Srbija

Prodaja v Srbijo


Kako prodajati v Srbijo?
 
Predstavljamo vsebine:
Gospodarska politika vlade
Trendi obnašanja kupcev in kupna moč
Tržne poti, distribucija
Spletna prodaja v Srbiji
Javna naročila
Sejmi 
Plačevanje
Transport in logistika
Poslovni imeniki in koristne povezave
 
 

Gospodarska politika vlade

Srbska napredna stranka (SNS) predsednika Aleksandra Vučića je zmagala na parlamentarnih volitvah decembra 2023.

Srbija bo še naprej pod pritiskom, da se distancira od Rusije, tradicionalne zaveznice, ter od Kitajske, s katero ima tesne politične in gospodarske vezi.
 
Polnopravno članstvo v EU ostaja ena ključnih prioritet srbske zunanje politike in strateških ciljev. 
 
 

Trendi obnašanja kupcev in kupna moč

Srbski potrošniki so zelo previdni glede porabe denarja. Kupujejo le izdelke, ki jih potrebujejo in le redko tudi izdelke, ki si jih želijo. 

Srbski potrošniki običajno dajejo prednost lokalnim izdelkom, sledijo pa jim izdelki iz Nemčije in drugih držav EU. 

V zadnjih letih potrošniki kažejo vedno večje zanimanje za visoko kakovostno hrano in sveže izdelke. Srbsko ministrstvo za kmetijstvo in varstvo okolja je v letu 2017 uvedlo oznako "Srbska kakovost - Srpski Kvalitet", ki naj bi veljala predvsem za mesni sektor. Oznaka zagotavlja potrošnikom lokalno poreklo in zagotovilo, da je hrana brez gensko spremenjenih organizmov.

 

Tržne poti, distribucija

Maloprodajne verige v Srbiji so v zadnjih letih igrale veliko vlogo pri prestrukturiranju maloprodajnega sektorja, saj so bile državne maloprodajne dejavnosti privatizirane in kasneje prevzete s strani večjih tujih podjetij. To je vodilo do ustanovitve več velikih trgovcev na drobno v Srbiji in obtožb o monopolnem obnašanju.

Zaradi omejene konkurence na srbskem maloprodajnem trgu, so maloprodajne marže v Srbiji skoraj 10 krat višje kot v drugih državah balkanske regije. Posledično ima Srbija zelo visoke cene hrane in drugih potrošniških izdelkov.

Na srbskem maloprodajnem trgu delujejo lokalne, regionalne, ter dobro uveljavljene tuje trgovske mreže, ki obvladujejo približno 80 % maloprodajnega trga. 

Srbski maloprodajni trg si večinoma delita belgijska trgovska veriga Delhaize (lastnica trgovskih verig Maxi in Tempo) in hrvaški Agrocor (lastnik trgovskih verig Idea, Roda in Mercator).

Druge mednarodne trgovske verige v Srbiji vključujejo nemški Metro, grški Super Vero in nemški Lidl. Vstop v Srbijo je maja 2024 napovedala tudi francoska trgovska veriga Carrefour.

Med lokalne trgovske verige, ki predstavljajo približno 20 % srbskega trga, sodijo Dis, Univerexport in Gomex.
 
Majhne lokalne trgovine predstavljajo velik delež distribucijskega sektorja. Živilski sektor vključuje od 20.000 do 30.000 prodajnih mest. Cene v teh trgovinah so pogosto nižje od cen v supermarketih. Po vsej državi je tudi veliko odprtih uličnih tržnic. 
 

Spletna prodaja v Srbiji

Elektronsko poslovanje postaja v Srbiji vse bolj priljubljena oblika nakupa blaga in storitev. Število uporabnikov interneta v državi narašča iz dneva v dan.

Velik razmah spletne prodaje je bil med pandemijo Covid-19, zaradi ukrepov socialne distanciranja, zapor in drugih dejavnikov, specifičnih za pandemijo. V tem času se je po podatkih srbskega ministrstva za trgovino, turizem in telekomunikacije, spletna prodaja v Srbiji povečala za več kot 200 % v segmentu hrane, za skoraj 100 % v segmentu tekstila, ter za 50 % v segmentu računalnikov in tehničnih naprav.
 
