Poljska

Gospodarske panoge Poljske

Gospodarstvo

Poljska se je v zadnjih 25 letih razvila v dinamičen trg in postala pomemben akter v Evropi, saj ima deseto največje gospodarstvo v EU. V letu 2018 se je poljsko gospodarstvo povečalo za 5,1%, predvsem na račun povečane zasebne potrošnje, ki jo spodbujajo ugodna gibanja na trgu dela in močno zaupanje potrošnikov, ter javnih naložb.
Prednosti poljskega gospodarstva so učinkovita uporaba sredstev iz evropskih strukturnih skladov, odporen bančni sistem, močno domače povpraševanje in strateški položaj med vzhodno in zahodno Evropo ter Rusijo.

 

Struktura BDP

Kmetijski sektor ustvari 3 % BDP in zaposluje okoli 10 % aktivnega prebivalstva. Več kot 60 % celotne poljske kopenske površine zavzemajo kmetijske površine, država pa je samozadostna glede preskrbe s hrano. Glavni kmetijski pridelki so rž, krompir, rdeča pesa in pšenica. Pomembni segmenti so še pridelava mleka, prašičereja in ovčereja. V državi je približno 1,5 mio majhnih družinskih kmetij z manj kot 9 ha površine.

Država je razmeroma bogata z naravnimi viri. Glavni minerali, ki jih proizvajajo, so premog, žveplo, baker, svinec in cink.

Storitveni sektor predstavlja 64 % BDP in zaposluje približno 59 % aktivnega prebivalstva. Sektor je v razcvetu, zlasti v segmentih finančnih storitev, logistike, IT in turizma. Zlasti turizem je v zadnjih letih doživel izjemno rast.


Vir: EIU; Factiva, april 2019.
 

Industrijski sektor

Industrijski sektor ustvari 33 % BDP in zaposluje okoli 31 % delovne sile. Glavne industrijske panoge so strojna industrija, telekomunikacije, gradbeništvo, industrijska predelava hrane in IT. Nekateri tradicionalni sektorji so se močno skrčili, tako kot jeklarstvo in ladjedelništvo. Poljska avtomobilska industrija je v glavnem izvozno usmerjena in zelo odporna na učinke gospodarske krize.

V letu 2018 je rast industrijske proizvodnje znašala 5,9 %. Za leto 2019 je napovedana 5,1 %, za leto 2020 4,5 % in za leto 2021 4,4 % rast industrijske proizvodnje.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na poljskem trgu:
 

 

Avtomobilska industrija - trg hibridnih in električnih avtomobilov

V analizo je zajeta prodaja hibridnih in električnih avtomobilov na drobno, oziroma registracija novih električnih in hibridnih osebnih avtomobilov.

Poljski trg hibridnih in električnih avtomobilov je v obdobju 2014-2018 rasel po 78,8 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 dosegel vrednost 546,9 mio EUR. Za primerjavo, ruski trg hibridnih in električnih avtomobilov je v zadnjih petih letih rasel po 26,1 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 dosegel vrednost 29,1 mio EUR, medtem ko je češki trg v tem obdobju rasel po 35,5 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 dosegel vrednost 120,1 mio EUR.

Po načrtu za razvoj e-mobilnosti na Poljskem, ki ga je leta 2017 sprejela poljska vlada, bo do leta 2025 po poljskih cestah vozilo milijon električnih avtomobilov. Že leta 2020 naj bi električna vozila predstavljala 10 % vseh vozil, kasneje pa naj bi se odstotek povečal na 50. Vlada namerava do konca leta 2020 postaviti 6.000 polnilnih postaj in 400 postaj za hitro polnjenje. Država si prizadeva, da bi e- mobilnost postala sestavni del gospodarskega razvoja Poljske.

Obseg proizvodnje hibridnih in električnih avtomobilov na Poljskem se je v obdobju 2014-2018 povečeval po 75,3 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 dosegel 24.145 enot. Po napovedih analitikov se bo obseg v obdobju 2019-2023 povečeval po 18,8 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegel 57.215 enot.

Analitiki napovedujejo, da bo poljski trg hibridnih in električnih avtomobilov v obdobju 2019-2023 rasel po 19,3 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegel vrednost 1,2 mlrd EUR. Zaradi razvoja infrastrukture za električna vozila in uvedbe spodbud za nakup hibridnih in električnih vozil, bo poljski trg v napovedanem obdobju še vedno dosegal visoke stopnje rasti. Ruski trg hibridnih in električnih avtomobilov naj bi po napovedih v prihodnjih petih letih rasel po 19,3 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegel vrednost 80,1 mio EUR, medtem ko naj bi češki trg v napovedanem obdobju rasel po 22,8 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegel vrednost 318,5 mio EUR.

 

Največji konkurenti na trgu so:

  • Bayerische Motoren Werke AG (BMW Group)
  • Hyundai Motor Company
  • Nissan Motor Co., Ltd.
  • Volkswagen AG

V letu 2018 se je poljski trg hibridnih in električnih avtomobilov povečal za 32,1 % in dosegel obseg 24.145 vozil. V letih 2014–2018 je povprečna letna stopnja rasti znašala 75,3 %.


Poljski trg hibridnih in električnih avtomobilov se je v letu 2018 povečal za 32,7 % in dosegel vrednost 546,9 mio EUR. Povprečna letna stopnja rasti je v obdobju 2014–2018 znašala 78,8 %.

