Grčija 
Gospodarske panoge Grčije
Priložnosti na trgu
Najbolj perspektivni sektorji so:IKT: IKT sektor je gonilna sila digitalne preobrazbe, ki jo uvaja grška vlada, da bi zmanjšala birokracijo, poenostavila postopke in pomagala državi približati se povprečnemu indeksu digitalnega gospodarstva in družbe EU. Digitalna preobrazba je zato ena od prednostnih nalog vlade, ki je v ta namen objavila načrt digitalne transformacije za obdobje 2020–2025. Poleg tega je bilo sprejetih več digitalnih pobud za premagovanje izzivov, ki jih je povzročila pandemija COVID-19.
Število poslovnih priložnosti v IKT sektorju se bo v naslednjih letih znatno povečalo, saj digitalne storitve postajajo pomembna sila gospodarskega razvoja v državi. Nadaljnji razvoj hitrega interneta v Grčiji bo prispeval k povečanemu povpraševanju po digitalnih storitvah, ki je že sprožilo znatno rast tehnoloških grozdov, inkubatorjev in pospeševalnikov, ki bodo povečali konkurenčnost države in podprli zaposlovanje.
Priložnosti predstavljajo področja ERP sistemov, sistemov za upravljanje s človeškimi viri (HRMS), javnih sistemov e-javnih naročil, IT svetovanja, zunanjega izvajanja podatkovnih centrov in kibernetske varnosti.
Ravnanje z odpadki: Število poslovnih priložnosti za recikliranje naj bi se v prihodnjih letih povečalo s tekočimi in prihajajočimi razpisi v sektorju, saj poskuša Grčija zmanjšati količino odpadkov, zakopanih na odlagališčih, ter povečati odstotek recikliranja. Povpraševanje bo predvsem na področjih svetovanja in inženirskih storitev, recikliranja, upravljanja z vodo ter razvoja čistilnih, prezračevalnih in čistilnih naprav.
Trg hrane in pijače: Grčija uvozi bistveno več hrane in pijač, kot jih izvozi. Izdelki z dobrim prodajnim potencialom so sir, meso, alkoholne pijače, ekološko pridelana živila, mlečni izdelki, sadje in sestavine brez GSO za domačo prehrambno industrijo, predvsem za sladoled in slaščice.
Gospodarstvo
Grčija je razvita država, njeno gospodarstvo pa temelji na storitvenem sektorju. Grčija ima največje gospodarstvo na Balkanu in je pomembna vlagateljica v regijo.
BDP na prebivalca znaša približno dve tretjini vodilnih gospodarstev evro-območja. Skoraj petino delovne sile predstavljajo priseljenci, predvsem na kmetijskih in nekvalificiranih delovnih mestih.
Med najpomembnejše grške panoge spadata turizem in ladijski promet.
Struktura BDP

Tradicionalno je grško gospodarstvo temeljilo na kmetijstvu, zdaj pa kmetijski sektor predstavlja le 4 % BDP. Glavna kmetijska pridelka sta tobak in bombaž. Grčija je 3. največja evropska pridelovalka tobaka in 23. največja na svetu. Država ima dobro razvito tudi ovčerejo in ribištvo.
Storitveni sektor je v letu 2021 predstavljal 77 % BDP, zaposluje pa skoraj 80 % delovne sile. Najpomembnejši segment storitvenega sektorja je turizem, ki predstavlja pomemben vir dohodka.
Vir: EIU; Factiva, maj 2022.
Industrijski sektor
Industrijski sektor Grčije predstavlja 19 % BDP in zaposluje okoli 17 % delovne sile. Glavni segmenti industrije so elektronika, transportna oprema, proizvodnja oblačil in gradbeništvo. Grčija ima tudi največjo pomorsko floto na svetu.
V letu 2021 je industrijska proizvodnja zabeležila rast v višini 9,3 %. Za leto 2022 je napovedana rast industrijske proizvodnje v višini 3,9 %, nato pa v letih 2023 in 2024 rast v višini 2,8 % in 2,2%.
Predstavljamo dve gospodarski panogi na grškem trgu:
Živilska industrija
Grška živilska industrija predstavlja četrtino vseh proizvodnih podjetij v državi in ??zaposluje okoli 28 % ljudi, ki delajo v grški proizvodnji. Prevladujejo mala podjetja do 10 zaposlenih.
