Češka

Prodaja na Češko


Kako prodajati na Češko?
 
Predstavljamo vsebine:
Gospodarska politika vlade
Trendi obnašanja kupcev in kupna moč
Tržne poti, distribucija
Spletna prodaja na Češkem
Javna naročila
Sejmi 
Plačevanje
Transport in logistika
Poslovni imeniki in koristne povezave


Gospodarska politika vlade 

Prioritete vladne politike so konsolidacija javnih financ, zagotavljanje energetske varnosti in dvig rodnosti.
 
Vlada si prizadeva, da bi v letu 2024 zmanjšala proračunski primanjkljaj pod 3 % BDP, ter zmanjšala odhodke.
 
Češka je zmanjšala svojo odvisnost od ruskega plina tako, da se je preusmerila na norveški plin, ki se prenaša po nemških plinovodih, ter na pošiljke utekočinjenega zemeljskega plina prek pristanišč v Belgiji in na Nizozemskem. Vendar je pri surovi nafti še vedno odvisna od Rusije in bo lahko ustavila uvoz ruske nafte šele sredi leta 2025, ko bo širitev Transalpskega naftovoda (TAL), ki Češko povezuje z naftovodi v Nemčiji, v celoti delovala.
 

Trendi obnašanja kupcev in kupna moč 

Češki potrošniki so cenovno občutljivi, vendar postaja tudi kakovost vedno bolj pomemben dejavnik nakupne odločitve. Vedno več Čehov se namesto za cenejše izdelke raje odloči za prepoznavne blagovne znamke. 
 
Z naraščanjem kupne moči potrošnikov narašča povpraševanje po ekoloških izdelkih, ter izdelkih povezanih z zdravjem in dobrim počutjem. 
 
Češko prebivalstvo se stara. Storitve, namenjene starejšim, imajo vedno večji potencial rasti.

 

Tržne poti, distribucija

Maloprodajni trg je bil na Češkem v zadnjih letih podvržen velikim gospodarskim pretresom.

Po gospodarski krizi v letih 2009 in 2012 je maloprodaja vztrajno rasla do leta 2020, nato pa strmo padla zaradi pandemije Covid-19.
Po kratkotrajnem okrevanju je maloprodaja v 2. polovici leta 2021 znova začela upadati. 

Supermarketi so srce trgovine z živili na Češkem. Vseskozi se uvrščajo med verige z najvišjimi prihodki.

Vse večje trgovske verige so v lasti tujih vlagateljev, predvsem iz Nemčije. Največje domače trgovske verige pa so COOP, Družstvo CBA in Hruška. COOP ima na Češkem okoli 2.500 trgovin.

Od leta 2022 češki živilski sektor pesti visoka inflacija. Novembra 2022 je ta dosegla 26 %, kar je precej nad ravnmi drugih držav v EU, nato pa se je postopoma začela zniževati.

4. julija 2024 je Češki statistični urad objavil podatke o prodaji na drobno za maj 2024, ki kažejo, da so se vrednosti trgovine na drobno medletno povečale za 5 %, obseg pa za 4,9 %. Od januarja do maja 2024 so se vrednosti prodaje na drobno medletno povečale za povprečno 4,1 %, obseg prodaje pa za 4 %.

Podatki o prodaji na drobno za prvih 5 mesecev 2024 kažejo, da potrošniška poraba okreva po krčenju v zadnjih dveh letih (2022–2023), trendi potrošniške porabe pa se vračajo na ravni pred pandemijo.
 

Največji trgovci na drobno po prihodkih  

Podjetje Prihodki v mio EUR (2023)
Lidl Ceská Republika V.O.S. 3.335,62
Kaufland Ceská Republika V.O.S. 2.874,08
Penny Market S.R.O. 1.860,25
Alza.Cz A.S. 1.648,40
Billa Spol. S R. O. 1.404,53
Globus Cr V.O.S. 1.104,96
Ikea Ceská Republika S.R.O. 462,14

 

Spletna prodaja na Češkem

Po napovedih eCommerce DB, naj bi se spletna prodaja na Češkem v letu 2024 povečala za 10,6 % na 8.361,6 mio USD ali približno 7.732,9 mio EUR.

V prihodnjih 5 letih naj bi se spletna prodaja povečevala po 8,3 % povprečni letni stopnji, ter v letu 2028 dosegla vrednost 11.521,7 mio USD ali 10.655,4 mio EUR.

Spletna prodaja ima v maloprodaji na Češkem 11,2 % tržni delež. Ta naj bi se do leta 2028 povečal na 12,8 %.

Segment izdelkov za zabavo in prosti čas je največji segment, ki predstavlja 26,3 % prihodkov češkega e-trgovine. Sledijo:

  • elektronika (20,7 %)
  • moda (17,3 %)
  • pohištvo in oprema za dom (11,7 %)
  • izdelki za osebno nego (9,4 %)
  • DIY – izdelki naredi si sam (8,9 %)
  • živila (5,7 %).

Največji spletni ponudniki po prihodkih v letu 2023

  • Alza.cz (1.152 mio USD ali 1.065 mio EUR)
  • Rohlik.cz (447 mio USD ali 413,4 mio EUR)
  • Mall.cz (253 mio USD ali 234 mio EUR)
  • Datart.cz (205 mio USD ali 189 mio EUR)
  • Notino.cz (185 mio USD ali 172 mio EUR)


Več o spletni prodaji v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo, si lahko preberete na tej povezavi
 

Javna naročila

 

Sejmi

 
Plačevanje

Običajna plačilna metoda v začetku poslovanja je delno predplačilo in 30 dnevni plačilni rok za preostanek, saj večina čeških podjetij raje ne uporablja akreditiva zaradi visokih stroškov. 

V nadaljevanju poslovnega sodelovanja so običajna nakazila preko SWIFT s 30 dnevnim plačilnim rokom.

a manjše zneske (do 2.000 EUR) se lahko opravijo plačila s kreditno kartico.



Več: Plačilni promet – izvozno okno
 

Transport in logistika

Cestni in železniški segment sta najbolj razširjena v češkem transportnem sektorju.
 
Oba segmenta sta stroškovno učinkovitejša od alternativ, saj se lahko preko njih prepelje večja količina blaga. Poleg tega je cestni promet najbolj razširjen in dostopen način prevoza, zlasti za manjše blago in kratke razdalje.
 
Cestno in železniško omrežje je dobro razvito. Cestna infrastruktura povezuje glavna gospodarska območja v državi in zagotavlja neposredne povezave s sosednjimi državami.
 
Cestni segment se v državi hitro povečuje, saj je cestni prevoz s tovornjaki bistvenega pomena za ohranjanje neprekinjenega pretoka blaga po dobavnih verigah. Tudi v prihodnjih letih naj bi se segment cestnega prometa še naprej širil, zaradi povečanega povpraševanja in hitre rasti e-trgovine.
 
Češka nima dostopa do morja in le omejeno uporablja rečni prevoz. 
 
Na Češkem je 5 glavnih mednarodnih letališč, ki običajno služijo kot prometna povezava za manjše izdelke. To so Václav Havel Airport PragueBrno AirportOstrava AirportKarlovy Vary International Airport in Pardubice Airport.



Več:  

Poslovni imeniki in koristne povezave:

 

Druge koristne povezave:


Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2023.

 
Viri:
  • Factiva
  • EIU
  • Statista
  • Fitch Solutions
  • ecommerceDB

Posodobljeno julij 2024.
 
 
Poglejte si tudi: