Češka

Prodaja na Češko

Trendi obnašanja kupcev in kupna moč

Češki potrošniki so cenovno občutljivi, vendar postaja kakovost vedno bolj pomemben dejavnik nakupne odločitve. Vedno več Čehov se namesto za cenejše izdelke raje odloči za prepoznavne blagovne znamke. Z naraščanjem kupne moči potrošnikov narašča povpraševanje po ekoloških izdelkih, ter izdelkih povezanih z zdravjem in dobrim počutjem. Češko prebivalstvo se stara. Storitve, namenjene starejšim, imajo vedno večji potencial rasti.
 

Tržne poti, distribucija

Češka ima enega največjih deležev supermarketov in hipermarketov na prebivalca v Evropi. Največ trgovskih centrov je skoncentriranih okoli Prage in drugih večjih mest.

Na območju Prage se širi koncept manjših specializiranih trgovinic, kot so pekarne, trgovine z vinom, kavo in podobno. Čehi niso več osredotočeni na kupovanje poceni izdelkov in iščejo bolj kakovostne izdelke. Številni trgovci z živili, kot so Lidl in Penny Market, so prepoznali ta trend in vlagajo v spremembo koncepta trgovin, da bi se znebili svoje poceni podobe.

Prodaja v hipermarketih na Češkem se je v letu 2019 povečala za 3 % in dosegla 6,3 mlrd EUR. Po napovedih analitikov po prodaja v hipermarketih v prihodnjih petih letih rasla po 3 % povprečni letni stopnji in v letu 2024 dosegla 7,3 mlrd EUR. Največji konkurent v segmentu hipermarketov je nemški Kaufland, ki je imel v letu 2019 38 % tržni delež. Pomembnejša konkurenta v tem segmentu sta še Ahold Czech Republic in Tesco.

Prodaja v diskontnih trgovskih verigah je v letu 2019 na Češkem dosegla 3,9 mlrd EUR, kar je 5 % več kot leta 2018. Po napovedih naj bi se prodaja v prihodnjih petih letih v čeških diskontnih prodajalnah povečevala po 4 % povprečni letni stopnji in v letu 2024 dosegla 4,7 mlrd EUR. Največji konkurent v segmentu diskontnih trgovcev na Češkem je Lidl, ki je imel v letu 2019 59 % tržni delež. Lidl je septembra 2017 uspešno predstavil svojo spletno trgovino, kjer ponuja zgolj neživilske izdelke, vključno z oblačili, obutvijo ter izdelki za dom in vrt. Lidl odpira tudi prodajalne nove generacije, s poudarkom na svežih izdelkih in izboljšani postavitvi trgovin. Cilj podjetja je spremeniti podobo iz prodajalca, ki ponuja poceni blago, v sodobnega ponudnika izdelkov, ki ima v svojem prodajnem programu tako osnovne kot tudi premium izdelke.

Vrednost spletne trgovine se je na Češkem v letu 2019 povečala za 16 % in dosegla 4,7 mlrd EUR. V prihodnjih petih letih naj bi se spletna prodaja povečevala po 9 % povprečni letni stopnji in v letu 2024 dosegla vrednost 7,3 mlrd EUR. Največji konkurent na trgu je lokalni spletni ponudnik Alza.cz, ki je imel v letu 2019 18 % tržni delež. Na Češkem so zelo popularne tudi kitajske spletne trgovine, predvsem zaradi nizkih cen in brezplačne dostave. Zaradi teh ugodnosti so češki potrošniki pripravljeni sprejeti tudi daljše roke dostave. Po navedbah češkega carinskega urada je večina paketov s poreklom iz Kitajske nizke vrednosti in predstavlja skoraj 70 % paketov, ki prispejo na Češko. Kitajski spletni trgovci izkoriščajo oprostitev plačila DDV, ki velja za celotno EU za blago iz tretjih držav, pri čemer je vse blago z vrednostjo manj kot 22 EUR oproščeno plačila DDV in dajatev.


 
Največji trgovci na drobno po prihodkih:
 
Podjetje Prihodki v mio EUR (2019)
Kaufland Ceská Republika V.O.S. 2.517,61
Lidl Ceská Republika V.O.S. 2.282,48
Albert Ceská Republika S.R.O. 2.070,18
Tesco Stores Cr A.S. 1.794,92
Penny Market S.R.O. 1.459,83
Billa Spol. S R.O. 1.102,25
Globus Cr V.O.S. 956,21
 

Javna naročila

 

Sejmi


Plačevanje

Običajna plačilna metoda v začetku poslovanja je delno predplačilo in 30 dnevni plačilni rok za preostanek, saj večina čeških podjetij raje ne uporablja akreditiva zaradi visokih stroškov. V nadaljevanju poslovnega sodelovanja so običajna nakazila preko SWIFT s 30 dnevnim plačilnim rokom. Za manjše zneske (do 2000 EUR) se lahko opravijo plačila s kreditno kartico.
 
Zamude pri plačilu so pogoste, saj v letu 2019 kar četrtina plačil ni bila izvedena v pogodbenem roku.


 

Več: Plačilni promet – izvozno okno
 

Transport in logistika

Svetovni gospodarski forum (WEF) v svojem poročilu za leto 2019 uvršča Češko na 22. mesto z vidika razvitosti transportne infrastrukture.
 
Češki transportni sektor je v obdobju 2014-2018 upadal po -2,1 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 dosegel vrednost 5,8 mlrd EUR.
Največ transporta se na Češkem odvija po cestah. Cestni transport je na Češkem v letu 2018 ustvaril 4,8 mlrd EUR prihodkov, kar predstavlja 83,3 % celotne vrednosti sektorja. Železniški transport je v letu 2018 ustvaril vrednost 930 mio EUR ali 16,3 % celotne vrednosti sektorja.

Češka je celinska država brez dostopa na morje, zato nima pomorskega transporta. Češka trguje predvsem s sosednjimi državami, z Nemčijo, Slovaško in Poljsko. Evropa predstavlja 87 % celotnega izvoza Češke, kar pojasnjuje prevlado cestnega transporta. Azija predstavlja 7,8 % celotnega izvoza, ki ga je mogoče doseči z novo železniško povezavo, ki Češko republiko povezuje z mestom Yiwu na Kitajskem.

Analitiki napovedujejo, da bo češki transportni sektor v prihodnjih petih letih rasel po 2,1 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 ustvaril vrednost 6,1 mlrd EUR.


 
Tržna segmentacija za leto 2018 
 
Segment Odstotek
Cestni transport 83,3 %
Železniški transport 16,3 %
Letalski transport 0,4 %
 

Več:  

Poslovni imeniki in koristne povezave:

 

Posodobljeno marec 2020.

_