Glavna področja delovanja so proizvodnja kruha in pekovskih izdelkov, predelava in konzerviranje sadja in zelenjave ter proizvodnja mlečnih izdelkov.
Uvoz in izvoz
Meso in mlečni izdelki predstavljajo približno 30 %, oziroma 15 % celotnega grškega uvoza hrane in pijače. Grčija je zaradi omejene črede goveda v državi odvisna od uvoženega mesa.
Mlečni sektor v državi je dobro razvit in visoka stopnja uvoza je v veliki meri posledica uspeha mednarodnih mlečnih podjetij pri trženju svojih izdelkov grškim potrošnikom.
Sadje in zelenjava predstavljata približno tretjino grškega izvoza hrane in pijače, medtem ko oljčno olje predstavlja približno desetino.
Primarni kmetijski proizvodi torej predstavljajo večino grškega izvoza, saj sredozemsko podnebje v državi omogoča gojenje poljščin, po katerih je veliko povpraševanje v zahodni Evropi in drugod.
Grški jogurt je v zadnjih letih mednarodno vse bolj priljubljen, vlada pa si prizadeva za pridobitev statusa EU ZGO za izdelek. Grški feta sir že uživa status zaščitene označbe porekla EU.
Velikost trga in napovedi
Skupna poraba hrane je v Grčiji v letu 2021 dosegla 22,24 mlrd EUR.
Analitiki Fitch Solutions napovedujejo, da poraba hrane v Grčiji leta 2022 narasla za 7,7 % na letni ravni in dosegla 24 mlrd EUR.
Najhitreje rastoči segmenti hrane v letu 2022 bodo po napovedih ribe in ribji izdelki ter sladkor in izdelki iz sladkorja, s stopnjo rasti 11,7 %, oziroma 11,4 %.
Segmenti trga, kot so kruh, riž in žitarice ter sveža zelenjava, bodo v letu 2022 dosegli 2,4 %, oziroma 0,6 % rast.
V letu 2023 se bo poraba hrane nekoliko upočasnila in dosegla medletno rast v višini 3,6 %, oziroma 24,8 mlrd EUR.
V srednjeročnem obdobju do leta 2026, naj bi poraba hrane rasla okoli 2 % v povprečju na leto. Leta 2026 naj bi skupna poraba hrane v Grčiji dosegla 26,5 mlrd EUR.
Konkurenti na trgu
Grška industrija hrane in pijače je zelo razvita, na trgu delujejo nekatere največje in najnaprednejše multinacionalne družbe.
V zadnjih letih je industrija doživljala hitro konsolidacijo. Pojavila so se številna velika živilska podjetja, ki prevladujejo na lokalnem trgu in postajajo vse bolj dejavna v tujini.
Vivartia, del naložbene skupine Marfin, je trenutno eden največjih grških proizvajalcev hrane in pijače. Kar 9 od 10 grških gospodinjstev uporablja izdelke Vivartia. Kljub odprodaji enot za proizvodnjo sladoleda in pekarn podjetje še naprej proizvaja različne izdelke, vključno s svežimi mlečnimi izdelki, svežimi sokovi, zamrznjeno hrano in že pripravljenimi jedmi. Podjetje je dejavno tudi na področju gostinstva in cateringa. Vivartia je s svojo dejavnostjo Delta Dairy vodilna tudi na grškem trgu svežih sokov, kjer ima 65 % tržni delež. General Frozen Foods, hčerinska družba Vivartie, ima približno 70 % delež na grškem trgu zamrznjene hrane in prodaja izdelke pod blagovnima znamkama Froza in Barba Stathis.
Največja podjetja na področju živilske industrije v Grčiji
Podjetje | Prihodki v mio EUR (2021) |
---|---|
Vivartia Holding S.A. | 895,33 |
Nitsiakos Th. A.V.E.E | 410,85 |
Hellenic Dairies S.A. | 380,44 |
Soya Hellas S.A. | 340,86 |
A.P.C.I. pindos Pi | 317,97 |
Delta Industrial And Commercial Company Of Food Products Single-Member S.A. | 259,96 |
FAGE Dairy Industry SA | 231,12 |
Vir: Factiva, oktober 2022.
Turizem
Grška turistična industrija je dobro razvita. Čeprav trg zaostaja za drugimi državami v regiji, kot so Španija, Italija in Francija, število turistov vsako leto vztrajno narašča.
