Severna Makedonija

Prodaja v Severno Makedonijo


Gospodarska politika vlade

Strateške prioritete vlade so:
 
  • razvoj gospodarstva, povečanje zaposlenosti in dvig življenjskega standarda državljanov
  • polnopravno članstvo Republike Severne Makedonije v Natu
  • uspešno vodenje pristopnih pogajanj z Evropsko unijo
  • boj proti organiziranemu kriminalu in korupciji;
  • krepitev pravne države, vzpostavitev neodvisnih institucij in delujočega sistema lokalne samouprave
  • reforma izobraževalnega sistema
  • vlaganja v inovacije in informacijsko tehnologijo
  • reforma pravosodnega sistema
  • zmanjšanje onesnaženosti zraka.

Vir: EIU; Factiva, maj 2022. 


Trendi obnašanja kupcev in kupna moč

Zaradi nizkih prihodkov in slabe gospodarske situacije v državi so makedonski potrošniki cenovno občutljivi. Trgovci na drobno ponujajo številne popuste in pogoste promocijske ponudbe. Trgovci s trajnejšimi dobrinami pa sodelujejo z bankami, da bi ponudili ugodne kreditne sheme.

Stroški za prehrano predstavljajo pomemben delež izdatkov makedonskih gospodinjstev. 

Tržne poti, distribucija

V Severni Makedoniji večino potrošnega blaga uvažajo distributerji, ki potem prodajajo trgovcem na drobno. Nekaj trgovcev na drobno uvaža blago neposredno za prodajo v lastnih prodajalnah. V makedonskem maloprodajnem sektorju prevladujejo majhne trgovine, nekaj pa je tudi nakupovalnih središč.

Sodobni trgovci z živili so v letu 2021 v Severni Makedoniji beležili 6 % rast prodaje, ki je dosegla 43,2 mlrd MKD, kar je približno 701 mio EUR. Po napovedih analitikov se bo prodaja sodobnim trgovcem z živili v prihodnjih 5 letih povečevala po 7 % povprečni letni stopnji (oziroma 5 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2026 dosegla vrednost 61,1 mlrd MKD ali 991 mio EUR.
S 27 % tržnim deležem je diskontni trgovec KAM doo največji konkurent med sodobnimi trgovci z živili na makedonskem trgu, na 2. mestu pa je veriga supermarketov Tineks.

Tradicionalni trgovci z živili so v letu 2021 beležili 4 % rast prodaje, ki je dosegla 70 mlrd MKD ali približno 1,13 mlrd EUR. Kipper Market d.o.o. je v tem segmentu največji konkurent, z 8 % tržnim deležem v letu 2021. Po napovedih bo prodaja tradicionalnih trgovcev z živili v prihodnjih 5 letih rasla po 4 % povprečni letni stopnji (oziroma 2 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2026 dosegla vrednost 83,4 mlrd MKD ali približno 1,29 mlrd EUR.

Največji trgovci na drobno po prihodkih: 
 
Podjetje Prihodki v mio EUR (2021)
Gorenje Gospodinjski Aparati D.O.O.E.L. Skopje 783,10
Kam D.O.O. 191,60
Tineks-Mt D.O.O.E.L. 109,49
Veropulos D.O.O.E.L. 99,73
Stokomak D.O.O. 64,42
Neptun Makedonija D.O.O. 63,82
Ramstore Makedonija D.O.O. 60,60

Spletna prodaja v Severni Makedoniji

Spletna maloprodaja se je v Severni Makedoniji v letu 2021 povečala za 57 % in dosegla vrednost 24 mlrd MKD ali približno 389 mio EUR.

Največji tržni delež, 6 %,  so v letu 2021 dosegle spletne tržnice ali »marketplaces«.


Spletna prodaja je v Severni Makedoniji močno zrasla predvsem v času pandemije Covid-19. Precejšnje število potrošnikov je med pandemijo nakupovalo na spletu prvič ali pogosteje, večina pa je spletno nakupovanje ohranila tudi po omejitvenih ukrepih. Potrošniki vedno bolj zaupajo v spletno trgovino in spletna naročila, s čimer se povečuje število in vrednost spletnih transakcij, opravljenih s karticami, predvsem domačim spletnim trgovinam.

Ker so bili trgovci v času omejitvenih ukrepov prisiljeni zapreti svoje trgovine tudi v delu leta 2021, so se osredotočili na prodajo preko spletnih platform. V zadnjih 9 mesecih leta 2021, je bilo v Severni Makedoniji registriranih 322 novih spletnih trgovin.

Analitiki napovedujejo, da bo spletna maloprodaja v Severni Makedoniji v prihodnjih 5 letih rasla po 23 % povprečni letni stopnji (oziroma 21 % ob predpostavki nespremenjenih cen) in v letu 2026 dosegla vrednost 68,1 mlrd MKD kar je približno 1,1 mlrd EUR.


Spletni ponudniki v Severni Makedoniji: 
  • Neptun Mekedonija d.o.o.
  • Setek Se od Tehnika dooel
  • Tehnomarket Makedonija dooel
  • Anhoch
  • RZ Infomedia d.o.o.
  • Studio Moderna d.o.o.
  • Sport Vision dooel
              
Več o spletni prodaji  v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo,  si lahko preberete na tej povezavi
 

Javna naročila

 

Sejmi

 

Plačevanje

V Severni Makedoniji se uporabljajo standardni mednarodni načini plačila. Na začetku poslovanja se najpogosteje uporablja avansno plačilo. Plačila na odprt račun se običajno uporabljajo pri dolgoletnem sodelovanju z znanimi strankami. Običajni plačilni roki so od 30 do 90 dni. V uporabi so tudi menice ali akreditivi. 

Plačilna disciplina je slaba, proces izterjave dolga pa dolgotrajen, drag in zapleten.
 

Več: Plačilni promet – izvozno okno 
 

Transport in logistika

Največ transporta v Severni Makedoniji se odvija po cestah in železnicah. Država se nahaja v središču Balkanskega polotoka na stičišču več cestnih in železniških povezav. Severno Makedonijo prečkata 2 panevropska prometna koridorja; koridor 8 (vzhod-zahod) in koridor 10 (sever-jug). Večina glavnih avtocest je v dobrem stanju, vendar so številne sekundarne mestne in podeželske ceste slabo vzdrževane in slabo osvetljene.

Severna Makedonija ima 2 letališči, v Skopju in Ohridu. Obe letališči pogodbeno upravlja turško podjetje TAV. Več tujih letalskih družb ima direktne lete na glavno makedonsko letališče v Skopju.

Makedonska vlada je v začetku leta 2019 sprejela Nacionalno prometno strategijo 2030, ki vključuje okoli 100 infrastrukturnih projektov v vrednosti 4,2 mlrd EUR. Med njimi so dokončanje avtoceste Kičevo-Ohrid in izgradnja še treh novih avtocestnih odsekov, ter izgradnja železniške proge od glavnega mesta do mednarodnega letališča Skopje.

Več:  

Poslovni imeniki in koristne povezave:

 

Druge koristne povezave:


 
Posodobljeno maj 2022.

_