Kazahstan

Prodaja v Kazahstan

Trendi obnašanja kupcev in kupna moč

Po koncu sovjetske vladavine je v Kazahstanu začel naraščati srednji razred, ki sedaj obsega skoraj petino prebivalstva in tudi kupi večino blaga, ki se prodaja v državi. S povišanjem realnih dohodkov kazahstanski potrošniki vse bolj povprašujejo po kakovostnih izdelkih in uglednih blagovnih znamkah. V državo uvozijo veliko cenenih ruskih in kitajskih izdelkov, v porastu pa je povpraševanje po zahodnih dobrinah. V nekaterih primerih so potrošniki pripravljeni plačati več za uvoženo blago, ki ponuja višjo kakovost in inovativnost. Prodajne storitve v Kazahstanu niso na visokem nivoju, zato lahko z dobrimi prodajnimi in poprodajnimi storitvami zagotovimo dodano vrednost izdelkom.
 

Tržne poti, distribucija

Po podatkih državne agencije za statistiko je obseg maloprodaje v Kazahstanu v obdobju januar - julij 2018 znašal 12,2 mlrd EUR. Porazdelitev tržnih deležev v maloprodajnem sektorju kaže, da je sektor še vedno v zgodnji fazi. 43,3 % dejavnosti opravljajo samostojni podjetniki, 29,9 % prometa ustvarijo mala podjetja, 8,4 % srednje velika podjetja in 18,6 % velika podjetja.

Maloprodajni trg je skoncentriran na mesto Almaty (30,5 % celotnega trga), Mesto Astana (12,3 %), Karagandy in Vzhodni Kazahstan (za 8,8 %). Glavni distributerji živilskih izdelkov, oblačil, parfumerije in drugih potrošnih izdelkov so Boutya, Interfood in Smat. Tudi tuji distributerji so začeli veliko vlagati v državo. Blagovna znamka Metro je v državi prisotna od leta 2008 in ima 8 trgovin. Francoski Carrefour je vstopil na trg leta 2016. Na trgu ima en prodajni center, trije pa so še v gradnji. Carrefour namerava v Kazahstanu odpreti skupno 10 trgovin.
 
Kazahstanska spletna maloprodaja je slabo razvita, čeprav je v zadnjih nekaj letih pokazala znatno rast. Analitiki ocenjujejo, da bo sektor v naslednjih treh letih rasel po 25 % povprečni letni stopnji. Uradni statistični podatki kažejo, da je spletna maloprodaja v Kazahstanu v letu 2017 dosegla vrednost 285,3 mio EUR, kar predstavlja 1,2 % celotnega maloprodajnega sektorja in 36,2 % povečanje glede na predhodno leto. V prvih petih mesecih leta 2018 je prihodek od spletne maloprodaje znašal 270 mio EUR, oziroma 2,9 % celotne maloprodajne vrednosti. V letu 2018 se je število spletnih nakupovalcev v državi povečalo za 5 %, a je le 7 % ??prebivalstva spletnih nakupovalcev, pa tudi število spletnih trgovin je majhno. Kazahstan ima trenutno 1.658 spletnih trgovin, v katerih je zaposlenih 71.600 delavcev. Potrošniki v Kazahstanu na spletu največ kupujejo oblačila in modne dodatke, sledita pa segmenta kozmetike in hrane. Glavne ovire za razvoj spletne maloprodaje v državi so osnovni sistemi spletnega plačevanja, počasne dostave, ter nizka raven zaupanja potrošnikov v spletno nakupovanje.
Najbolj priljubljena tuja spletna trgovina v Kazahstanu je e-Bay, med lokalnimi pa OLX.kz, Kolesa.kz in Wildberries.kz.
 
Največji trgovci na drobno po prihodkih:
 
Podjetje Prihodki v mio EUR (2017)
Torgovaya Komp. Megapolis-Kazak. Too 780,41
Kazmunaigaz Onimderi Too 712,31
Kaztransgaz Aimak Ao 600,94
Apt Vostok Too 591,49
Adm Machinery & Service Too 463,21
Technodom Operator Ao 455,44
Magnum Cash&Carry Too 261,87
 

Javna naročila

Od leta 2014 zakon dovoljuje državam Evro-azijske ekonomske unije sodelovanje pri javnih naročilih pod enakimi pogoji kot domačim dobaviteljem. Za olajšanje postopka javnih naročil je vlada oblikovala sistem e-javnih naročil. Spletna stran o javnih naročilih (samo v kazahstanščini in ruščini) je bila uvedena leta 2008, center za e-trgovino (spletna stran v kazahstanskem, ruskem in angleškem jeziku) pa je postal edini izvajalec elektronskih javnih naročil. 
 

 

Sejmi

 

Plačevanje

Podobno kot v drugih državah se načini in pogoji plačil razlikujejo glede na poslovni model in odnos s trgovinskimi partnerji. Za nove stranke lahko izvozniki zahtevajo predplačilo, dokler se med obema poslovnima partnerjema ne vzpostavi medsebojno zaupanje.
 
Izvozniki morajo upoštevati, da imajo kazahstanska podjetja vse težji dostop do posojil pri lokalnih bankah, zaradi zmanjšanega dostopa do mednarodnega financiranja, ki je tem bankam na voljo po svetovni gospodarski krizi.
 
Najvarnejši način plačila za izvoznike je nepreklicni akreditiv (l/c). Uvozniki morajo položiti dovolj sredstev za kritje plačila, preden zaprosijo za akreditiv. Lokalna podjetja lahko za pridobitev akreditiva zaprosijo pri več velikih lokalnih poslovnih bankah, po kazahstanski bančni zakonodaji pa ga mora običajno potrditi ugledna zahodna banka.
 
Več: Plačilni promet – izvozno okno
 

Transport

Svetovni gospodarski forum (WEF) uvršča Kazahstan na 75. mesto z vidika razvitosti infrastrukture in logističnih storitev.
 
Kazahstanski transportni sektor je v zadnjih petih letih rasel po 3,1 % povprečni letni stopnji in v letu 2017 ustvaril vrednost 4,2 mlrd EUR. Največ transporta v Kazahstanu se odvija po cestah in železnicah. Segment cestnega transporta je v letu 2017 ustvaril prihodke v višini 2,1 mlrd EUR, kar predstavlja 50,9 % celotne vrednosti sektorja. Segment železniškega transporta je k celotni vrednosti prispeval 48,6 %. Velik delež železniškega transporta je posledica velike odvisnosti države od naftnega sektorja, pa tudi od zgodovine države. Velik del železniške infrastrukture v Kazahstanu je bil zgrajen še v času nekdanje Sovjetske zveze, zato ima močne povezave z njenimi nekdanjimi članicami, vključno z Rusijo, v katero Kazahstan izvozi tretjino svojega izvoza. Kazahstan je zaradi svoje geografske lege osrednja točka za številne mednarodne železniške povezave, predvsem med Evropo in Kitajsko.
 
Analitiki napovedujejo, da bo transportni sektor v Kazahstanu v prihodnjih petih letih rasel po 6,2 % povprečni letni stopnji in v letu 2022 ustvaril vrednost 5,1 mlrd EUR.
 
Tržna segmentacija za leto 2017
 
Segment Odstotek
Cestni transport 50,9 %
Železniški transport 48,6 %
Letalski transport 0,5 %
 
Več:  

Poslovni imeniki in koristne povezave:

 
 
Posodobljeno februar 2019.