Kazahstan 
Prodaja v Kazahstan
Gospodarska politika vlade
Kazahstan ostaja zelo odvisen od izvoza energije in surovin. Glavne prednostne naloge politike vključujejo diverzifikacijo od ogljikovodikov in ponovno vzpostavitev zaupanja v bančni sektor. Kazahstan si bo še naprej prizadeval za privabljanje naložb izven energetskega sektorja, zaradi nenehnih strukturnih težav s svojim poslovnim okoljem, kot sta korupcija in velik državni nadzor nad gospodarstvom. Vlada se bo za ohranjanje makroekonomske stabilnosti zanašala na transferje iz svojega državnega premoženjskega sklada. Prizadevanja za privatizacijo se bodo v letih 2022–2023 pospešila, da bi napolnili rezerve.Kratkoročno bo gospodarska politika usmerjena v zagotavljanje makroekonomske stabilnosti, obvladovanje inflacije in izboljšanje življenjskega standarda. To je postalo še posebej pomembno po nasilnih socialnih nemirih, ki so se zgodili v začetku januarja 2022. Kazahstansko gospodarstvo bo izpostavljeno znatnim negativnim tveganjem, ki jih bo sprožila gospodarska kriza v Rusiji. Kljub obljubi predsednika, da bo zmanjšal korupcijo in ciljal na družbeno neenakost, takšne reforme srednjeročno verjetno ne bodo bistveno izboljšale upravljanja.
Vir: EIU; Factiva, junij 2022.
Trendi obnašanja kupcev in kupna moč
Po koncu sovjetske vladavine je v Kazahstanu začel naraščati srednji razred, ki sedaj obsega skoraj petino prebivalstva in tudi kupi večino blaga, ki se prodaja v državi. S povišanjem realnih dohodkov kazahstanski potrošniki vse bolj povprašujejo po kakovostnih izdelkih in uglednih blagovnih znamkah. V državo uvozijo veliko cenenih ruskih in kitajskih izdelkov, v porastu pa je povpraševanje po zahodnih dobrinah.V nekaterih primerih so potrošniki pripravljeni plačati več za uvoženo blago, ki ponuja višjo kakovost in inovativnost. Prodajne storitve v Kazahstanu niso na visokem nivoju, zato lahko z dobrimi prodajnimi in poprodajnimi storitvami zagotovimo dodano vrednost izdelkom.
Tržne poti, distribucija
Porazdelitev tržnih deležev v maloprodajnem sektorju kaže, da je sektor še vedno v zgodnji fazi. Približno 40 % dejavnosti opravljajo samostojni podjetniki, 30 % prometa ustvarijo mala podjetja, 10 % srednje velika podjetja in 20 % velika podjetja.
Sodobne trgovine z živili so v letu 2021 beležile 11 % rast prodaje, ki je dosegla 2.600 mlrd KZT ali približno 5,12 mlrd EUR. V prihodnjih 5 letih naj bi ta segment rasel po 8 % povprečni letni stopnji, oziroma 2 % ob predpostavki nespremenjenih cen. Največji konkurent tega segmenta je Magnum Cash / Carry TOO, ki je imel v letu 2021 13 % tržni delež.
Prodaja tradicionalnim trgovcem z živili se je v letu 2021 povečala za 5 % na 3.900 mlrd KZT ali približno 7,69 mlrd EUR. Volna TOO je največji konkurent v tem močno fragmentiranem segmentu, z več kot 1 % tržnim deležem v letu 2021. Analitiki napovedujejo 2 % povprečno letno rast prodaje v tem segmentu v prihodnjih 5 letih (ob predpostavki nespremenjenih cen pa se bo prodaja celo zmanjševala po -3 % povprečni letni stopnji rasti).
Največji trgovci na drobno po prihodkih:
Podjetje | Prihodki v mio EUR (2021) |
---|---|
Natsionalnaya Kompaniya Kaztransgaz Ao | 1.759,98 |
Torgovaya Kompaniya Megapolis-Kazakhstan Too | 828,27 |
Kazmunaigaz Onimderi Too | 755,99 |
Apt Vostok Too | 627,76 |
Adm Machinery & Service Too | 491,61 |
Mechta Market Too | 416,69 |
Magnum Cash&Carry Too | 277,93 |
Spletna prodaja v Kazahstanu
Spletna maloprodaja se je v Kazahstanu v letu 2021 povečala za 60 % in dosegla vrednost 1.200 mlrd KZT ali približno 2,36 mlrd EUR.Kaspi Magazin TOO je vodilni konkurent na trgu. Njegov tržni delež je v letu 2021 znašal 31 %.
Tako kot po vsem svetu, se je e-trgovina tudi v Kazahstanu povečala med pandemijo, saj so se potrošniki odločili za spletno nakupovanje, da bi se izognili možnosti okužbe. Ker so se morale trgovine z ne-nujnimi izdelki zaradi omejitev začasno zapreti, so bili trgovci na drobno prisiljeni preiti na spletno prodajo svojih izdelkov. Integracija e-trgovine v omrežja družbenih medijev je prav tako spodbudila spletno prodajo. Glede na to, da je prodor e-trgovine v Kazahstanu razmeroma nizek, je to omogočilo visoke stopnje rasti v zadnjih nekaj letih. Ker je na trgu prisotnih le malo lokalnih spletnih ponudnikov, so rast spletne prodaje v glavnem poganjali mednarodni trgi.
Analitiki napovedujejo, da bo spletna maloprodaja v Kazahstanu v prihodnjih 5 letih rasla po 21 % povprečni letni stopnji (oziroma 15 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2026 dosegla vrednost 3.200 mlrd KZT ali približno 6,31 mlrd EUR.
Spletni ponudniki v Kazahstanu:
- Arena S TOO
- Kaspi Magazin TOO
- Mechta Market TOO
- Private Trade OOO
- Technodom Group TOO
- Wildberries TOO
Več o spletni prodaji v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo, si lahko preberete na tej povezavi.
Javna naročila
Od leta 2014 zakon dovoljuje državam Evro-azijske ekonomske unije sodelovanje pri javnih naročilih pod enakimi pogoji kot domačim dobaviteljem. Za olajšanje postopka javnih naročil je vlada oblikovala sistem e-javnih naročil. Spletna stran o javnih naročilih (samo v kazahstanščini in ruščini) je bila uvedena leta 2008, center za e-trgovino (spletna stran v kazahstanskem, ruskem in angleškem jeziku) pa je postal edini izvajalec elektronskih javnih naročil.
Sejmi
Plačevanje
Podobno kot v drugih državah se načini in pogoji plačil razlikujejo glede na poslovni model in odnos s trgovinskimi partnerji. Za nove stranke lahko izvozniki zahtevajo predplačilo, dokler se med obema poslovnima partnerjema ne vzpostavi medsebojno zaupanje.Izvozniki morajo upoštevati, da imajo kazahstanska podjetja vse težji dostop do posojil pri lokalnih bankah, zaradi zmanjšanega dostopa do mednarodnega financiranja, ki je tem bankam na voljo po svetovni gospodarski krizi.
Najvarnejši način plačila za izvoznike je nepreklicni akreditiv (l/c). Uvozniki morajo položiti dovolj sredstev za kritje plačila, preden zaprosijo za akreditiv. Lokalna podjetja lahko za pridobitev akreditiva zaprosijo pri več velikih lokalnih poslovnih bankah, po kazahstanski bančni zakonodaji pa ga mora običajno potrditi ugledna zahodna banka.
Več: Plačilni promet – izvozno okno
Transport in logistika
Glavni segmenti transportnega sektorja Kazahstana so železniški, cestni in letalski transport.Velik delež železniškega transporta je posledica velike odvisnosti države od naftnega sektorja, pa tudi od zgodovine države. Velik del železniške infrastrukture v Kazahstanu je bil zgrajen še v času nekdanje Sovjetske zveze, zato ima močne povezave z njenimi nekdanjimi članicami, vključno z Rusijo, v katero Kazahstan izvozi tretjino svojega izvoza. Kazahstan je zaradi svoje geografske lege osrednja točka za številne mednarodne železniške povezave, predvsem med Evropo in Kitajsko.
Največji konkurenti v kazahstanskem logističnem so:
- CEVA Logistics AG, družba za upravljanje oskrbovalne verige, ki nudi storitve v špediciji, pogodbeni logistiki, upravljanju prevoza in upravljanju distribucije.
- FedEx Corp, transportna in logistična družba, ki zagotavlja hitre dostave, logistične rešitve in storitve poslovne podpore. Zagotavlja tako zemeljske kot zračne logistične storitve.
- Rhenus SE & Co KG (Rhenus), ponudnik transportnih in logističnih storitev.
Poslovni imeniki in koristne povezave:
- kz.all.biz - poslovni imenik podjetij v Kazahstanu
- expressbusinessdirectory - kazahstanski poslovni imenik
- kaz.bizdirlib - poslovni imenik kazahstanskih podjetij
Druge koristne povezave:
- Kazakh Invest
- GOV.KZ
- Chamber of Commerce of Kazakhstan
- e.gov
- E-finance Center
- E-license Electronic licensing of the Republic of Kazakhstan
- Qazpatent
- Eurasian Economic Union
- DAMU Entrepreneurship Development Fund
- State revenue committee
Posodobljeno junij 2022.
_