Srbija

Prodaja v Srbijo

 

Trendi obnašanja kupcev in kupna moč

Srbski potrošniki so zelo previdni glede porabe denarja. Kupujejo le izdelke, ki jih potrebujejo in le redko tudi izdelke, ki si jih želijo. 

Srbski potrošniki običajno dajejo prednost lokalnim izdelkom, sledijo pa jim izdelki iz Nemčije in drugih držav EU. V zadnjih letih potrošniki kažejo vedno večje zanimanje za visoko kakovostno hrano in sveže izdelke. Srbsko ministrstvo za kmetijstvo in varstvo okolja je v letu 2017 uvedlo oznako "Srbska kakovost - Srpski Kvalitet", ki naj bi veljala predvsem za mesni sektor. Oznaka zagotavlja potrošnikom lokalno poreklo in zagotovilo, da je hrana brez gensko spremenjenih organizmov.

 

Tržne poti, distribucija

Srbski maloprodajni trg je relativno majhen. Na njem deluje nekaj regionalnih in velikih mednarodnih konkurentov. Maloprodajne marže v Srbiji so zaradi pomanjkanja konkurence velikih trgovskih verig skoraj desetkrat večje kot v drugih državah Balkanske regije. Posledično ima Srbija zelo visoke cene hrane in drugih izdelkov široke porabe.

Sodobne trgovine z živili so v letu 2020 beležile 4 % rast prodaje, ki je dosegla 354 mlrd RSD ali približno 3 mlrd EUR. Največjo rast je v letu 2020 dosegel segment diskontnih trgovin, ki se je lani povečal za 20 %. Delhaize Serbia je največji konkurent v segmentu, s 30 % tržnim deležem v letu 2020. Po napovedih analitikov se bo prodaja v sodobnih trgovinah z živili v obdobju 2020-2025 povečevala po 7 % povprečni letni stopnji in v letu 2025 dosegla vrednost 499 mlrd RSD ali približno 4,2 mlrd EUR.

Tradicionalne trgovine z živili so v letu 2020 v Srbiji beležile 3 % rast prodaje, ki je dosegla 382 mlrd RSD ali približno 3,25 mlrd EUR. Futura Plus doo je največji konkurent v tem močno fragmentiranem segmentu, s 3 % tržnim deležem v letu 2020. Po napovedih analitikov bo ta segment v prihodnjih 5 letih beležil 3 % povprečno letno rast prodaje, oziroma bo ob predpostavki nespremenjenih cen prodaja ostala na istem nivoju kot leta 2020.

Glavne trgovske verige v Srbiji so:
 
  • Delhaize Sebia
  • Mercator
  • Lidl
  • Metro
  • Aman
  • DIS

 

Spletna prodaja v Srbiji


Spletna prodaja se je v Srbiji v letu 2020 povečala za 21 % in dosegla vrednost 54 mlrd RSD ali približno 460 mio EUR.

Že pred pandemijo je spletna prodaja v Srbiji beležila visoke stopnje rasti. Glavni dejavniki te uspešnosti so bili vedno večje število uporabnikov interneta in večje zaupanje v spletne nakupe. Dodatno je spletno prodajo pospešila še pandemija COVID-19, ki je k spletnemu nakupovanju spodbudila tudi tiste potrošnike, ki prej niso nakupovali preko spleta. Največ srbski potrošniki preko spleta kupujejo izdelke potrošne elektronike. Lokalni spletni ponudniki, ki prodajajo potrošno elektroniko, večinoma ponujajo tudi brezplačno dostavo. Poleg tega je te izdelke mogoče kupiti, ne da bi jih bilo treba najprej preizkusiti, nudijo pa tudi garancijo, ki potrošnikom omogoča, da se ob nakupu počutijo bolj sproščeno. Nasprotno pa so spletni nakupi oblačil in obutve bolj tvegani, saj vedno obstaja verjetnost, da kupljeni izdelki ne bodo ustrezali.

Po napovedih analitikov bo spletna prodaja v Srbiji v obdobju 2020-2025 rasla po 15 % povprečni letni stopnji (oziroma 12 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2025 dosegla vrednost 112 mlrd RSD ali približno 950 mio EUR.

Največji tržni delež na srbskem trgu spletne trgovine imajo neodvisni trgovci, ki svoje izdelke prodajajo preko globalnih spletnih platform. Njihov tržni delež je v letu 2020 znašal 12 %. Na 2. mestu je spletni ponudnik Tehnomanija doo, ki je imel lani 10 % tržni delež.


Spletni ponudniki v Srbiji:
 
  • Amazon.com Inc      
  • CT Retail doo       
  • Mc Most doo         
  • Pet Network SRB doo  Pet Centar
  • Studio Moderna doo  
  • Sve za kucu doo     
  • Tehnomanija doo     
  • Win Win doo         
 
Več o spletni prodaji v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo, si lahko preberete na tej povezavi.  
 
 

Javna naročila

 

Sejmi

 

Plačevanje

V Srbiji obstaja visoka stopnja plačilnega tveganja, zato se je priporočljivo dogovoriti za avans ali uporabiti nepreklicni akreditiv oziroma bančno garancijo. Velika uveljavljena podjetja lahko zahtevajo tudi plačilo na odprt račun, v tem primeru je smiselno zavarovati terjatve (na primer preko SID - Prve kreditne zavarovalnice ali preko faktoring podjetij).
 

Več: Plačilni promet – izvozno okno
 

Transport in logistika


V Srbiji prevladujeta cestni in železniški transport. Železniška mreža v Srbiji je povezana s številnimi sosednjimi državami, deloma zaradi železniških prog, ki so bile postavljene še v času avstro-ogrskega imperija. V naslednjih nekaj letih je za obnovo srbskih železniških in avtocestnih omrežij predvidenih več mlrd EUR. V načrtu je prestrukturiranje železnice v državni lasti, posodobitve, obnova in novogradnja železniških in avtocestnih omrežij ter nakup novih transportnih sredstev. Večino finančnih sredstev bo Srbija dobila s posojili mednarodnih finančnih ustanov, vključno z EBRD, EIB in Svetovno banko. Srbski predsednik Aleksandar Vučić in kosovski predsednik Hashim Thaci sta februarja 2020 podpisala sporazum o ponovnem zagonu železniškega prometa in dokončanju gradnje projekta avtoceste Beograd-Priština.
 
Segment letalskega transporta je za Srbijo manj pomemben. Medtem ko sta železniška in delno cestna infrastruktura v zadnjih letih privabile številne naložbe, pa letalski transportni segment za investitorje ni preveč zanimiv. Čeprav ima Srbija skupaj 26 letališč, jih ima le 10 od njih tlakovane steze. Od teh 10 letališč pa sta le dve primerni za mednarodni zračni prevoz. To sta letališči v Beogradu in Nišu. Predstavniki Srbije, Kosova, ZDA in Lufthansa Group so 20. januarja 2020 podpisali sporazum o ponovni vzpostavitvi zračne povezave med Srbijo in Kosovom. Novi sporazum je znova odprl letalsko pot med Beogradom in Prištino, ki je bila zaprta vse od leta 1998.


Več:  

Poslovni imeniki in koristne povezave:

 

Druge koristne povezave:


Posodobljeno junij 2021.

_