Srbija na področju spletne prodaje še vedno zaostaja za zahodno-evropskimi državami.

Spletna prodaja se bo po ocenah eCommerce DB v letu 2024 povečala za 7,9 % na 936 mio USD, ali približno 865,6 mio EUR.

Na srbskem maloprodajnem trgu znaša spletni delež 4,4 % in se bo po napovedih do leta 2028 povečal na 6,4 %.

Spletna prodaja naj bi se v Srbiji v prihodnjih 5 letih povečevala po 6,9 % povprečni letni stopnji, ter v letu 2028 dosegla vrednost 1.221,2 mio USD ali približno 1,1 mlrd EUR.

Izdelki za zabavo in prosti čas so največji segment spletne prodaje v Srbiji, ki predstavlja 26,9 % prihodkov srbske e-trgovine.

Sledijo:
 
  • elektronika (20,5 %)
  • moda (16,9 %)
  • pohištvo in oprema za dom (11,7 %)
  • izdelki za osebno nego (9,5 %)
  • DIY – naredi si sam izdelki (9 %)
  • živila(5,7 %).

Največje spletne trgovine v Srbiji po prodaji v letu 2023 

  • Gigatron.rs (58 mio USD ali 53,6 mio EUR) 
  • Tehnomanija.rs (52 mio USD ali 48,1 mio EUR)
  • Lili.rs (43 mio USD ali 39,8 mio EUR)
  • Tehnomedia.rd (38 mio USD ali 35,1 mio EUR)
  • Bcgroup-online.com (37 mio USD ali 34,2 mio EUR)
 
Več o spletni prodaji v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo, si lahko preberete na tej povezavi.   

Javna naročila

 

Sejmi

 

Plačevanje

V Srbiji se uporabljajo vsi običajni mednarodni načini plačila; nakazila, inkaso, čeki, plačilne kartice in akreditivi.
 
Večji uvozniki redno prejemajo blago na podlagi kratkoročnega, tri-mesečnega dobaviteljskega kredita.
 
V Srbiji obstaja visoka stopnja plačilnega tveganja, zato se je priporočljivo dogovoriti za avans ali uporabiti nepreklicni akreditiv oziroma bančno garancijo. 
 
Agencija za poslovne registre zagotavlja podatke o računovodskih izkazih in storitve v zvezi s plačilno sposobnostjo. 


Več: Plačilni promet – izvozno okno
 

Transport in logistika

V Srbiji prevladujeta cestni in železniški transport. Železniška mreža v Srbiji je povezana s številnimi sosednjimi državami, deloma zaradi železniških prog, ki so bile postavljene še v času avstro-ogrskega imperija. V naslednjih nekaj letih je za obnovo srbskih železniških in avtocestnih omrežij predvidenih več mlrd EUR. V načrtu je prestrukturiranje železnice v državni lasti, posodobitve, obnova in novogradnja železniških in avtocestnih omrežij ter nakup novih transportnih sredstev. Večino finančnih sredstev bo Srbija dobila s posojili mednarodnih finančnih ustanov, vključno z EBRD, EIB in Svetovno banko.
 
Medtem ko sta železniška in delno cestna infrastruktura v zadnjih letih privabile številne naložbe, pa letalski transportni segment za investitorje ni preveč zanimiv. Čeprav ima Srbija skupaj 26 letališč, jih ima le 10 od njih tlakovane steze. Od teh 10 letališč pa sta le dve primerni za mednarodni zračni prevoz. To sta letališči v Beogradu in Nišu. 
 
Predstavniki Srbije, Kosova, ZDA in Lufthansa Group so 20. januarja 2020 podpisali sporazum o ponovni vzpostavitvi zračne povezave med Srbijo in Kosovom. Novi sporazum je znova odprl letalsko pot med Beogradom in Prištino, ki je bila zaprta vse od leta 1998.


Več:  

Poslovni imeniki in koristne povezave:

 

Druge koristne povezave:


Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2023.

Viri:
  • Factiva
  • EIU
  • Euromonitor International
  • eCommerce DB


Posodobljeno avgust 2024.



Poglejte si tudi: