Madžarska

Gospodarske panoge Madžarske

Gospodarstvo ter možnost vstopa na madžarski trg

Vpogled v trg

Madžarska je izvozno usmerjeno gospodarstvo in je zelo integrirana v evropske dobavne verige.

Je ena izmed vodilnih destinacij neposrednih tujih naložb v srednji in vzhodni Evropi.
Neposredne tuje naložbe na Madžarskem so pomagale posodobiti industrijo, ustvariti delovna mesta, povečati izvoz in spodbuditi gospodarsko rast.

Madžarsko gospodarstvo, ki je specializirano za proizvodnjo vozil, elektronike in strojev, je v veliki meri odvisno od izvoza, zaradi česar je občutljivo na zunanja tržna nihanja.

Madžarska je neke vrste evropsko stičišče; v državi imajo mnoga podjetja svoje centrale, od logističnih storitev do raziskovalno razvojnih oddelkov številnih podjetij. Veliko je tudi tujega lastništva in tujih investicij v madžarska podjetja.

Madžarska je bila v letu 2022 7. največja trgovinska partnerica Slovenije.
 

Industrijski sektor

Industrija predstavlja 29 % BDP in zaposluje približno 1/3 delovno aktivnega prebivalstva. Najpomembnejši segmenti industrijskega sektorja so avtomobilska industrija, strojna industrija ter proizvodnja elektronskih izdelkov.

V letu 2022 je industrijska proizvodnja zrasla za 5,7 %. Za leto 2023 analitiki EIU napovedujejo upad industrijske proizvodnje v višini -3 %, v letih 2024 in 2025 pa ponovno rast v višini 3,5 %, oziroma 3,2 %.
 

Tržni izzivi

Madžarska bo po napovedih EIU v letu 2023 komajda dosegla realno rast BDP, saj visoke obrestne mere in visoka inflacija zaostrujejo dejavnike, ki so privedli do močne upočasnitve gospodarstva že v 2. polovici leta 2022. Tudi ko se bo inflacija začela umirjati, bodo cene ostale visoke, kar bo obremenjevalo potrošnjo, višji stroški izposojanja pa bodo vplivali tako na gospodinjstva kot na podjetja. Zmanjšale se bodo tudi realne plače, zlasti ker podjetja vse težje prenašajo višje plače na stranke, katerih kupno moč je zmanjšala visoka inflacija.
 
  • V zadnjih letih je vlada uvedla več novih davkov, ki so večinoma usmerjeni v bančni, energetski, maloprodajni in telekomunikacijski sektor.
  • Madžarski davek na dodano vrednost (DDV) za večino izdelkov in storitev znaša 27 %, kar je najvišja stopnja v EU.
  • Madžarska velja za eno najbolj skorumpiranih držav znotraj EU.
  

Priložnosti na trgu

Madžarski trg je privlačen za naložbe in izvoz. Ima dobro izobraženo in usposobljeno delovno silo, odlično infrastrukturo ter strateško lokacijo.
 
EIU napoveduje, da bo madžarski potrošniški trg do leta 2026 še naprej močno rasel, vendar bodo kratkoročno priložnosti omejene zaradi naraščajočih življenjskih stroškov, zlasti energije.

Dolgoročno bodo tržne priložnosti omejene, saj je Madžarska zaradi demografije in ravni dohodka, razmeroma majhen potrošniški trg.

Potrošniški trg je razmeroma zrel v primerjavi s tistimi v drugih nastajajočih gospodarstvih. Življenjski standard številnih Madžarov se je v zadnjih nekaj letih izboljšal, kar kaže povečanje števila osebnih računalnikov, počitniških hiš in avtomobilov na gospodinjstvo.

Madžarska bo v naslednjem proračunskem ciklu EU (2021–2027) prejela 52,8 mlrd, za namen povečanja konkurenčnosti Madžarske v gospodarskem in socialnem smislu.
 
Cilj madžarske politike je privabiti naložbe v proizvodnjo z visoko dodano vrednostjo, zlasti v avtomobilskem, visokotehnološkem in farmacevtskem sektorju.
 
Madžarska širi tudi storitve e-uprave, delo na daljavo postaja vse bolj sprejeto. 
 
 

Vstop na trg 

Gospodarske dejavnosti so na Madžarskem skoncentrirane v regiji okoli glavnega mesta Budimpešte in v Transdonaviji (zahodno od reke Donave), zlasti v okrajih, ki mejijo na Avstrijo in Slovaško. Ta območja so deležna tudi največ neposrednih tujih naložb.
Pri vstopu na trg je poleg izbire lokacije pomembno še poiskati partnerja, ki lahko pomaga pri finančnem vidiku poslovanja, ter upoštevati pravno okolje na Madžarskem.
 
Na Madžarskem je na voljo več različnih poslovnih licenc in dovoljenj, zato je smiselno pri lokalni gospodarski zbornici ali uradu za registracijo podjetij preveriti različne možnosti. Na Madžarskem so na voljo številni skladi za zagonska podjetja.
 
 

Gospodarske panoge Madžarske – avtomobilska industrija

avtomobilska industrija.


  

Vpogled v trg

Avtomobilska industrija je ena ključnih panog Madžarske, saj predstavlja približno 5 % BDP države in 1/3 celotne madžarske proizvodnje.
 
Več kot 90 % proizvodnje avtomobilov je namenjene izvozu. V panogi je zaposlenih okoli 186.000 ljudi, kar predstavlja 4,1 % celotne zaposlenosti v državi. 
 
V letu 2022 se je proizvodnja vozil na Madžarskem medletno povečala za 2,3 % na 436.800 enot.

V letu 2023 Fitch Solutions napovedujejo 3,7 % rast proizvodnje, ki naj bi dosegla 453.000 enot.

Po napovedih naj bi se proizvodnja vozil na Madžarskem vse do leta 2032 povečevala po 2,9 % povprečni letni stopnji in v letu 2032 dosegla približno 583.000 enot, pri čemer bo imela proizvodnja električnih vozil (EV) vedno večjo vlogo.
 

Madžarska utrjuje status svetovnega središča dobavne verige baterij za EV

V zadnjih letih je madžarska avtomobilska industrija privabila veliko naložb, država pa postaja pomembno proizvodno središča za proizvodnjo baterij in komponent za EV.

Madžarska ima izdelano strategijo za privabljanje naložb, povezanih z EV, vključno z zagotavljanjem posojil, subvencij in davčnih olajšav potencialnim vlagateljem.

Madžarska bo v prihodnjih 10 letih ostala privlačen trg za vlagatelje v proizvodnjo baterij in komponent za EV, čeprav bo proizvodnja morda še naprej motena zaradi svetovnega pomanjkanja polprevodnikov.

Analitiki Fitch Solutions napovedujejo, da se bo pomanjkanje čipov postopoma zmanjšalo v letih 2023–2024, zaradi številnih novih naložb in vladnih podpor za lokalizacijo proizvodnje polprevodnikov. 
 

Največje madžarske trgovinske partnerice v avtomobilski industriji 

Največ je madžarska avtomobilska industrija v letu 2022 izvozila v Nemčijo, na Slovaško, v Francijo, v Italijo ter v Združeno kraljestvo. Slovenija v izvozu zaseda 19. mesto.
 
Največ izdelkov avtomobilske industrije je Madžarska v letu 2022 uvozila iz Nemčije, Češke, Avstrije, Poljske in SlovaškePri uvozu je Slovenija na 13. mestu.
 

Slovenija je v letu 2022 na Madžarsko izvozila za 71,44 mio EUR izdelkov avtomobilske industrije, uvozila pa jih je za 127,72 mio EUR.
 

