Kazahstan
Prodaja v Kazahstan
Kako prodajati v Kazahstan?
Gospodarska politika vlade
Ekonomska politika bo kratkoročno usmerjena v zagotavljanje makroekonomske stabilnosti, izboljšanje življenjskega standarda in preprečitev ponovnega skoka cen življenjskih potrebščin.Kljub obljubi predsednika, da bo zmanjšal korupcijo in obravnaval družbeno neenakost, reforme na tem področju srednjeročno verjetno ne bodo bistveno izboljšale upravljanja, saj se Kazahstan sooča s korupcijo, ki je globoko zasidrana v državnih institucijah.
Kazahstan je zelo odvisen od nafte in ena ključnih političnih prednostnih nalog bo diverzifikacija gospodarstva, stran od naftnega sektorja.
Trendi obnašanja kupcev in kupna moč
Po nekaj letih gospodarske rasti zdaj zaupanje potrošnikov ovira padec svetovnih cen nafte, ki je prizadel kazahstansko gospodarstvo.Posledično se je poraba potrošnikov zmanjšala, nakupovalne navade pa so se spremenile.
Večina potrošnikov ne najema več posojil, hipoteke pa je težko dobiti kljub velikemu povpraševanju po stanovanjih.
Tržne poti, distribucija
Porazdelitev tržnih deležev v maloprodajnem sektorju kaže, da je sektor še vedno v zgodnji fazi. Približno 40 % dejavnosti opravljajo samostojni podjetniki, 30 % prometa ustvarijo mala podjetja, 10 % srednje velika podjetja in 20 % velika podjetja.
Sodobne trgovine z živili so v porastu.
Največji konkurent tega segmenta je Magnum Cash & Carry TOO, ki se uvršča na lestvico 10 najuspešnejših podjetij v državi.
Njegov uspeh je mogoče pripisati ponudbi dobrih izdelkov po dostopnih cenah. Prodajalne podjetja ponujajo različne izdelke široke potrošnje. Deluje prek 89 nakupovalnih centrov v Almatiju, Astani, Kaskelenu, Karagandi, Taldikorganu, Šimkentu in Petropavlovsku.
Po podatkih državnega urada za statistiko, se je obseg domače trgovine na drobno v Kazahstanu v letu 2023 povečal za 22 % in dosegel 19,2 trln KZT, kar je približno 38,9 mlrd EUR. Dve tretjini obsega trgovine na drobno so predstavljali neživilski izdelki.
Samo 3 območja; Almaty, Astana in regija Karaganda, so lani predstavljala več kot polovico uradnega obsega maloprodaje.
V prvih 7 mesecih leta 2024 se je vrednost maloprodaje medletno povečala za 5,9 % na 10,65 trln KZT ali približno 21,6 mlrd EUR.
Živila so v tem obdobju predstavljala 30,8 % celotne trgovine na drobno, ne-živilski izdelki pa 69,2 %.
Spletna prodaja v Kazahstanu
Po podatkih državnega statističnega urada, je vrednost e-trgovine v Kazahstanu leta 2023 znašala 2,44 trln KZT ali približno 5 mlrd EUR.
E-trgovina je predstavljala 12,7 % celotne trgovine na drobno, vključno s spletnimi prodajnimi platformami.
Promet podjetij prek spletnih prodajnih platform je predstavljal 72,4 % vse spletne prodaje in je znašal 1,76 trln KZT ali približno 3,6 mlrd EUR. Maloprodajna podjetja z lastnim internetnim virom so ustvarila 27,6 % prodaje, ki je znašala 672,2 mlrd KZT ali približno 1,4 mlrd EUR.
Največ spletne prodaje je v letu 2023 ustvaril segment telefonov in pripomočkov (27,5 %).
Sledijo:
- gospodinjski aparati (11,6 %)
- računalniški izdelki in programska oprema (10,1 %)
- avtomobilski deli in oprema (7,9 %).
Obseg spletne prodaje v Kazahstanu je v prvem polletju 2024 dosegel 1,5 trln KZT (3 mlrd EUR), kar predstavlja približno 62 % celotne prodaje v letu 2023.
Kazahstanska vlada je pripravila in sprejela Načrt razvoja e-trgovine do leta 2027, ki zagotavlja podporne ukrepe za podjetja na
področju e-trgovine, vključno s subvencijami in garancijami za posojila, v sodelovanju s Skladom za razvoj podjetništva Damu.
Poleg tega je Ministrstvo za trgovino in integracijo v sodelovanju z Atameken NCE in večjimi e-tržnicami, kot so Kaspi.kz , JMart.kz, Wildberries in Ozon, uvedlo tečaje usposabljanja o e-trgovini, ki jih je zaključilo več kot 800 podjetnikov.
Več o spletni prodaji v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo, si lahko preberete na tej povezavi.
Javna naročila
Od leta 2014 zakon dovoljuje državam Evro-azijske ekonomske unije sodelovanje pri javnih naročilih pod enakimi pogoji kot domačim dobaviteljem. Za olajšanje postopka javnih naročil je vlada oblikovala sistem e-javnih naročil. Spletna stran o javnih naročilih (samo v kazahstanščini in ruščini) je bila uvedena leta 2008, center za e-trgovino (spletna stran v kazahstanskem, ruskem in angleškem jeziku) pa je postal edini izvajalec elektronskih javnih naročil.
Sejmi
Plačevanje
Podobno kot v drugih državah se načini in pogoji plačil razlikujejo glede na poslovni model in odnos s trgovinskimi partnerji. Za nove stranke lahko izvozniki zahtevajo predplačilo, dokler se med obema poslovnima partnerjema ne vzpostavi medsebojno zaupanje.Izvozniki morajo upoštevati, da imajo kazahstanska podjetja vse težji dostop do posojil pri lokalnih bankah, zaradi zmanjšanega dostopa do mednarodnega financiranja, ki je tem bankam na voljo po svetovni gospodarski krizi.
Najvarnejši način plačila za izvoznike je nepreklicni akreditiv (l/c). Uvozniki morajo položiti dovolj sredstev za kritje plačila, preden zaprosijo za akreditiv. Lokalna podjetja lahko za pridobitev akreditiva zaprosijo pri več velikih lokalnih poslovnih bankah, po kazahstanski bančni zakonodaji pa ga mora običajno potrditi ugledna zahodna banka.
Več: Plačilni promet – izvozno okno
Transport in logistika
Glavni segmenti transportnega sektorja Kazahstana so železniški, cestni in letalski transport.Železniški segment letno ustvari okoli 57 % celotne vrednosti kazahstanskega transportnega sektorja. Sledi segment cestnega transporta z 42 %, medtem ko letalski transport ustvari le okoli 1 % prihodkov.
Velik delež železniškega transporta je posledica velike odvisnosti države od naftnega sektorja, pa tudi od zgodovine države. Velik del železniške infrastrukture v Kazahstanu je bil zgrajen še v času nekdanje Sovjetske zveze, zato ima močne povezave z njenimi nekdanjimi članicami, vključno z Rusijo, v katero Kazahstan izvozi tretjino svojega izvoza. Kazahstan je zaradi svoje geografske lege osrednja točka za številne mednarodne železniške povezave, predvsem med Evropo in Kitajsko.
V vsakem segmentu je le nekaj velikih konkurentov, zato je konkurenčno okolje skoncentrirano.
Vodilni konkurenti na področju prevoznih storitev v Kazahstanu so KTZ, Agility in FedEx.
Kazakhstan Temir Zholy je eden največjih konkurentov v segmentu železniškega prometa in je prisoten po vsej državi.
FedEX je zgradil izjemno logistično blagovno znamko, ki deluje bolj v poslovnem modelu e-trgovine za zagotavljanje kurirskih storitev.
Agility deluje na več segmentih prevoznih storitev.
Več:
Poslovni imeniki in koristne povezave:
- kz.all.biz - poslovni imenik podjetij v Kazahstanu
- kaz.bizdirlib - poslovni imenik kazahstanskih podjetij
- Kazakhstan Business Directory – kazahstanski poslovni imenik
Druge koristne povezave:
- Kazakh Invest
- GOV.KZ
- Chamber of Commerce of Kazakhstan
- e.gov
- E-finance Center
- E-license Electronic licensing of the Republic of Kazakhstan
- Qazpatent
- DAMU Entrepreneurship Development Fund
- State revenue committee
Vrednosti KZT in USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2023.
Viri:
- Factiva
- EIU
- Euromonitor International
- Trend News Agency
- Kazakhstan Newsline
Posodobljeno avgust 2024.
Poglejte si tudi:
- Predstavitev države
- Gospodarske panoge
- Poslovno sodelovanje s Slovenijo
- Dajatve
- Oblike družb
- Poslovni obisk
- Poslovne priložnosti
- Časopisi