Belorusija

Gospodarske panoge Belorusije

Gospodarstvo

Belorusko gospodarstvo je še vedno v tranziciji. Po osamosvojitvi leta 1991 je Belorusija počasi sprejemala reforme potrebne za preusmeritev v tržno gospodarstvo, še posebej na področju privatizacije. Kljub osamosvojitvi je država še vedno močno odvisna od Rusije. Država se na več področjih vpleta v gospodarstvo; izvaja samovoljne spremembe v zakonodaji, številne inšpekcijske nadzore, zapira moteče poslovneže in lastnike tovarn. Vladno vmešavanje v gospodarstvo ovira vstop na trg tako domačim kot tujim podjetjem. Tujih investicij je zelo malo. Država ima tako imenovani tržni socializem, ki ga je uvedel predsednik Lukašenko.


 

Struktura BDP

Belorusija ima dobro razvito kmetijstvo, ki je v veliki meri neučinkovito in odvisno od državnih subvencij. Kmetijski sektor predstavlja 8 % BDP in zaposluje manj kot 10 % aktivnega prebivalstva.
 
Storitveni sektor pa prispeva 51 % BDP in zaposluje tudi enak odstotek aktivnega prebivalstva.
 
Vir: EIU; Factiva, april 2019.
 

Industrijski sektor

Belorusija ima relativno dobro razvito industrijo, ki pa je zastarela in energetsko neučinkovita, ter zato odvisna od subvencionirane ruske energije in preferencialnega dostopa do ruskih trgov.

Industrijski sektor v Belorusiji predstavlja 41 % BDP, v njem pa je zaposlenih okoli 40 % aktivnega prebivalstva. Okoli 80 % celotne industrije je še vedno v državni lasti.

Glavni industrijski proizvodi so strojna oprema, kmetijska mehanizacija, gnojila, kemični proizvodi, gradbeni material, motorna vozila, tekstilni izdelki, hladilniki, ure in elektronska oprema.




Predstavljamo dve gospodarski panogi na beloruskem trgu:

 

Farmacevtska industrija

Beloruski farmacevtski trg je bil v zadnjih 10 letih eden najhitreje rastočih v regiji Srednje in Vzhodne Evrope. Glavna dejavnika visoke rasti sta visoka stopnja inflacije ter povečan dostop do zdravstvene oskrbe, saj je bilo izboljšanje univerzalnega zdravstvenega sistema v državi ena od prednostnih nalog vlade.

Prodaja zdravil v Belorusiji je v letu 2018 dosegla okoli 950 mio EUR, od tega predstavlja segment zdravil brez recepta skoraj 40 %. Analitiki napovedujejo, da bo beloruski farmacevtski trg tudi v prihodnjih petih letih presegal veliko večino trgov Srednje in Vzhodne Evrope. Do leta 2023 naj bi trg rasel po 5 % povprečni letni stopnji (oziroma 10,6 % po lokalni valuti) ter v letu 2023 dosegel vrednost 1,2 mlrd EUR.

Avgusta 2018 je bila v Belorusiji sprejeta Uredba o registraciji cen zdravil. Pred tem so morala farmacevtska podjetja registrirati najvišjo veleprodajno ceno svojih izdelkov pri Ministrstvu za zdravje, vendar ni bilo vzpostavljene metode za določitev te cene. Ta dokument, ki ga je ministrstvo objavilo novembra 2018, določa prvo fazo vladnih ciljev, da s pilotnim programom izvaja pregleden mehanizem določanja cen zdravil. Uredba je začela veljati 23. novembra 2018 in se bo nadaljevala do 31. decembra 2020. V pilotni projekt metodologije referenčnih cen je vključenih 37 zdravil (21 za bolezni srca in ožilja in 16 za raka). Najvišja veleprodajna cena je določena na podlagi nižje tehtane povprečne cene (glede na obseg prodaje), dejanske prodajne cene in aritmetične povprečne vrednosti veleprodajnih vrednosti s seznama 14 trgov: Armenija, Bolgarija, Madžarska, Kazahstan, Kirgizistan, Latvija, Litva, Moldavija, Poljska, Rusija, Romunija, Češka in Estonija. Če bo vladi s tem pilotnim programom uspelo znižati cene zdravil, bo program razširila na vsa zdravila, ki so na seznamu osnovnih zdravil. Izvajanje predpisov o cenah zdravil povečuje preglednost trga in izboljšuje operativno okolje in bo sčasoma vodilo do znižanja cen zdravil na celotnem trgu.

V zadnjih 10 letih se je beloruska farmacevtska industrija močno povečala, kar je tudi posledica številnih partnerstev z mednarodnimi podjetji. V zadnjih letih so bila ustanovljena številna skupna indijsko-beloruska podjetja, v teku pa so tudi nove proizvodne zmogljivosti. Poleg tega si tudi vse več multi-nacionalnih podjetij prizadeva za podpis pogodb o proizvodnji z beloruskimi farmacevtskimi podjetji.

