Estonija

Gospodarske panoge Estonije

Priložnosti na trgu

 
Perspektivni sektorji za izvoznike in tuje vlagatelje so:

Živilski izdelki: Estonski trg živil ima potencial za uvoz široke palete visokokakovostnih pakiranih izdelkov. Najpomembnejši uvoz hrane v Estonijo predstavljajo pijače, mesni izdelki, sadje in zelenjava, kava, čaj ter konzervirana zelenjava in sadje.

Gozdarstvo in lesna industrija: Estonija je vodilni proizvajalec pohištva iz lesa na evropskem trgu. Za proizvodnjo pohištva uvaža večinoma žagan hrastov les.

Električna in elektronska oprema: Proizvodnja elektronske in električne opreme je ena izmed najhitreje rastočih industrij v Estoniji. Prevladujoči segmenti elektronske industrije so proizvodnja električnih strojev in naprav, telekomunikacijska oprema ter medicinski, precizni in optični instrumenti. V tem sektorju prevladujejo majhna lokalna podjetja, kljub temu pa obstaja tudi več hčerinskih družb mednarodnih korporacij, ki so večinoma podizvajalci. Estonska podjetja iščejo inovativne tehnologije in komponente za izboljšanje tehničnih lastnosti izdelka.

Inteligentne transportne rešitve: Estonija je prva država, ki je legalizirala testiranje avtonomnih vozil na javnih cestah. Vlada je sprejela načrt za vzpostavitev transportnega sistema, ki bo temeljil na avtonomni mobilnosti.

IKT: Estonija je na prvem mestu v Evropi glede spletnega zagotavljanja javnih storitev. Trenutno je ključni izziv Estonije digitalizacija podjetij. Priložnosti v estonskem IKT sektorju so predvsem na področjih shranjevanja podatkov, računalništva v oblaku, nadgradnje vladnih e-storitev in interoperabilnosti baz podatkov.

 

Gospodarstvo

Estonija, ki je od leta 2004 članica EU, ima sodobno tržno usmerjeno gospodarstvo in eno od višjih ravni dohodkov na prebivalca v Srednji Evropi in Baltski regiji. Njeno gospodarstvo je močno odvisno od trgovine in občutljivo na tuja nihanja.
Estonsko gospodarstvo ima močno razvita sektorja elektronike in telekomunikacij ter vzpostavljene močne trgovinske vezi s Finsko, Švedsko, Nemčijo in Rusijo. Estonija daje velik poudarek inovacijam za zagon tehnologij in e-poslovanja.

 

Struktura BDP

Kmetijstvo predstavlja 3 % BDP in zaposluje 3,5 % delovne sile. Njive in trajni nasadi pokrivajo približno 1,1 mio ha. Glavni kmetijski pridelki so žita, krompir in zelenjava.

Storitveni sektor je najbolj razvit, zlasti promet in logistika, biotehnologija ter finančne storitve. Storitveni sektor ustvari 67 % estonskega BDP in zaposluje 66,9 % aktivnega prebivalstva. Najbolj uspešen segment storitvenega sektorja je segment IKT, saj ustvari okoli 7 % celotnega BDP in zaposluje 4 % delovne sile. Država je v IKT vložila veliko sredstev, ustanovila Šolo informacijskih tehnologij TalTech in Center odličnosti za raziskave na področju IKT - EXCITE.

Vir: EIU; Factiva, junij 2020.

 

Industrijski sektor

Industrijski sektor predstavlja 30 % BDP in zaposluje 29,6 % delovne sile. Najpomembnejše dejavnosti industrijskega sektorja so živilska industrija, elektronika, kemična industrija ter lesno predelovalna industrija.

V letu 2019 je industrijska proizvodnja zrasla za 3,5 %. Za leto 2020 je napovedan upad industrijske proizvodnje za -7,6 %, potem pa v letih 2021 in 2022 ponovna rast v višini 7,5 %, oziroma 3,8 %.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na estonskem trgu:

 

Trg ustekleničene vode

V letu 2019 se je v Estoniji vrednost maloprodaje ustekleničene vode povečala za 4 % in dosegla 60 mio EUR. Obseg maloprodaje se je v tem letu povečal za 2 % in je znašal 86 mio litrov.

Analitiki napovedujejo, da bo v obdobju 2020-2024 vrednost maloprodaje ustekleničene vode v Estoniji rasla po 5 % povprečni letni stopnji in v letu 2024 dosegla 77 mio EUR. Obseg maloprodaje bo v napovedanem obdobju rasel po 2 % povprečni letni stopnji in v letu 2024 dosegel 97 mio litrov.

Največji konkurent na maloprodajnem trgu ustekleničene vode v Estoniji je podjetje A Le Coq, ki je imelo v letu 2019 22 % tržni delež. Le Coq je vodilni konkurent na trgu predvsem zaradi priljubljenosti svojih znanih blagovnih znamk Aura, Aura Fruit in Vitamineral, široke palete izdelkov in prisotnosti v večini segmentov. Redne posodobitve oblikovanja embalaže, močna distribucija in promocijske dejavnosti zagotavljajo, da so blagovne znamke podjetja zelo prepoznavne po vsej državi. Poleg tega je podjetje tudi vodilni inovator in eden od pionirjev funkcionalnih ustekleničenih vod. Njegova inovativna blagovna znamka ustekleničene vode Vitamineral ponuja vrsto različnih koristi za zdravje in je postala zelo priljubljena med estonskimi potrošniki. Kljub temu je najbolje prodajana blagovna znamka Aura, ki je na trgu že dolgo in ponuja različne okuse, tako v negazirani kot gazirani različici. Drugi največji konkurent na trgu je podjetje Värska Vesi s svojo blagovno znamko Värska Originaal..

