Romunija

Gospodarske panoge Romunije

Gospodarstvo

Po letu 1990 so v Romuniji postopno začeli uvajati liberalno ekonomsko politiko in privatizirali podjetja v državni lasti. Po vstopu v EU leta 2007 je Romunija začela z novo fazo ekonomskega razvoja s številnimi tujimi investicijami in preoblikovanjem v tržno gospodarstvo. Kljub temu, da ima Romunija velik potencial, predvsem zaradi bogatih kmetijskih zemljišč ter dobro izobražene in visoko kvalificirane delovne sile, še vedno ostaja ena najrevnejših držav v Evropi.

 

Struktura BDP

Kmetijski sektor predstavlja 5 % BDP in zaposluje 28,3 % aktivnega prebivalstva. Glavni pridelki so žita, sladkorna pesa in krompir. 29 % države prekrivajo gozdovi, ki jih je največ v Transilvaniji, zato se gozdarstvo zelo hitro razvija.

Industrijski sektor predstavlja 33 % BDP in zaposluje 28 ,9 % aktivnega prebivalstva. Proizvodna podjetja in industrijski sektorji predstavljajo hrbtenico romunskega gospodarstva. To je razlog, zakaj je veliko tujih neposrednih naložb vključenih v težko industrijo (metalurgija, jeklo), avtomobilsko industrijo, gradbeništvo, rafiniranje nafte in tekstilno industrijo. V zadnjih nekaj letih se hitro razvijajo tudi nove tehnologije, predvsem zaradi visoko kvalificirane in poceni delovne sile.

Storitveni sektor predstavlja 62 % BDP in zaposluje 42,8 % delovnega prebivalstva. Najbolj se razvija turizem.
 

Vir: EIU; Factiva, maj 2018.

 

Industrijski sektor

Romunski industrijski sektor predstavlja 33 % BDP in zaposluje malo manj kot 29 % aktivnega prebivalstva. Glavne industrijske panoge so proizvodnja električne opreme, tekstilna in obutvena industrija, proizvodnja gradbenih materialov, kemična, živilska, avtomobilska ter naftna industrija.

Industrijska proizvodnja v Romuniji se je v letu 2017 povečala za 7,8 %. Za leto 2018 je napovedana rast industrijske proizvodnje za 6,6 %, v letu 2019 za 5,9 % in v letu 2020 za 5,4 %.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na romunskem trgu:

 

Pohištvena industrija

V romunski pohištveni industriji deluje več kot 4.000 podjetij. Sektor je v letu 2017 ustvaril 2,5 mlrd EUR prihodkov. Z izvozom v višini 2,2 mlrd EUR se Romunija v izvozu pohištva uvršča na peto mesto med državami EU in na 11. mesto na svetu. V letu 2017 je Romunija največ pohištva izvozila v Nemčijo (430 mio EUR ali 20 %), kar je 5,2 % manj kot v letu prej in prvo zmanjšanje po letu 2008. Zmanjšal se je tudi izvoz v Združeno kraljestvo (za -18,4 %), v Francijo (za -0,3 %), v Avstrijo (za -16 %) in v Italijo (za -5,8 %).

V prvih petih mesecih leta 2018 pa se je izvoz pohištva povečal za 3,2 % glede na isto obdobje lani. Največ so v tem obdobju izvozili v Nemčijo, Francijo, Italijo, na Češko in na Nizozemsko. Skupna vrednost izvoženega pohištva je v prvih petih mesecih 2018 znašala 987 mio EUR, vrednost uvoženega pohištva pa 292 mio EUR. Izvoz je bil 3,4-krat višji od uvoza, trgovinski presežek pa je znašal 694 mio EUR, kar je precej neobičajno, saj panoga običajno ustvarja trgovinski primanjkljaj.

Romunska pohištvena industrija je v zadnjih 12 mesecih izgubila 1.800 ali 3 % zaposlenih. Večina je odšla v tujino, da bi dobila boljši zaslužek. V maju 2018 je v pohištveni industriji v Romuniji delalo le še 59.400 delavcev (59.800 leta 2017 in 61.000 leta 2016). Večina delavcev v sektorju zasluži zelo slabo, v povprečju le 386 EUR neto mesečno, čeprav se je nacionalna minimalna plača maja 2018 povečala na 582 EUR.

Po napovedih analitikov bo pohištvena industrija v Romuniji v prihodnjih letih rasla. V zadnjih nekaj letih so romunski proizvajalci pohištva uvajali v proizvodnjo trajnostne procese, ki imajo minimalen vpliv na okolje. Ti vključujejo tudi razvoj izdelkov, proizvedenih iz obnovljivih virov. Takšne dejavnosti na področju raziskav in razvoja dodajo izdelkom novo dimenzijo in povečujejo konkurenčnost, saj se potrošniki vedno bolj nagibajo k nakupu okolju prijaznim izdelkom. Po napovedih analitikov bo proizvodnja pohištva v Romuniji v obdobju med leti 2017 in 2020 rasla po 6 % skupni letni stopnji rasti (CAGR).

Proizvajalci pohištva v Romuniji se soočajo z močno konkurenco nizkocenovnih azijskih prodajalcev, zlasti tistih iz Kitajske. Čeprav Romunija ponuja številne stroškovne prednosti, bo postopno povečanje stroškov dela in cen surovin, kot sta les in energija, povzročilo nižjo stopnjo dobička za proizvajalce.
 

Največja podjetja na področju proizvodnje pohištva v Romuniji (2017)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Aramis Invest Srl 223,21
Taparo Sa 85,29
Aviva Srl 73,42
Ecolor Srl 71,86
Pgs Sofa & Co Srl 68,12
Philips Lighting Romania Srl 65,17
Dcn Eu Retail Srl 53,41

 

Največja podjetja na področju maloprodaje pohištva v Romuniji (2017)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Ikea Romania S.A. 140,91
Praktiker Romania S.A. 128,98
Poltergeist Srl 26,27
Mobexpert Baneasa Srl 23,41
Linea Mex Srl 22,73
Mobexpert Baneasa Srl 19,47
Casa Rusu Srl 19,00


Vir: Factiva, november 2018.


Ekološka živila – pakirani izdelki 

Romunski trg ekoloških pakiranih živil je v letu 2017 zrasel za 12 % in dosegel vrednost 23 mio EUR. Najvišjo rast na trgu je v letu 2017 dosegel segment ekoloških nadomestkov mleka, ki je v tem obdobju zabeležil 86 % rast.

Analitiki napovedujejo, da bo romunski trg ekoloških pakiranih živil ob predpostavki nespremenjenih cen v obdobju 2018-2022 rasel po 8 % skupni letni stopnji rasti (CAGR) in v letu 2022 dosegel vrednost 27,5 mio EUR.

Največji konkurent na romunskem trgu ekoloških pakiranih živil je podjetje Dorna Lactate, ki je imelo v letu 2017 na trgu 18 % tržni delež v maloprodaji, sledi pa mu podjetje Hipp Romania.
 

Tržni deleži na trgu v letu 2017 glede na vrednost maloprodaje (v odstotkih)


 

Dobre rezultate podjetja Dorna Lactate je mogoče pripisati zgodnjemu vstopu na trg, dobri distribucijski zmogljivosti in močni prepoznavnosti blagovne znamke med glavnimi mlečnimi izdelki na trgu. Tri od petih največjih podjetij na trgu so v mednarodni lasti, pri čemer predstavlja njihova skupna prodaja skoraj tretjino celotne prodaje ekoloških živil. Po napovedih analitikov se bo konkurenca med lokalnimi akterji v prihodnjih petih letih okrepila, saj se bodo izboljšale lokalne proizvodne zmogljivosti.

Trgovske blagovne znamke ekoloških živil se na trgu hitro razvijajo. Nekateri trgovci na drobno so pokazali zgodnje zanimanje za razvoj trgovskih blagovnih znamk. Mega Image je ustvaril trgovsko blagovno znamko Delhaize Bio že leta 2008. V letu 2016 je podjetje Kaufland Romania SCS razširilo svojo paleto ekoloških živil na vse dnevne obroke, pri čemer je družba do konca leta 2017 trgu ponudila le nekaj manj kot 100 takih izdelkov. Tudi Carrefour Romania ponuja široko paleto ekoloških živil, vključno s siri, zelenjavo, oljčnim oljem in čokolado.
 

Konkurenti na trgu:

  • Andechser Molkerei Scheitz GmbH           
  • Byodo Naturkost Gmbh                      
  • Dorna Lactate SA                          
  • Fabrica de Lapte Brasov SA                
  • FrieslandCampina Romania SA               
  • Hipp Romania SRL                          
  • Holle Baby Food GmbH                      
  • Mega Image SRL                            
  • Nutricia Early Life Nutrition Romania SRL 
  • Nutrivita SRL                              
  • Organix Foods Ltd                         
  • Orkla Foods Romania SA                    
  • Plafar Retail SRL                         
  • Riso Scotti Danubio srl                   
  • Solaris Plant SRL                         
  • Superfood Co SRL 
  • Töpfer GmbH         


Največja podjetja na področju živilske industrije v Romuniji (2017)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Metro Cash & Carry Romania Srl 1.054,48
Selgros Cash & Carry Srl 812,65
Bunge Romania Srl 384,85
Smithfield Prod Srl 254,14
Expur Sa 252,54
Nestle Romania Srl 182,96
Agrana Romania SA 172,18
 

Največja podjetja na področju maloprodaje hrane v Romuniji (2017)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Kaufland Romania Scs 2.248,76
Carrefour Romania Sa 1.504,63
Auchan Romania Sa 1.164,50
Mega Image Srl 1.094,76
Profi Rom Food Srl 1.054,53
Lidl Discount Srl 997,97
Rewe (Romania) Srl 668,10


Vir: Factiva, november 2018.


 

Poglejte si tudi:

Bilateralni ekonomski odnosi s Slovenijo

Poslovanje