 

Vrednost trga po letih (v mio EUR) 

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2014 47,4  
2015 135,2 137,9 %
2016 253,1 87,2 %
2017 430,3 73,1 %
2018 546,9 32,7 %


Analitiki napovedujejo, da bo poljski trg hibridnih in električnih avtomobilov v letu 2023 dosegel obseg 57.215 vozil, kar je 137 % več kot leta 2018. Napovedana povprečna stopnja rasti za obdobje 2019–2023 znaša 18,8 %.

Vrednostno bo poljski trg hibridnih in električnih avtomobilov v letu 2023 dosegel 1,2 mlrd EUR, kar je 141,5 % več kot leta 2018. Napovedana povprečna letna stopnja rasti  za obdobje 2019–2023 znaša 19,3 %.

 

Napoved vrednosti trga po letih (v mio EUR) 

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2019 702,5 29,5 %
2020 828,3 20,9 %
2021 990,2 18,6 %
2022 1.106,9 14,6 &
2023 1.257,2 13,6 %
 

Največ, kar 97,4 % prodanih avtomobilov na tem trgu v letu 2018 je bilo hibridnih. 
 

Tržni deleži glede vrsto vozil za leto 2018 (v odstotkih) 

Hibridna vozila 97,4 %
Električna vozila 2,6 %
 

Poljska predstavlja 2 % evropskega trga hibridnih in električnih avtomobilov glede na vrednost.

 

Tržna segmentacija v regiji za leto 2018 (v odstotkih) 

Združeno kraljestvo 12,4 %
Poljska 2,0 %
Češka 0,4 %
Rusija 0,1 %
Ostale države 85,1 %

 

Največja podjetja na področju proizvodnje motornih vozil na Poljskem (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Fca Poland S A 3.119,18
Volkswagen Poznań Sp. z o.o. 2.512,61
Opel Manufacturing Poland Sp Z O O 2.006,23
Volkswagen Motor Polska Sp. z o.o. 1.228,58
Volvo Polska Sp. z o.o. 605,56
Toyota Motor Manufacturing Poland Sp Z O O 525,18
Solaris Bus & Coach S A 456,70

 

Največja podjetja na področju proizvodnje delov za motorna vozila na Poljskem (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Trw Polska Sp Z O O 925,47
Lear Corporation Poland Ii Sp Z O O 685,08
Autoliv Poland Sp Z O O 511,69
Faurecia Walbrzych S A 463,23
Ronal Polska Sp Z O O 454,31
Brembo Poland Sp Z O O 449,78
Magneti Marelli Poland Sp Z O O 423,51


Letne vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnih letnih tečajih EIU, povprečne letne stopnje rasti pa se nanašajo na dolarske vrednosti.



Vir: Factiva, julij 2019.

 

Pohištvena industrija

Poljska proizvodnja pohištva se je v letu 2018 povečala za 6 % v primerjavi z letom 2017 in dosegla vrednost 11,4 mlrd EUR. Izvoz pohištva je v letu 2018 znašal 11,1 mlrd EUR.

Poljska je šesti največji proizvajalec pohištva na svetu, drugi največji izvoznik v Evropi, ter tretji največji izvoznik na svetu, za Kitajsko in Nemčijo.

Kar 90 % proizvodnje pohištva Poljska izvozi, od tega kar tri četrtine na trge EU. Glavni izvozni trgi so Nemčija (kamor je Poljska lani izvozila 36 % vsega izvoza pohištva), Češka (8,5 % izvoza pohištva) in Združeno kraljestvo. (5,8 % izvoza pohištva).

V pohištveni industriji na Poljskem je bilo v letu 2018 registriranih več kot 27.000 podjetij za proizvodnjo pohištva, od katerih je 85 velikih podjetij. Konec leta 2018 je bilo v pohištveni industriji na Poljskem zaposlenih 161.000 delavcev, konec leta 2019 pa naj bi se po napovedih ta številka povzpela na 165.000.

Največji konkurent na Poljskem pohištvenem trgu je IKEA. V regijah Zbąszyń in Babimost ima največje komplekse proizvodnih obratov na svetu, pohištvo pa IKEI dobavljajo tudi lokalna podjetja, ki zaposlujejo skoraj 50.000 delavcev. Poljska je za IKEO drugo največje proizvodno območje, takoj za Kitajsko.

Največji izziv poljske pohištvene industrije je povečanje števila podjetij z lastno blagovno znamko, kar bi industriji prineslo tudi veliko večji dobiček.
 

 

Največji proizvajalci pohištva na Poljskem (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Ikea Industry Poland Sp Z O O 1.186,21
Correct K Blaszczyk I Wspólnicy Spólka Komandytowa 332,75
Com40 Sp Z O O Spólka Komandytowa 324,11
Fabryki Mebli Forte SA 262,24
Black Red White S A 249,22
Steinpol Central Services Sp Z O O 244,30
Faurecia Automotive Polska SA 240,02

 

Največje trgovine s pohištvom na Poljskem (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Ikea Retail Sp Z O O 972,11
Superhobby Market Budowlany Sp Z O O 587,77
Jysk Sp Z O O 536,44
Agata S A 338,62
Handlowa Spóldzielnia Pracy Z Siedziba W Limanowej 248,85
Meble Black Red White Sp Z O O 159,16
Bricoman Polska Sp Z O O 94,10


Vir: Factiva, julij 2019.

 

Poglejte si tudi:

Bilateralni ekonomski odnosi s Slovenijo

Poslovanje