Tržni deleži konkurentov v letu 2019 glede na vrednost maloprodaje

Konkurenti na trgu in njihove blagovne znamke

  • A Le Coq AS (Aura, Aura Fruit, Vamineral)
  • Birštono Mineraliniai Vandenys & Ko UAB (Vytautas)
  • Coca-Cola HBC Eesti AS (Neptunas)
  • ETK Group (Säästu)
  • IDS Borjomi Europe UAB (Borjomi)
  • Rimi Eesti Food AS (Rimi)
  • Saaremaa Vesi OÜ (Saaremaa)
  • Saku Õlletehase AS (Vichy)
  • Värska Vesi AS (Värska)


Največji proizvajalci brezalkoholnih pijač v Estoniji (2019)

Podjetje Prihodki v mio EUR 
Varska Vesi As 10,44
Saku Late Ou 6,84
Viru Olu As 6,59
Saaremaa Vesi Ou 2,17
Mineral Water Ou 2,17
Coffee People Ou 1,37
Largo As 1,37
 

Vir: Factiva, november 2020.

IKT - telekomunikacije

Estonija ima enega najnaprednejših mobilnih trgov v Evropi, predvsem zaradi precejšnjih investicij operaterjev mobilne telefonije Telia, Elisa in Tele2. Številni regulativni ukrepi so spodbudili delovanje konkurence, ki poteka med večnacionalnimi ponudniki. Naložbe operaterjev v nove tehnologije podpirajo hitro razvijajoči se sektor mobilne širokopasovne povezave.

Telia, Univerza TalTech in Ericsson so januarja 2019 v Estoniji postavili prvo testno omrežje 5G. Storitve 5G bodo v komercialne namene predvidoma na voljo po letu 2020.

Progresivna vladna politika na področju širokopasovne infrastrukture in aktivni zakonodajni režim sta prav tako prispevala k temu, da ima Estonija eno najvišjih stopenj penetracije širokopasovnih povezav v Evropi. Širokopasovne povezave so na voljo prek različnih fiksnih in brezžičnih tehnologij, široko dostopne pa so platforme ADSL2 +, FttP, kabel, Wi-Fi, WiMAX in HSPA / LTE.
 
Internet v Estoniji uporablja 89 % prebivalstva, starega med 16 in 74 let, od teh ga 95 % uporablja vsak dan. Estonci uporabljajo internet večinoma za pošiljanje e-pošte in branje spletnih publikacij, bančne storitve in iskanje informacij o blagu in storitvah. 90 % estonskih gospodinjstev ima doma internetno povezavo, 82,6 % pa fiksno širokopasovno povezavo. Skupno ima internet 99 % družin.
 
Več kot polovica estonskih podjetij, ki uporabljajo internet, uporablja tudi plačljive storitve v oblaku. Uporaba storitev v oblaku se je v zadnjih letih znatno povečala. Le nekaj ??več kot desetina podjetij je te storitve uporabljala pred šestimi leti, pred štirimi leti se je odstotek povečal na 22 %, pred dvema letoma na 34 %, v letu 2020 pa storitve v oblaku uporablja 57 % podjetij. Storitve v oblaku uporablja 51% malih podjetij z manj kot 20 zaposlenimi in 74 % velikih podjetij z 250 in več zaposlenimi. Največ te storitve uporabljajo podjetja, ki se ukvarjajo z informacijami in komuniciranjem ter podjetja iz strokovnih, znanstvenih in tehničnih dejavnosti.

Internet stvari (IoT) v Estoniji uporablja 16 % podjetij. Gre za sklop naprav, ki so medsebojno povezane predvsem prek Wi-Fi-ja in omogočajo spremljanje okolja, prenos informacij med napravami in avtomatizirano daljinsko upravljanje različnih procesov. Internet stvari večinoma uporabljajo podjetja, ki se ukvarjajo z oskrbo z elektriko in plinom, klimatizacijo, transportom, skladiščenjem, oskrbo z vodo ter ravnanjem z odpadki. Več kot polovica podjetij, ki uporabljajo IoT, ga uporablja za spremljanje gibanja vozil in blaga, 38 % za izboljšanje storitev za stranke in več kot tretjina za optimizacijo porabe energije.

 

Največja podjetja na področju telekomunikacijskih storitev v Estoniji (2019)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Elion Ettevõtted AS 232,05
AS EMT 199,04
Elisa Eesti AS 112,20
Tele2 Eesti As 75,32
Tv Play Baltics As 35,60
Nord Connect Ou 21,49
Telia Eesti AS N/A


Vir: Factiva, november 2020.

 

Poglejte si tudi:

Poslovno sodelovanje s Slovenijo

Poslovanje