Grčija je močno odvisna od regionalnih potovanj, saj sosednji in bližnji evropski trgi predstavljajo več kot tri četrtine vhodnega trga.
Grčija si prizadeva za pridobivanje novih trgov, predvsem tistih iz Azije. Prav tako si prizadeva za razvoj turistične ponudbe z višjo vrednostjo in razvoj sektorja luksuznega turizma.
Namestitveni sektor
Namestitveni sektor v državi je dobro razvit, z različnimi možnostmi, od vrhunskih hotelov do hostlov za popotnike in apartmajev z opremo za samostojno pripravo hrane.
Država je imela v letu 2021 več kot 9.800 hotelov in več kot 409.300 sob.
V glavnem mestu Atene je na voljo približno 400 hotelov, vključno s številnimi priljubljenimi svetovnimi blagovnimi znamkami, kot so Wyndham, Sofitel in InterContinental Hotels Group (IHG).
Prihodki od mednarodnega turizma
Zaradi pandemije Covid-19 je Grčija v letu 2020 beležila -78,3 % padec prihodkov od mednarodnega turizma.
Oživitev mednarodnih turističnih prihodov je v letu 2021 povečala prihodke za 120,6 % na 9,13 mlrd EUR.
V letu 2022 se bodo prihodki predvidoma povečali za 73,6 % in dosegli 15,81 mlrd EUR. Prihodki bodo predvidoma dosegli raven pred pandemijo do leta 2023.
Zaradi pričakovanega okrevanja vhodnega trga v srednjeročnem obdobju, naj bi po napovedih skupni prihodki od turizma leta 2026 dosegli 23,4 mlrd EUR.
Prihodi mednarodnih turistov
V letu 2019 je Grčijo obiskalo rekordnih 31,34 mio mednarodnih turistov.
Zaradi pandemije Covid-19 se je število v letu 2020 znižalo na 7,37 mio in nato zaradi ponovnega okrevanja v letu 2021 povzpelo na 14,7 mio.
Analitiki Fitch Solutions napovedujejo, da se bo število prihodov mednarodnih turistov v letu 2022 povečalo za 74,1 % na 25,6 mio.
Povprečna letna rast v višini 22,3 % v srednjeročnem obdobju, bo leta 2026 povečala prihode mednarodnih turistov na skupno 36,3 mio.
Ključni trgi v letu 2022
V letu 2022 prihodi iz Evrope predstavljajo približno 88 % celotnega mednarodnega vhodnega trga. Velik delež regionalnih potovanj je v veliki meri tudi posledica široke palete nizkocenovnih potovalnih povezav, vključno s številnimi nizkocenovnimi letalskimi prevozniki, ki ponujajo vrsto letalskih poti po vsej državi. Po napovedih bo število turistov iz Evrope do leta 2026 doseglo 31,4 mio.
ZDA so trenutno drugi največji trg. Po napovedih naj bi se število prihodov iz ZDA povečalo z 1,3 mio v letu 2022 na približno 1,8 mio v letu 2026.
V letu 2022 so se povečali tudi prihodi turistov z drugih trgov, kot so Azija, Afrika in Latinska Amerika.
Nemčija bo leta 2022 predstavljala največji trg z okoli 4,2 mio prihodov turistov. Sledita ji Združeno kraljestvo z okoli 3,4 mio in Bolgarija z 2 mio prihodov turistov.
Rezervacije iz Združenega kraljestva v Grčijo so se upočasnile v korist cenejših destinacij zunaj EU.
Francija, Italija in Nizozemska spadajo med evropskimi trgi med prvih 10, kjer trenutno ni nobenega azijsko-pacifiškega trga.
Največja podjetja v grškem turističnem sektorju
Podjetje | Prihodki v mio EUR (2021) |
---|---|
Astir Palace Vouliagmenis Sole Shareholder Co. S.A. | 166,62 |
Blue Star Ferries Single Member Maritime S.A. | 165,38 |
Meeting Point Hellas S.A. | 143,86 |
Faiax S.A. | 73,49 |
Minoan Lines Shipping S.A. | 66,70 |
Sirena Mar Shipping Company | 60,43 |
S.E. Enterprises S.A. | 58,75 |
Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2021.
Vir: Factiva, oktober 2022.
Poglejte si tudi: