izračunana glede na prodajno ceno proizvajalca ter ne vključuje davkov in dajatev. Obseg proizvodnje predstavlja količino popolnoma dokončanih avtomobilov v državi.

Češka proizvodnja avtomobilov je v zadnjih petih letih beležila zdravo rast, zahvaljujoč naraščajočemu domačemu povpraševanju, ki ga je spodbudilo izboljšanje makroekonomskih razmer v državi in močno povpraševanje v tujini. Vrednost češke avtomobilske proizvodnje je v obdobju 2015-2019 rasla po 5,8 % povprečni letni stopnji in v letu 2019 dosegla 16,8 mlrd EUR. Za primerjavo, poljska proizvodnja avtomobilov je v zadnjih petih letih upadala po -1,6 % povprečni letni stopnji in v letu 2019 dosegla vrednost 5,6 mlrd EUR, medtem ko je ruska avtomobilska proizvodnja v tem obdobju rasla po 14,7 % povprečni letni stopnji in v letu 2019 dosegla vrednost 20,4 mlrd EUR.

Tehnologija izboljšuje učinkovitost in cenovno konkurenčnost električnih avtomobilov, zato se bo povpraševanje po teh vozilih v prihodnjih letih nedvomno povečalo. Številni veliki svetovni proizvajalci avtomobilov, kot so Volvo, GM, Aston Martin in Jaguar Land Rover, so že napovedali, da bodo v prihodnjem desetletju prešli na proizvodnjo samo električnih ali hibridnih avtomobilov. Za nove konkurente, ki želijo vstopiti v to panogo, je zato segment električnih avtomobilov še posebej zanimiv. Med leti 2015 in 2019 je trg hibridnih in električnih avtomobilov na Češkem rasel po 67,3 % povprečni letni stopnji.

Obseg avtomobilske proizvodnje se je na Češkem med leti 2015 in 2019 povečeval po 0,7 % povprečni letni stopnji in je leta 2019 dosegel skupno 1.335.800 enot. Obseg proizvodnje naj bi se po napovedih analitikov do konca leta 2024 povzpel na 1.409.400 enot, kar predstavlja 1,1 % povprečno letno rast v obdobju 2020-2024.

Analitiki napovedujejo, da se bo vrednost češke avtomobilske proizvodnje v obdobju 2020-2024 povečevala po 4,5 % povprečni letni stopnji in v letu 2024 dosegla 18,9 mlrd EUR. Poljska avtomobilska proizvodnja naj bi se v prihodnjih petih letih povečevala po 3,8 % povprečni letni stopnji in v letu 2024 dosegla 6 mlrd EUR, ruska proizvodnja avtomobilov pa naj bi v napovedanem obdobju upadala po -3,6 % povprečni letni stopnji in v letu 2024 dosegla vrednost 15,4 mlrd EUR. Kljub temu, da bo po napovedih češka avtomobilska proizvodnja v naslednjih petih letih dosegala zdravo rast, bo tudi nanjo vplivala svetovna pandemija COVID-19. Pri proizvodnji avtomobilskih delov na Kitajskem je prišlo do večjih zastojev, saj so mnogi proizvajalci zaradi pandemije zaustavili proizvodnjo. Tudi češki proizvajalci avtomobilov so bili prisiljeni začasno zaustavili proizvodne obrate. Kljub temu, da so proizvajalci proizvodnjo ponovno zagnali, bo pandemija negativno vplivala na vse vodilne konkurente v industriji, pri čemer bodo nekateri prizadeti huje kot drugi.
 

Glavni konkurenti na trgu so:

  • Hyundai Motor Company 
  • PSA Peugeot Citroen SA
  • Toyota Motor Corporation
  • Volkswagen AG


Obseg češke proizvodnje avtomobilov se je v letu 2019 zmanjšal za -0,7 % in dosegel 1.335.800 enot. Povprečna letna stopnja rasti je v obdobju 2015–2019 znašala 0,7 %.

Češka proizvodnja avtomobilov se je v letu 2019 vrednostno povečala za 6,2 % in dosegla 16,8 mlrd EUR. Povprečna letna stopnja rasti je v obdobju 2015–2019 znašala 5,8 %.
 

Vrednost proizvodnje po letih (v mio EUR)

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2015 13.513  
2016 14.054 3,7 %
2017 14.867 7,6 %
2018 15.000 5,6 %
2019 16.785 6,2 %



Analitiki napovedujejo, da bo obseg češke avtomobilske industrije v letu 2024 dosegel 1.409.400 enot, kar je 5,5 % več kot leta 2019. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2020–2024 znaša 1,1 %.


Češka avtomobilska proizvodnja naj bi po napovedih v letu 2024 dosegla vrednost 18,9 mlrd EUR, kar je 25 % več kot leta 2019. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2020–2024 znaša 4,5 %.
 

