Češka

Prodaja na Češko

Trendi obnašanja kupcev in kupna moč

Češki potrošniki so cenovno občutljivi, vendar postaja kakovost vedno bolj pomemben dejavnik nakupne odločitve. Vedno več Čehov se namesto za cenejše izdelke raje odloči za prepoznavne blagovne znamke. Z naraščanjem kupne moči potrošnikov narašča povpraševanje po ekoloških izdelkih, ter izdelkih povezanih z zdravjem in dobrim počutjem. Češko prebivalstvo se stara. Storitve, namenjene starejšim, imajo vedno večji potencial rasti.
 

Tržne poti, distribucija

Češka ima v enega največjih deležev supermarketov in hipermarketov na prebivalca v Evropi. Največ trgovskih centrov je skoncentriranih okoli Prage in drugih večjih mest.

Na območju Prage se širi koncept manjših specializiranih trgovinic, kot so pekarne, trgovine z vinom, kavo in podobno. Čehi niso več osredotočeni na kupovanje poceni izdelkov in iščejo bolj kakovostne izdelke. Številni trgovci z živili, kot so Lidl in Penny Market, so prepoznali ta trend in vlagajo v spremembo koncepta trgovin, da bi se znebili svoje poceni podobe.

Maloprodajni sektor na Češkem je podoben tradicionalnim zahodnim trgom, pri čemer velike trgovske verige prevladujejo nad majhnimi lokalnimi trgovci. Do leta 1989 je bila komercialna distribucija pod državnim nadzorom, danes pa je v celoti privatizirana. V letu 1997 so hipermarketi imeli na češkem maloprodajnem trgu le 1 % tržni delež, medtem ko ga imajo danes okoli 50 %. Na maloprodajnem trgu prevladujejo nemški, britanski in nizozemski trgovci. Med največje spadajo:

  • REWE Group (blagovna znamka Billa)
  • Penny Market (diskontne trgovine)
  • Schwarz Group (blagovna znamka Lidl)
  • Kaufland (hipermarketi)
  • Tesco Group (hipermarketi in supermarketi)
  • Ahold (supermarketi in hipermarketi Albert)
Spletna maloprodaja na Češkem je v zadnjih petih letih rasla po 16 % povprečni letni stopnji in v letu 2017 dosegla vrednost 2,4 mlrd EUR. 65 % uporabnikov interneta na Češkem je v letu 2017 opravilo spletno nakupovanje. Največ Čehi preko spleta kupujejo električne in elektronske potrošne izdelke. Ta segment je v letu 2017 ustvaril prihodke v višini 973 mio EUR, kar predstavlja 40,7 % celotne vrednosti sektorja. Segment oblačil in modnih dodatkov je v sektorju prispeval 17,5 %.

Analitiki napovedujejo, da bo češka spletna maloprodaja v prihodnjih petih letih rasla po 11,6 % povprečni letni stopnji in v letu 2022 ustvarila vrednost 3,8 mlrd EUR. Najbolj so na Češkem popularne lokalne spletne trgovine. Največja med njimi je Alza, ki se namerava v prihodnjih letih razširiti še na Madžarsko, Slovaško, Nemčijo in v Avstrijo.
 
Največji trgovci na drobno po prihodkih:
 
Podjetje Prihodki v mio EUR (2017)
Kaufland Ceská Republika V.O.S. 1.981,79
Tesco Stores Cr A.S. 1.909,53
Lidl Ceská Republika V.O.S. 1.519,71
Penny Market S.R.O. 1.362,71
Billa Spol. S R.O. 1.031,59
Globus Cr K.S. 915,30
Alza.Cz A.S. 845,00
 

Javna naročila

 

Sejmi

 

Plačevanje

Običajna plačilna metoda v začetku poslovanja je delno predplačilo in 30 dnevni plačilni rok za preostanek, saj večina čeških podjetij raje ne uporablja akreditiva zaradi visokih stroškov. V nadaljevanju poslovnega sodelovanja so običajna nakazila preko SWIFT s 30 dnevnim plačilnim rokom. Za manjše zneske (do 2000 EUR) se lahko opravijo plačila s kreditno kartico.
 
Povprečna zamuda plačil za tuje stranke je v letu 2018 znašala 13 dni, povprečni rok izplačila pa 43 dni. 
 
Več: Plačilni promet – izvozno okno
 

Transport

Svetovni gospodarski forum (WEF) uvršča Češko na 20. mesto z vidika razvitosti infrastrukture in logističnih storitev. Češki transportni sektor je v zadnjih petih letih upadal po -3,1 % povprečni letni stopnji in v letu 2017 dosegel vrednost 5,5 mlrd EUR. Največ transporta se na Češkem odvija po cestah. Segment cestnega transporta je v letu 2017 na Češkem ustvaril prihodke v višini 4,5 mlrd EUR, kar predstavlja 83,6 % celotne vrednosti sektorja. Segment železniškega transporta je k celotni vrednosti prispeval 16 %.

Češka je kopenska dežela in nima pomorskega transporta. Večinoma Češka trguje s sosednjimi in bližnjimi državami, med njimi so najpomembnejše Nemčija, Slovaška in Poljska. Evropa predstavlja skoraj 90 % celotnega izvoza Češke, kar pojasnjuje prevlado cestnega transporta. Azija predstavlja 7,8 % celotnega izvoza. Do tja največ transporta poteka po novi železniški povezavi med Češko in mestom Yiwu na Kitajskem. Po napovedih analitikov bo češki transportni sektor v prihodnjih petih letih rasel po 2,5 % povprečni letni stopnji in v letu 2022 dosegel vrednost 5,6 mlrd EUR.
 
Tržna segmentacija za leto 2017
 
Segment Odstotek
Cestni transport 83,6 %
Železniški transport 16,0 %
Letalski transport 0,4 %
 
Več:  

Poslovni imeniki in koristne povezave:

 

Posodobljeno februar 2019.