Severna Makedonija

Prodaja v Severno Makedonijo

Trendi obnašanja kupcev in kupna moč

Zaradi nizkih prihodkov in slabe gospodarske situacije v državi so makedonski potrošniki cenovno občutljivi. Trgovci na drobno ponujajo številne popuste in pogoste promocijske ponudbe. Trgovci s trajnejšimi dobrinami pa sodelujejo z bankami, da bi ponudili ugodne kreditne sheme.

Stroški za prehrano predstavljajo pomemben delež izdatkov makedonskih gospodinjstev. Ti znašajo povprečno 40,7 %, oziroma 77,1 % med najrevnejšimi in 22,2 % med najbogatejšimi.
 

Tržne poti, distribucija

V Severni Makedoniji večino potrošnega blaga uvažajo distributerji, ki potem prodajajo trgovcem na drobno. Nekaj trgovcev na drobno uvaža blago neposredno za prodajo v lastnih prodajalnah. V makedonskem maloprodajnem sektorju prevladujejo majhne trgovine, nekaj pa je tudi nakupovalnih središč.

Sodobni trgovci z živili so v letu 2020 v Severni Makedoniji beležili 3 % rast prodaje, ki je dosegla 38,1 mlrd MKD, kar je približno 620 mio EUR. Največjo rast je lani dosegel segment hipermarketov, ki mu je prodaja zrasla za 13 %. Po napovedih analitikov se bo prodaja sodobnim trgovcem z živili v obdobju 2020-2025 povečevala po 7 % povprečni letni stopnji (oziroma 5 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2025 dosegla vrednost 54,1 mlrd MKD ali 880 mio EUR. Z 22 % tržnim deležem je diskontni trgovec KAM doo največji konkurent med sodobnimi trgovci z živili na makedonskem trgu.

Tradicionalni trgovci z živili so v letu 2020 beležili 1 % rast prodaje, ki je dosegla 66,3 mlrd MKD ali približno 1,1 mlrd EUR. Stokomak doo je v tem segmentu največji konkurent, s 5 % tržnim deležem v letu 2020. Po napovedih bo prodaja tradicionalnih trgovcev z živili v prihodnjih 5 letih rasla po 4 % povprečni letni stopnji (oziroma 2 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2025 dosegla vrednost 80,4 mlrd MKD ali približno 1,3 mlrd EUR.

Konec maja 2021 je nemška diskontna veriga Lidl napovedala, da bo v Skopju in 7 drugih mestih odprla svoje trgovine. Naložba je ocenjena na 300 mio EUR. Lidl je sredi februarja 2021 v okviru svojih načrtov širitve registriral podjetje v Severni Makedoniji. Enoto v Severni Makedoniji bodo vodili menedžerji iz bolgarske hčerinske družbe Lidl.


Največji trgovci na drobno po prihodkih: 
 
Podjetje Prihodki v mio EUR (2020)
Gorenje Gospodinjski Aparati D.O.O.E.L. Skopje 672,44
Kam D.O.O. 122,29
Tineks-Mt D.O.O.E.L. 83,29
Veropulos D.O.O.E.L. 75,54
Stokomak D.O.O. 55,32
Gemak Trade D.O.O.E.L. 35,17
Kvalitet-Prom D.O.O.E.L. 31,04

Spletna prodaja v Severni Makedoniji

Spletna prodaja se je v Severni Makedoniji v letu 2020 povečala za 23 % in dosegla vrednost 8 mlrd MKD ali približno 130 mio EUR.

Spletna prodaja se je v letu 2020 močno povečala tudi zaradi povečane penetracije interneta in vse večjega zaupanja v spletno varnost. Vrednost spletne prodaje se je lani povečala skoraj za 1/5. Makedonci so se odločali za spletno nakupovanje, da bi se izognili tveganju zaradi omejitvenih ukrepov, trgovci pa so se preusmerili na spletne platforme, da so si zagotovili nadaljnje poslovanje.

Največ Makedonci prek spleta kupujejo pri neodvisnih trgovcih, ki svoje izdelke ponujajo preko globalne spletne platforme Alibaba Group Holding Ltd. Družba ima globalno pokritost in ponuja široko paleto izdelkov po zelo konkurenčnih cenah, ki so običajno nižje od tistih, ki jih ponuja večina drugih spletnih ponudnikov. Tržni delež družbe Alibaba Group Holding je v letu 2020 znašal 7 %.

Analitiki napovedujejo, da bo spletna prodaja v Severni Makedoniji v letih 2020-2025 rasla po 14 % povprečni letni stopnji (oziroma 11 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2025 dosegla vrednost 15,1 mlrd MKD ali približno 250 mio EUR.

Spletni ponudniki v Severni Makedoniji: 
  • AMC doo                    
  • Anhoch doo                   
  • Bitsia Sistemi dooel       
  • Ekskvizit doo               
  • Group Point dooel       
  • Horecaforce dooel            
  • Neptun Makedonija doo   
  • RZ Infomedia doo            
  • Setek Se od Tehnika dooel
  • Sport Vision dooel           
  • Studio Moderna doo        
  • Tehnomarket Makedonija dooel
  • Vebspot doo 
              
Več o spletni prodaji  v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo,  si lahko preberete na tej povezavi
 

Javna naročila

 

Sejmi

 

Plačevanje

V Severni Makedoniji se uporabljajo standardni mednarodni načini plačila. Na začetku poslovanja se najpogosteje uporablja avansno plačilo. Plačila na odprt račun se običajno uporabljajo pri dolgoletnem sodelovanju z znanimi strankami. Običajni plačilni roki so od 30 do 90 dni. V uporabi so tudi menice ali akreditivi. 

Plačilna disciplina je slaba, proces izterjave dolga pa dolgotrajen, drag in zapleten.
 

Več: Plačilni promet – izvozno okno
 
 

Transport in logistika

 
Največ transporta v Severni Makedoniji se odvija po cestah in železnicah. Država se nahaja v središču Balkanskega polotoka na stičišču več cestnih in železniških povezav. Severno Makedonijo prečkata 2 panevropska prometna koridorja; koridor 8 (vzhod-zahod) in koridor 10 (sever-jug). Večina glavnih avtocest je v dobrem stanju, vendar so številne sekundarne mestne in podeželske ceste slabo vzdrževane in slabo osvetljene.

Severna Makedonija ima 2 letališči, v Skopju in Ohridu. Obe letališči pogodbeno upravlja turško podjetje TAV. Več tujih letalskih družb ima direktne lete na glavno makedonsko letališče v Skopju.

Makedonska vlada je v začetku leta 2019 sprejela Nacionalno prometno strategijo 2030, ki vključuje okoli 100 infrastrukturnih projektov v vrednosti 4,2 mlrd EUR. Med njimi so dokončanje avtoceste Kičevo-Ohrid in izgradnja še treh novih avtocestnih odsekov, ter izgradnja železniške proge od glavnega mesta do mednarodnega letališča Skopje.

Več:  

Poslovni imeniki in koristne povezave:

 

Druge koristne povezave:


 
Posodobljeno maj 2021.

_