Češka 
Prodaja na Češko
Gospodarska politika vlade
Najbolj pereče teme vladne politike so trenutno visoka inflacija, naraščajoče cene, predvsem živil in energentov, ter vplivi ruske agresije na Ukrajino.Vlada si prizadeva tudi za bolj fleksibilen trg dela, ugodno poslovno klimo, za uskladitev postopkov javnih naročil z najboljšimi praksami EU in zvišanje plač. Nizka stopnja brezposelnosti v državi je povzročila stalno zviševanje plač, vlada pa se sooča tudi s pritiskom podjetij, da omogoči večjo migracijo kvalificiranih delavcev, vsaj iz Ukrajine in sosednjih srednjeevropskih držav.
Dolgoročni izzivi vključujejo spopadanje s hitro starajočim se prebivalstvom, pomanjkanjem kvalificiranih delavcev, zastarelim izobraževalnim sistemom, financiranjem nevzdržnega pokojninskega in zdravstvenega sistema ter diverzifikacijo od proizvodnje v smeri bolj visokotehnološkega znanja, ki temelji na storitvah.
Vir: EIU; Factiva, april 2022.
Trendi obnašanja kupcev in kupna moč
Češki potrošniki so cenovno občutljivi, vendar postaja kakovost vedno bolj pomemben dejavnik nakupne odločitve. Vedno več Čehov se namesto za cenejše izdelke raje odloči za prepoznavne blagovne znamke. Z naraščanjem kupne moči potrošnikov narašča povpraševanje po ekoloških izdelkih, ter izdelkih povezanih z zdravjem in dobrim počutjem. Češko prebivalstvo se stara. Storitve, namenjene starejšim, imajo vedno večji potencial rasti.Tržne poti, distribucija
Češka ima enega največjih deležev supermarketov in hipermarketov na prebivalca v Evropi. Največ trgovskih centrov je skoncentriranih okoli Prage in drugih večjih mest.
Na območju Prage se širi koncept manjših specializiranih trgovinic, kot so pekarne, trgovine z vinom, kavo in podobno. Te majhne trgovine se soočajo z močno konkurenco hipermarketov in nakupovalnih centrov, ki imajo širšo izbiro, nižje cene ter podaljšan odpiralni čas.
Večje trgovine so v zadnjem desetletju postale pomemben distribucijski kanal, ki privablja kupce, ki so prej kupovali prek tradicionalnih trgovcev na drobno.
Švedska IKEA, britanski TESCO in nemški OBI, Hornbach in Baumax med drugim delujejo na več lokacijah v Pragi in so se razširili po vsej državi. Pandemija Covid-19 je dodatno prizadela male trgovce na drobno, ki niso imeli sredstev za razvoj in trženje preko spleta.
Čehi niso več osredotočeni na kupovanje poceni izdelkov in iščejo bolj kakovostne izdelke. Številni trgovci z živili, kot so Lidl in Penny Market, so prepoznali ta trend in vlagajo v spremembo koncepta trgovin, da bi se znebili svoje poceni podobe.
Največji trgovci na drobno po prihodkih:
Podjetje | Prihodki v mio EUR (2021) |
---|---|
Lidl Ceská Republika V.O.S. | 2.505,19 |
Kaufland Ceská Republika V.O.S. | 2.323,37 |
Albert Ceská Republika S.R.O. | 2.165,79 |
Tesco Stores Cr A.S. | 1.754,68 |
Penny Market S.R.O. | 1.712,65 |
Billa Spol. S R. O. | 1.293,09 |
Alza.Cz A.S. | 1.141,76 |
Spletna prodaja na Češkem
Delež spletne prodaje v celotni češki maloprodaji je leta 2021 dosegel 17 %, spletna maloprodaja pa v tem letu dosegla vrednost 223 mlrd CZK ali približno 8,69 mlrd EUR.
Neposredno je v spletnih trgovinah v državi zaposlenih preko 85.000 delavcev. Analitiki pričakujejo, da bo do leta 2030 spletna prodaja na Češkem predstavljala že 25 % vse češke maloprodaje.
Na Češkem postaja spletna prodaja vse bolj priljubljena, zaradi možnosti spletnega nakupovanja različnih izdelkov, zlasti med lokalnimi trgovci, ki so si ustvarili tržno nišo na področju e-trgovine. Konkurenca med lokalnimi spletnimi ponudniki na Češkem je zelo močna. Za razliko od drugih evropskih držav, le okoli 15 % čeških potrošnikov kupuje izdelke preko mednarodnih spletnih platform.
Spletna trgovina pa postaja vse bolj običajen distribucijski kanal tudi za češka podjetja, ki privabljajo stranke z ugodnimi cenami in dostavo na dom ter ponujajo širok nabor izdelkov, vse od kontaktnih leč do avtomobilskih pnevmatik.
Najmlajša generacija (16-24 let) kupuje prek pametnih telefonov, finančno najmočnejša skupina (25-45 let) uporablja pametne telefone in tablice, preostala populacija pa pretežno uporablja namizne računalnike.
Češka ponuja številne priložnosti za e-poslovanje, tako za kupce in prodajalce po vsem svetu.
Največji spletni ponudniki
- Sterkh
- Pauls Trading
- No Logo
- Profod
- Suprotech
Več o spletni prodaji v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo, si lahko preberete na tej povezavi.
Javna naročila
Sejmi
Plačevanje
Običajna plačilna metoda v začetku poslovanja je delno predplačilo in 30 dnevni plačilni rok za preostanek, saj večina čeških podjetij raje ne uporablja akreditiva zaradi visokih stroškov. V nadaljevanju poslovnega sodelovanja so običajna nakazila preko SWIFT s 30 dnevnim plačilnim rokom. Za manjše zneske (do 2000 EUR) se lahko opravijo plačila s kreditno kartico.Več: Plačilni promet – izvozno okno
Transport in logistika
Češka nima dostopa do morja in le omejeno uporablja rečni prevoz.Cestni in železniški transport se v mednarodni trgovini najpogosteje uporabljata. Cestno in železniško omrežje je dobro razvito. Cestna infrastruktura povezuje glavna gospodarska območja v državi in ??zagotavlja neposredne povezave s sosednjimi državami.
Na Češkem je 5 glavnih mednarodnih letališč, ki običajno služijo kot prometna povezava za manjše izdelke. To so Václav Havel Airport Prague, Brno Airport, Ostrava Airport, Karlovy Vary International Airport in Pardubice Airport.
Več:
Poslovni imeniki in koristne povezave:
- cz.all.biz - poslovni imenik čeških podjetij
- exporters.czechtrade.cz - uradna spletna stran češke agencije za promocijo trgovine
- expats.cz - poslovni imenik čeških podjetij
- inform.cz - češki poslovni imenik
- zlatestranky.cz - češke rumene strani
- praguemonitor.com - poslovni imenik čeških podjetij iz Prage
- czech-exporters-directory - poslovni imenik čeških izvoznikov
Druge koristne povezave:
- CzechInvest - Business and Investment Development Agency
- CzechTrade
- gov.cz - Public administration services
- Gospodarska zbornica Češke republike
- Confederation of Industry of the Czech republic
- Customs Administration of the Czech Republic
- Finanční správa
- Ministry of Industry and Trade
- BusinessInfo.cz.
- Czech Statistical Office
Posodobljeno april 2022.
_