Napoved vrednosti proizvodnje po letih (v mio EUR)

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2020 18.090 5,5 %
2021 18.571 4,7 %
2022 18.547 4,4 %
2023 18.677 4,1 %
2024 18.951 3,9 %

 
Volkswagen je največji konkurent v češki proizvodnji avtomobilov in je imel v letu 2019 62,4 % tržni delež glede na obseg proizvodnje.
 

Tržni deleži glede na obseg proizvodnje za leto 2019 (v odstotkih)

VW Group 62,4 %
Hyundai Kia Automotive Group 20,3 %
PSA 9,5 %
Toyota Group 7,8 %


Češka predstavlja 7,3 % evropske proizvodnje avtomobilov glede na vrednost.
 

Tržna segmentacija v regiji za leto 2019 glede na vrednost (v odstotkih)

Rusija 8,9 %
Češka 7,3 %
Poljska 2,4 %
Ostala Evropa 81,4%



Največji proizvajalci avtomobilov na Češkem (2019)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Iveco Czech Republic A. S. 901,39
Faurecia Automotive Czech Republic SRO 529,77
Faurecia Exhaust Systems SRO 158,73
Tatra Trucks A.S. 148,70
Sor Libchavy Spol. S R.O. 126,31
Hyundai Motor Manufacturing Czech S.R.O. 121,15
Excalibur Army Spol. S R.O. 117,16

 

Največji proizvajalci delov za avtomobile na Češkem (2019)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Mobis Automotive Czech S.R.O. 1.292,55
Bosch Diesel S.R.O. 926,79
Robert Bosch Spol. S R.O. 837,38
Brose Cz Spol. S R.O. 716,84
Sungwoo Hitech S.R.O. 708,07
Adient Czech Republic S.R.O. 681,42
Eberspächer Spol. S R.O. 619,56



Letne vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnih letnih tečajih EIU, povprečne letne stopnje rasti pa se nanašajo na dolarske vrednosti.


Vir: Factiva, julij 2020.


Turizem 

 
Češka je konkurenčna in priljubljena turistična destinacija v Srednji in Vzhodni Evropi, njena prestolnica Praga pa je eno najbolj obiskanih mest v Evropi. Turistična industrija je še posebej dobro razvita v glavnem mestu, ki že postaja nasičeno. Češka si prizadeva za širitev in diverzifikacijo turizma v državi, saj je zunaj Prage še veliko zanimivosti, ki bi jih lahko izkoristili.
 
Evropski turisti še vedno predstavljajo veliko večino prihodov na Češko. Za ohranjanje rasti turizma bo zato zelo pomembno privabiti več obiskovalcev iz drugih regij, kot sta Azija in Bližnji vzhod.
 
Pandemija Covid-19 je močno prizadela turistično industrijo tudi na Češkem, zato analitiki napovedujejo, da se le ta v prihodnjih petih letih ne bo povsem opomogla. 
 
V letu 2019 je turizem na Češkem dosegel vrhunec, saj je bilo na Češkem v tem letu skoraj 22 mio turistov, število nočitev pa je doseglo 57 mio. Nekaj več kot polovica turistov je v letu 2019 prišla iz Češke, število domačih gostov je za približno 220.000 preseglo število tujih gostov. Največ turistov je v letu 2019 obiskalo Češko iz Nemčije (več kot 2 mio), Slovaške (750.000) in Poljske (673.000), veliko pa jih je prišlo tudi iz Kitajske (612.000), ZDA (584.000), Rusije (565.000), Združenega kraljestva (496.000), Italije (410.000) in Južne Koreje (385.000).

Skupno število gostov v nastanitvenih zmogljivostih se je na Češkem v prvem četrtletju 2020 zmanjšalo za 22,2 % na medletni ravni, število prenočitev gostov pa se je v tem obdobju medletno zmanjšalo za 16,7 %, predvsem zaradi prepovedi mednarodnih potovanj. Še januarja in februarja 2020 se je število turistov na Češkem povečalo, marca pa so se razmere bistveno spremenile. Marca 2020 se je zaradi pandemije COVID-19 število gostov medletno zmanjšalo za 67 %, število nočitev pa za 57 %.
 


Največja podjetja na področju hotelirskega sektorja na Češkem (2019)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Cpi Hotels A.S. 60,61
Vojenská Lázenská A Rekreacní Zarízení 55,07
Le-Investment Spol.S R.O. 49,08
Quinn Hotels Praha A.S. 47,39
Euroagentur Hotels & Travel A.S. 28,51
Katerinská Hotel S.R.O. 28,49
Fshp S.R.O. 26,78
 

Največje potovalne agencije na Češkem (2019)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Exim Tours A.S. 188,31
Cedok A.S. 99,83
Air Consulting S.R.O. 44,50
Invia.Cz A.S. 32,32
Bcd Travel Czech Republic S.R.O. 19,92
Carlson Wagonlit Czech Republic S.R.O. 19,77
Asiana Spol. S R.O. 14,08



Vir: Factiva, julij 2020.

 

Poglejte si tudi:

Poslovno sodelovanje s Slovenijo

Poslovanje