Vrednost blagovne menjave na področju avtomobilske industrije (Slovenija-Madžarska; v 1.000 EUR)

(Kombinirana nomenklatura: 87 - Vozila, razen železniških ali tramvajskih tirnih vozil, ter njihovi deli in pribor)


Konkurenca na trgu

Madžarsko avtomobilsko proizvodnjo trenutno obvladujejo 3 proizvajalci: Magyar Suzuki, Mercedes-Benz in Audi.
 

Največja podjetja v madžarski avtomobilski industriji

Podjetje Prihodki v mio EUR (2022)
Audi Hungaria Zártkörüen Müködö Részvénytársaság 8.572,41
Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Korlátolt Felelösségü Társaság 3.438,28
Magyar Suzuki Zártkörüen Müködö Részvénytársaság 1.948,73
Robert Bosch Energy And Body Systems Gépjármüelektromossági Alkatrész Gyártó És Forgalmazó Korlátolt Felelösségü Társasá 1.335,49
Schaeffler Savaria Korlátolt Felelösségü Társaság 827,05
Michelin Hungária Abroncsgyártó Korlátolt Felelösségü Társaság 775,77
Hankook Tire Magyarország Gyártó És Kereskedelmi Korlátolt Felelösségü Társaság 770,14


Ostale perspektivne panoge na trgu

  
E-trgovina

Madžarski sektor e-trgovine hitro raste. Čeprav je država ena najhitreje rastočih trgi e-trgovine v regiji, še vedno zaostaja za povprečjem EU, pa tudi za državami v regiji, kot sta Poljska in Češka.
Vrednost spletne prodaje naj bi po napovedih v obdobju 2023-2027 rasla po 5,2 % povprečni letni stopnji.
E-trgovina lahko poveča produktivnost in inovativnost Madžarske, zato madžarska vlada spodbuja ta sektor.
Najpogosteje kupljeni izdelki na spletu vključujejo knjige, IT izdelke in elektroniko, zavarovalniške storitve, e-vozovnice in rezervacije počitnic. Glavni spletni trgovci na drobno na Madžarskem so EMAG, Alza, Tesco in OBI, pomembno vlogo pa imajo tudi trgovine, kot so Ikea, Media Markt, H&M, Apple, Ecipő, Árukereső, Jófogás in Vatera.


Pametna mesta in pametna mobilnost

Več ministrstev načrtuje v prihodnjih 5 letih razvoj pametnih mest. Največ priložnosti je v segmentu pametne mobilnost in inteligentnih prometnih sistemih. Razvoj tovrstnih rešitev je postal prioriteta lokalnih občin in vključuje radarje, kamere, avtomatske tehtnice in napredno elektroniko za cestni promet. V Zalaegerszegu v zahodnem delu Madžarske, je v teku gradnja poskusne 5G cone, katere cilj je utelešenje avtonomnega delovanja, razvoja 5G in vseh drugih posebnosti pametnega mesta.
 

Pametne zgradbe in gradnja

Javni in zasebni sektor preoblikujeta obstoječe zgradbe v pametne zgradbe, vključno z obnovljivimi viri energije, naprednim nadzorom dostopa in upravljanjem varnosti.


Živilski izdelki

Madžarski kupci povprašujejo po kakovostnih živilskih izdelkih. Perspektivni so segmenti craft in brezalkoholnega piva, sladkih prigrizkov ter premium hrane za hišne ljubljenčke.
Razcvet turizma po pandemiji COVID-19 ponuja možnosti prodaje živil in pijač vrhunskim restavracijam. Gastronomski turizem je najbolj razvit v Budimpešti, vendar se vrhunske restavracije pojavljalo tudi že na podeželju.
Na Madžarskem deluje približno 4.400 živilskih podjetij. Uvoz sestavin, aditivov in embalažnih materialov ter tehnologij predstavlja številne izvozne priložnosti.
 

Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2022.


Viri:
  • Factiva
  • EIU
  • Fitch Solutions
  • Statistični urad RS 
  • The International Trade Centre (ITC) 
 
 
Posodobljeno: april 2023
 

Poglejte si tudi: