Poljska 
Prodaja na Poljsko
Gospodarska politika vlade
Vlada, ki jo vodi PiS, si je prizadevala podrediti številne javne institucije v državi, vključno z mediji in sodstvom. Uvedla je nove davke v finančnem sektorju, kjer so močno prisotna tuja podjetja, uvedba davkov v maloprodajnem sektorju pa je odložena.Trenutno je glavni poudarek vlade na zajezitvi učinkov vojne v Ukrajini na poljsko gospodarstvo, s čimer se povečuje fiskalni primanjkljaj. Nacionalna banka Poljske (centralna banka) naj bi ohranila svojo povišano obrestno mero od sredine leta 2022 do konca leta 2023.
Prednostne naloge PiS-a so še socialna blaginja, zmanjševanje neenakosti, dvig minimalne plače ter znižanje upokojitvene starosti.
Vir: EIU; Factiva, maj 2022.
Trendi obnašanja kupcev in kupna moč
Poljaki kupujejo vse dni v tednu. Veliko trgovin je odprtih zelo pozno ali celo 24 ur na dan. Obnašanje potrošnikov je odvisno od stopnje njihovega dohodka. Tistim z nizko kupno močjo je odločujoči faktor nakupa cena, medtem ko so bogatejšemu sloju poljskih potrošnikov pomembnejše poprodajne storitve, kakovost in blagovna znamka.
Potrošniki se bolj nagibajo k nakupu poljskih izdelkov, a se trendi počasi spreminjajo zaradi vse večje priljubljenosti mednarodne spletne prodaje. Vse bolj pomemben postaja tudi sektor ekoloških živil, saj se poljskim potrošnikom izboljšuje življenjski standard in tako bolj skrbijo za svoje zdravje in dobro počutje.
V zadnjem desetletju se je povečal poljski srednji razred, katerega dohodkovna raven je v skladu s povprečno evropsko plačo. Rast razpoložljivega dohodka je povzročila močno povečanje potrošnje, kar se bo po pričakovanjih nadaljevalo tudi v naslednjih petih letih.
Tržne poti, distribucija
V zadnjih nekaj letih je večina maloprodaje in distribucije na Poljskem v zasebni lasti, število prodajnih mest pa se je znatno povečalo. Poljski maloprodajni sektor postaja vse bolj zasičen. Na podeželju in v manjših mestih prevladujejo manjši neodvisni trgovci, v velikih mestih pa sodobni trgovski centri in hipermarketi.
Segment hipermarketov je na Poljskem v letu 2021 beležil rekorden upad prodaje v višini -14 %. Prodaja v tem segmentu je v 2021 znašala 21,2 mlrd PLN ali približno 4,6 mlrd EUR. V prihodnjih 5 letih naj bi vrednost prodaje v tem segmentu rasla po približno 1 % povprečni letni stopnji in v letu 2026 dosegla vrednost 22,1 mlrd PLN ali približno 4,8 mlrd EUR. Največji konkurent v tem segmentu je Auchan Polska, ki je imel v letu 2021 39 % tržni delež.
Segment supermarketov je v letu 2020 beležil 3 % rast prodaje, ki je dosegla 38,7 mlrd PLN ali približno 8,47 mlrd EUR. Po napovedih bo prodaja v segmentu supermarketov v prihodnjih 5 letih rasla po 5 % povprečni letni stopnji (oziroma 3 % ob predpostavki nespremenjenih cen) in v letu 2026 dosegla vrednost 50,3 mlrd PLN ali približno 11 mlrd EUR. Družba Dino Polska je največji konkurent v tem segmentu, z 28 % tržnim deležem v letu 2021.
Največjo rast prodaje so v letu 2021 na Poljskem beležili diskontni trgovci. Prodaja v tem segmentu je lani dosegla 96,5 mlrd PLN ali približno 21,1 mlrd EUR. V prihodnjih 5 letih se bo prodaja v tem segmentu povečevala po 7 % povprečni letni stopnji (oziroma 4 % ob predpostavki nespremenjenih cen). Jeronimo Martins Polska je največji diskontni trgovec v državi, s 67 % tržnim deležem v letu 2021 glede na vrednost maloprodaje.
Največji trgovci na drobno po prihodkih:
Podjetje | Prihodki v mio EUR (2021) |
---|---|
Jeronimo Martins Polska S A | 15.403,49 |
Lidl Sp Z O O Spólka Komandytowa | 6.072,90 |
Terg S A | 3.713,19 |
Dino Polska SA | 3.159,32 |
Auchan Polska Sp Z O O | 2.776,73 |
Euro Net Sp Z O O | 2.521,16 |
Carrefour Polska Sp Z O O | 2.070,95 |
Spletna prodaja na Poljskem
Spletna maloprodaja se je na Poljskem v letu 2021 povečala za 25 % in dosegla vrednost 97,1 mlrd PLN, kar je približno 21,3 mlrd EUR.
Največji tržni delež, 44 %, so imeli v letu 2021 trgovci, ki so prodajali preko spletnih tržnic.
Spletna trgovina na Poljskem je v letu 2021 še naprej beležila dinamično rast. Pandemija Covid-19 je pripomogla k hitrejšemu prodoru in sprejetju spletne prodaje, saj so bili potrošniki prisiljeni preusmeriti se na alternativne prodajne kanale, medtem ko so bile trgovine zaradi omejitvenih ukrepov zaprte. Trend spletnega nakupovanja je ostal tudi po odpravi omejitvenih ukrepov, pri čemer se je povečalo spletno nakupovanje oblačil in obutve, potrošne elektronike, izdelkov za dom in vrt ter živilskih izdelkov.
Kljub številnim prednostim spletnega nakupovanja, pa nekateri Poljaki raje kupujejo vrednejše izdelke v običajnih trgovinah, da sami pregledajo blago, hkrati pa so ob tem deležni še nasvetov prodajalcev. Zato se trgovci na drobno prilagajajo spreminjajočim se nakupovalnim navadam ter ohranjajo večkanalno prodajno strategijo za razširitev svojega dosega.
Analitiki napovedujejo, da bo Poljski trg spletne maloprodaje v prihodnjih 5 letih rasel po 12 % povprečni letni stopnji (oziroma 10 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2022 dosegle vrednost 173 mlrd PLN ali približno 37,89 mlrd EUR.
Spletni ponudniki na Poljskem:
- Euro-net Sp zoo
- Zalando SE
- LPP SA
- Terg SA
- Ikea Retail Sp zoo
- Empik SA
Več o spletni prodaji v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo, si lahko preberete na tej povezavi.
Javna naročila
Sejmi
Plačevanje
Najbolj uveljavljeni plačilni metodi na Poljskem sta dokumentarni inkaso in elektronski prenos sredstev, a najbolj varen je še vedno nepreklicni akreditiv (l/c). Ker pa večina bank na Poljskem zahteva, da uvoznik deponira sredstva pred izdajo akreditiva, se ta plačilna metoda manj uporablja. Najbolj priljubljen plačilni mehanizem je elektronski prenos sredstev ali SWIFT, saj je to najhitrejši in najcenejši način prenosa sredstev. Gotovinsko plačilo ali predplačila zagotavljajo dodaten varnostni ukrep za izvozno prodajo.
Več: Plačilni promet – izvozno okno
Transport in logistika
Cestni promet, ki trenutno predstavlja več kot 50 % vseh prevoznih zmogljivosti (ton-km) v EU, bo po napovedih tudi v prihodnjih 5 letih ostal največji segment celotnega prometnega sektorja na Poljskem.Poljsko železniško omrežje je po svoji infrastrukturi 3. najboljše železniško omrežje v Evropi in 2. največje po količini prepeljanega tovora. Mednarodne linije (Intercity) nudijo odlične storitve, medtem ko regionalne linije ostajajo slabe. Posodobitev je bistvenega pomena za signalizacijo in vozni park.
Glavni pristanišči na Poljskem sta Gdansk in Szeczin-Swinoujscie. V zadnjih nekaj letih so se pristanišča precej posodobila, predvsem zaradi evropske integracije. Letno poljski pomorski promet prepelje več kot 50 mio ton tovora prometa.
V poljskem transportno-logističnem sektorju delujejo 4 vodilni konkurenti: FedEx Corp, A.P. Moller-Maersk A/S, Raben Group NV in PKP Group.
Več:
Poslovni imeniki in koristne povezave:
- all.biz – poslovni imenik poljskih podjetij
- polaris – informacije o poljskih podjetjih
- pkt.pl – poljske rumene strani
- teleadreson – poslovni imenik poljskih podjetij
- bizexposed – poljski poslovni imenik
- poland-export – poslovni imenik poljskih izvoznikov
Druge koristne povezave:
- Polish Investment and Trade Agency (PAIH)
- Polish Agency for Enterprise Development (PARP)
- gov.pl
- Polish Chamber of Commerce
- Polish Economic Institute
- podatki.gov.pl (Paying tax)
- National Revenue Administration (KAS)
- Polski Komitet Normalizacyjny (PKN)
- Central Office of Measures
- Polish Financial Supervision Authority (KNF)
Posodobljeno maj 2022.
_