  • Avgusta 2018 je največji indijski proizvajalec generičnih zdravil Cipla, investiral 1 mio EUR v skupno proizvodnjo z beloruskim farmacevtskim podjetjem v državni lasti, Academpharm. 
  • Indijski proizvajalec zdravil Lok-Beta je skupaj z beloruskim farmacevtskim podjetjem v državni lasti, Belmedpreparaty, ustanovil skupno podjetje Novalok. Skupno podjetje je začelo s proizvodnjo konec leta 2018, konec leta 2019 pa bo začelo tudi proizvodnjo aktivnih farmacevtskih sestavin.
  • S podjetjem Belmedpreparaty pa sta že leta 2016 podpisala pogodbo za lokalno proizvodnjo zdravil tudi Pfizer in Novo Nordisk.

Proizvodna zmogljivost beloruske farmacevtske industrije se še naprej povečuje, kar pospešuje domače povpraševanje in povpraševanje na sosednjih trgih. Ta trend se bo po napovedih nadaljeval tudi v prihodnjih letih.

 

Največja podjetja v farmacevtski industriji v Belorusiji (2018)

Podjetje Št. zaposlenih
Borisov Pharmaceutical Plant OAO 2.484
Belmedpreparaty Prod. Republican Unitary Enterprise 2.000
Farmtekhnologiya Ooo 330
Minskinterkaps Up 330
Minskintercups P R U P 250
Meditsinskoe Predpriyatie Simurg Zao 200
Rubikon Ooo 200

 

Vir: Factiva, oktober 2019.


Trg športne prehrane

Trend zdravega načina življenja in dobrega počutja, ter večje zanimanje za izdelke zdrave prehrane, povečuje trg športne prehrane tudi v Belorusiji. Vrednost maloprodajnega trga športne prehrane v Belorusiji se bo v letu 2019 predvidoma povečala za 20 % in dosegla 3,9 mio EUR.

Največjo rast prodaje v letu 2019 beleži segment proteinskih in energetskih ploščic, saj mu je letos prodaja zrasla kar za 53 %.

Analitiki napovedujejo, da bo beloruski trg športne prehrane v prihodnjih petih letih (ob predpostavki nespremenjenih cen) rasel po 12 % povprečni letni stopnji in v letu 2024 dosegel vrednost 7 mio EUR.

Največji konkurent na beloruskem trgu športne prehrane je podjetje Optimum Nutrition, ki ima v letu 2019 11 % tržni delež v maloprodaji. Podjetje je na trgu zelo priljubljeno, njegovi izdelki so široko dostopni po številnih maloprodajnih mestih, hkrati pa podjetje izvaja tudi številne promocije na družbenih medijih. Po tržnem deležu podjetju Optimum Nutrition sledita podjetji San Corp in Bio-Engineered Supplements & Nutrition Inc. Vodilni konkurenti uživajo velik ugled na beloruskem trgu. Prav tako imajo široko prisotnost in širok nabor izdelkov v velikem številu trgovin. Vendar pa so se tudi deleži manj dragih in manj oglaševanih blagovnih znamk povečali, saj se potrošniki vse pogosteje odločajo za nakup cenejših izdelkov. Zaradi občutljivosti na ceno pri beloruskih potrošnikih, se bo takšen trend nadaljeval tudi v prihodnje.
 

Trenutno so cene izdelkov športne prehrane na trgu zelo visoke. Ker vedno večje število potrošnikov išče cenejše izdelke, je med konkurenti močno prisotna cenovna konkurenca. Trgovine s športno prehrano ponujajo široko paleto blagovnih znamk, da bi pritegnile vse vrste potrošnikov. Poleg tega mnogi trgovci na drobno, kot sta Expert Sport in Fizkult, pogosto ponujajo popuste pri nakupu večjega števila izdelkov in uvajajo kartice zvestobe, ki zvestim potrošnikom nudijo dodatne ugodnosti. Zato obstaja visoka raven konkurence predvsem med prodajalci in ne toliko med blagovnimi znamkami.

Tržni deleži v letu 2019 glede na vrednost maloprodaje (v odstotkih)

Konkurenti na trgu:

  • Bio-Engineered Supplements & Nutrition Inc 
  • BioTech USA                                
  • Maxler                                     
  • Optimum Nutrition Inc                      
  • Post Holdings Inc                          
  • QNT NV SA                                   
  • San Corp                                   
  • Scitec Nutrition Inc                       
  • Trec Nutrition                              
  • Twinlab Corp                               
  • Ultimate Nutrition Inc                     
  • Universal Nutrition Inc                    
  • VP Laboratory Ltd                          
  • Weider Global Nutrition LLC                
  • Zdorovyj Product UP    


Največja podjetja v živilski industriji v Belorusiji (2018)
 

Podjetje Prihodki v mio EUR
Belkozinservis Odo 7.061,38
Ksk Tarasovo Ooo 4.118,29
Myasnye Delikatesy Chup 3.139,16
Prodline Ooo (Russia) In Belarus Rep.Office 2.799,56
Evrotorg Ooo 1.800,20
Slutski Syrodelny Kombinat Oao 720,00
Smolevichi Broiler Oao 589,43



Največja podjetja na področju maloprodaje hrane v Belorusiji (2018)

 
Podjetje Št. zaposlenih
DORORS OAO 4.500
Belinterprodukt Ooo 4.000
Arvitfood Sooo 500
Belvillesden Up 500
Rekonstruktsiya I Razvitie O A O 140
Prosperyti Chastnoe Predpriyatie 100
Aquabel Market-Centre Z.A.O. 90

 

 

Vir: Factiva, oktober 2019.
 

Poglejte si tudi:

Bilateralni ekonomski odnosi s Slovenijo

Poslovanje