Združeni arabski emirati

Gospodarske panoge Združenih arabskih emiratov

Gospodarstvo

ZAE imajo odprto gospodarstvo z visokim BDP na prebivalca in znatnim trgovinskim presežkom. Prizadevanja za diverzifikacijo gospodarstva so bila uspešna in so znižala delež BDP od nafte in plina na 30 %. Od odkritja nafte v ZAE pred skoraj 60 leti se je država preoblikovala iz obubožane regije v sodobno državo z visokim življenjskim standardom. Vlada je povečala izdatke za ustvarjanje delovnih mest in širitev infrastrukture za večje vključevanje zasebnega sektorja v gospodarstvo. Prosto trgovinske cone v državi, ki omogočajo 100 % tuje lastništvo in nič davkov, pomagajo privabljati tuje vlagatelje. Kljub vsemu so nekateri trgi še vedno zaprti, na primer bančni in zavarovalniški.
Po skromni gospodarski rasti v letu 2017 (0,8 %), se je gospodarska aktivnost v ZAE leta 2018 okrepila in dosegla 2,8 % rast.

 

Struktura BDP


Kmetijski sektor prispeva 1 % BDP in zaposluje le 0,4 % delovne sile, saj večina države ni primerna za kmetijstvo in živinorejo. Med glavne kmetijske dejavnosti spadata ribištvo in gojenje dateljnov.

Storitveni sektor prispeva 41 % BDP in zaposluje približno 61 % delovne sile. Pomembne storitvene dejavnosti so zračni promet, turizem in finančne storitve.

Vir: EIU; Factiva, april 2019.
 

Industrijski sektor

Industrijski sektor ZAE je v zadnjih petih letih zabeležil izjemno rast, zlasti v kovinski, pohištveni in živilski industriji, v proizvodnji aluminija, gradbenih materialov, gnojil in steklenih vlaken, ter v petrokemični industriji.
Industrijski sektor je v letu 2018 ustvaril 58 % BDP in zaposloval 38,6 % delovne sile. Delež BDP iz naftnega in plinskega sektorja se zaradi uspešne politike diverzifikacije gospodarstva postopoma zmanjšuje. ZAE so osmi največji svetovni proizvajalec nafte z znatnimi rezervami, ki po ocenah zadostujejo za približno 100 let glede na trenutno stopnjo porabe.

V letu 2018 je rast industrijskega sektorja dosegla 2 %. Za leto 2019 analitiki napovedujejo rast industrijskega sektorja v višini 0,7 %, v letih 2020 in 2021 pa naj bi rast dosegla 1,5 %, oz. 2,3 %.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na trgu ZAE:

 

Ekološka živila – pakirani izdelki

Vrednost trga ekoloških pakiranih živil se je v ZAE v letu 2018 povečala za 21 % in dosegla 27,8 mio EUR. Največjo rast je v letu 2018 zabeležil segment ekološkega mleka, ki se mu je prodaja lani povečala kar za 90 %. Potrošnja ekoloških živil je še posebej visoka med priseljeni iz zahoda, ki povečujejo ozaveščenost o ekološki prehrani tudi med drugimi skupinami potrošnikov.

Po napovedih analitikov bo trg ekoloških pakiranih živil v ZAE, ob predpostavki nespremenjenih cen, v obdobju 2019-2023 rasel po 15 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegel vrednost 61,4 mio EUR.

Največji konkurent na trgu ekoloških pakiranih živil v ZAE je Rachel’s Organic Co Ltd, ki je imel v letu 2018 17 % tržni delež glede na vrednost maloprodaje. Podjetje, ki se osredotoča izključno na proizvodnjo ekoloških živil, je v zadnjih petih letih zabeležilo precejšnje povečanje tržnega deleža, kar je posledica dolgoletne prisotnosti na trgu ZAE in velikega povpraševanja po njihovih izdelkih med izseljenci, ki poznajo blagovno znamko Rachel že iz njihovih matičnih držav.
Pomemben delež na trgu ima tudi lokalno podjetje Arla National Food Products Co LLC, ki je leta 2017 lansiralo na trg mleko Arla Organic z nizko vsebnostjo maščob. Mleko je na voljo v jagodnem in čokoladnem okusu. Cena tega mleka je nižja od ostalega ekološkega mleka in le nekoliko višja od običajnega mleka. Zaradi uspeha te serije je podjetje leta 2018 trgu ponudilo še ekološke mlečne napitke Arla Little Explorer, ki so namenjeni otrokom, na voljo pa so v štirih okusih: čokolada, jagoda, vanilja in banana.
 

Tržni deleži konkurentov glede na vrednost maloprodaje v letu 2018 (v odstotkih)

Glavni konkurenti na trgu so:

  • Annie's Inc
  • Al Foah                            
  • Arla National Food Products Co LLC 
  • Cape Herb & Spice Pty Ltd          
  • Capilano Honey Ltd                 
  • Elle & Vire Co                     
  • General Mills Inc                  
  • Hain Celestial Group Inc, The      
  • Heinz Africa & Middle East FZO     
  • Hipp GmbH & Co Vertrieb KG         
  • Holle Baby Food GmbH               
  • Kallo Foods Ltd                    
  • Majid Al Futtaim Hypermarkets LLC  
  • Nestlé Middle East FZE             
  • Novartis AG                        
  • Organic Foods & Café               
  • Probios Srl                        
  • Rachel's Organic Co Ltd            
  • Rizopia Food Products Inc          
  • Sonnentor Kräuterhandels GmbH      
  • Waitrose Ltd                        



Največja podjetja na področju maloprodaje živil v ZAE (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Lulu Hypermarket Llc 8.209,40
Mazyad Mall 820,94
Maf Hyper Market Llc 410,47
New West Zone Supermarket & Dep. Store Llc 246,28
Spinneys Abu Dhabi Llc 246,28
Al Maya Supermarket 164,19
J Mart Supermarket (L.L.C) 164,19

 

Največja podjetja na področju veleprodaje živil v ZAE (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Jaleel Traders Llc 292,41
Fresh Fruits Company General Trading Llc 187,13
Golden Hills Foodstuff Trading (L.L.C.) 135,77
International Fruit Est. (Branch) 130,86
Obaid & Abuseedo Trading Co Llc 115,81
Farzana Trading Llc 115,20
N.R.T.C. Dubai Int. Vegetables & Fruits Trading Llc 114,50




Vir: Factiva, junij 2019.


Turizem - hotelirski sektor

V analizo so vključeni vsi prihodki, ki jih ustvarijo hoteli, moteli in drugi ponudniki nastanitev z zagotavljanjem nastanitvenih in drugih storitev.

Vrednost hotelirskega sektorja v ZAE je v obdobju 2014-2018 rasla po 8,1 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 dosegla 12,7 mlrd EUR. Povpraševanje po turističnih nastanitvah v ZAE raste, predvsem je močen segment luksuznih nastanitev, ki ustvari več kot nizko-cenovni in srednje-cenovni segment skupaj. V Abu Dabiju se bo po napovedih v prihodnjih letih še povečala ponudba luksuznih hotelov, saj se bodo tam odvijali pomembni veliki mednarodni poslovni dogodki, kot je Expo 2020.

Najbolj donosen segment hotelirskega sektorja v ZAE je segment nastanitev za prosti čas, ki je v letu 2018 ustvaril 9 mlrd EUR, kar predstavlja 70,4 % celotne vrednosti sektorja. Segment poslovnih nastanitev je v letu 2018 ustvaril prihodke v višini 3,8 mlrd EUR ali 29,6 % celotne vrednosti sektorja.

Dubaj je najbolj pomembna turistična destinacija v ZAE, turizem pa je del vladne strategije za ohranjanje dotoka tuje gotovine v emirate. Dubaj imenujejo "nakupovalna prestolnica Bližnjega vzhoda", saj v modernih nakupovalnih centrih in butikih nakupujejo številni turisti iz vsega sveta.

Analitiki napovedujejo, da bo hotelirski sektor v ZAE v obdobju 2019-2023 rasel po 8,2 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegel vrednost 18 mlrd EUR. Visoke stopnje rasti so napovedane na podlagi povečanega povpraševanja v mednarodnem turizmu. Poleg tega bo rast poslovnega segmenta dosegla vrh zaradi izboljšanja makroekonomskih razmer in večjih poslovnih dogodkov, ki jih bodo ZAE gostili ob koncu napovedanega obdobja. Po mnenju Svetovnega sveta za potovanja in turizem se bo državna poraba za turizem in potovanja v ZAE v naslednjem desetletju povečala za 4,3 %, kar bo spodbudilo rast tako v segmentu nastanitev za prosti čas, kot tudi v segmentu poslovnih nastanitev.

 

Največji konkurenti na trgu so:


Hotelirski sektor v ZAE je v letu 2018 zrasel za 7,7 % in dosegel vrednost 12,7 mlrd EUR. Povprečna letna stopnja rasti v obdobju 2014-2018 je znašala 8,1 %.
 

Vrednost hotelirskega sektorja v ZAE po letih (v mio EUR)

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2014 8.270  
2015 10.090 1,6 %
2016 11.531 14,1 %
2017 12.389 9,3 %
2018 12.711 7,7 %
 

Po napovedih bo hotelirski sektor v ZAE v letu 2023 dosegel vrednost 18 mlrd EUR, kar je 48,7 % več kot leta 2018. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2019-2023 znaša 8,2 %.
 

Napoved vrednosti hotelirskega sektorja v ZAE po letih (v mio EUR) 

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2019 13.697 8,4 %
2020 14.344 7,6 %
2021 15.785 8,7 %
2022 16.612 8,3 %
2023 17.983 8,1 %
 
 
Segment nastanitev za prosti čas je največji segment hotelirskega sektorja v ZAE in predstavlja 70,4 % celotne vrednosti sektorja.
 

Tržna segmentacija po področjih glede na vrednost (v % za leto 2018) 

Nastanitve za prosti čas 70,4 %
Poslovne nastanitve 29,6 %
 

 

Največja podjetja na področju hotelirskega sektorja v ZAE (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Jumeirah Group / Jumeirah Hotels & Resorts 797,15
Hilton Dubai Jumeirah 669,60
Damac Hotels & Resorts Management Llc 531,43
Pizza Corner 425,14
Double Tree By Hilton Hotel Dubai Jumeirah Beach 292,29
Kareem Trading (L.L.C) Br 265,72
Le Meridien Mina Seyahi 212,57


Letne vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnih letnih tečajih EIU, povprečne letne stopnje rasti pa se nanašajo na dolarske vrednosti.


Vir: Factiva, junij 2019.

 

Poglejte si tudi:

Bilateralni ekonomski odnosi s Slovenijo

Poslovanje