Romunija

Prodaja v Romunijo

Gospodarska politika vlade

Glavna prednostna naloga vladne politike za leto 2022 bo obvladovanje posledic vojne v Ukrajini. Romunija se sooča z begunsko krizo. Mejo v državo je že prečkalo več kot 770.000 beguncev, vlada pa nima ne fizičnih ne finančnih sredstev za obvladovanje tega problema.

Postopnost je bila značilnost reform v Romuniji v devetdesetih letih. Makroekonomski stabilizacijski programi so bili oslabljeni zaradi pomanjkljivih strukturnih reform, obdobja rasti pa sta spremljala visoka inflacija in makroekonomsko neravnovesje. Pomembne strukturne reforme v začetku leta 2000 so pripomogle k stabilizaciji gospodarstva, vendar je ohlapna fiskalna in dohodkovna politika pripeljala do pregrevanja v letih 2007-2008, kot tudi naraščajočih zunanjih neravnovesij. Posledica "stand-by" sporazuma z IMF v letih 2009-2011 je bila boleča fiskalna prilagoditev ter nadaljnje fiskalne in strukturne reforme javnega sektorja. V letih 2016–2019 je vlada pod vodstvom PSD omilila in omejila fiskalni prostor poznejše vlade za spopadanje s pandemijo covid-19. Medtem ko je nadzirala uvedbo cepljenja, je desnosredinska koalicija prešla na proti-ciklične politike in dala prednost naložbam v infrastrukturo, izobraževanje, zdravstveno varstvo, inovacije in digitalizacijo.
 
Vir: EIU; Factiva, maj 2022. 
 

Trendi obnašanja kupcev in kupna moč

Kupna moč potrošnikov v Romuniji je ena najnižjih v Evropi, zato so romunski potrošniki pri nakupih dokaj previdni. Ključni dejavnik pri nakupni odločitvi je ustrezno razmerje med ceno in kakovostjo. Za izdelke z višjo kakovostjo in prepoznavno blagovno znamko so romunski potrošniki pripravljeni plačati več. Pri nakupu izdelkov dajejo prednost svežim ter privlačno pakiranim izdelkom. Zanima jih tudi nova tehnologija in najnovejši modni trendi. Koncept poprodajnih storitev se še razvija, a so romunski potrošniki pri nakupu vedno bolj pozorni tudi na kakovost poprodajnih storitev.
 

Tržne poti, distribucija

Prodaja blaga in storitev v Romuniji je podobna kot v drugih evropskih državah. Trg sestavljajo romunski in evropski trgovci na drobno. Na njem delujejo specializirane trgovine, supermarketi, hipermarketi, veleblagovnice, kioski, ulični prodajalci, trgi na prostem in trgovci na debelo. Romunija je eden glavnih ciljnih trgov v vzhodni Evropi za velike trgovske verige, kot so Metro, Carrefour in Selgros. 
 
Segment hipermarketov je v Romuniji v letu 2020 beležil 3 % rast prodaje, ki je znašala 28,7 mlrd RON ali približno 5,83 mlrd EUR. Po napovedih se bo segment v prihodnjih 5 letih povečeval po 2 % povprečni letni stopnji (oziroma bo upadal po -1 % ob predpostavki nespremenjenih cen). Največji konkurent v segmentu hipermarketov je družba Kaufland Romania SCS, ki je imela v letu 2021 45 % tržni delež.

Segment supermarketov je v letu 2021 beležil 4 % rast prodaje, ki je dosegla 15,5 mlrd RON ali približno 3,14 mlrd EUR. Profi Rom Food SRL je največji konkurent v tem segmentu, njegov tržni delež pa je v letu 2021 znašal 41 %. Po napovedih analitikov bo segment supermarketov v prihodnjih 5 letih rasel po 7 % povprečni letni stopnji (oziroma 4% ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2026 dosegel vrednost 21,3 mlrd RON ali približno 4,32 mlrd EUR.

Prodaja diskontnih trgovcev se je v letu 2021 povečala za 10 % in dosegla 20,1 mlrd RON ali približno 4,08 mlrd EUR. Po napovedih bo prodaja v tem segmentu v prihodnjih 5 letih rasla po 8 % povprečni letni stopnji (oziroma 5 % ob predpostavki nespremenjenih cen). Lidl Discount SRL je največji diskontni trgovec v Romuniji. Njegov tržni delež je v letu 2021 znašal 72 %.

 
Največji trgovci na drobno po prihodkih:
 
Podjetje Prihodki v mio EUR (2021)
Dedeman Srl 2.074,63
Carrefour Romania Sa 2.060,26
Profi Rom Food Srl 2.018,68
Mega Image Srl 1.650,87
Dante International Sa 1.535,44
Auchan Romania Sa 1.268,56
Altex Romania Srl 1.156,12

 

Spletna prodaja v Romuniji

Vrednost spletne maloprodaje se je v Romuniji v letu 2021 povečala za 15 % in dosegla 20,4 mlrd RON, kar je približno 4,14 mlrd EUR.

Največji tržni delež imajo na trgu trgovci, ki svoje izdelke prodajajo na spletnih tržnicah. Njihov tržni delež je v letu 2021 znašal 16 %.

Spletna prodaja v Romuniji je že pred začetkom pandemije hitro rasla, v letih 2020 in 2021 pa se je rast še povečala.
Potrošniki so se za spletno nakupovanje odločali zaradi strahu pred možnostjo okužbe v fizičnih trgovinah, zaradi zelo široke palete izdelkov, pa tudi zaradi hitre in poceni dostave.
Rast spletne prodaje v letu 2021 sta podprla tudi 3. in 4. val pandemije. Posledično uvedeni ukrepi so imeli manj negativnih učinkov kot v prvem valu, saj so veljali le za necepljene. Ker pa je bila stopnja precepljenosti v Romuniji v letu 2021 precej nižja od evropskega povprečja, je bilo še vedno zelo veliko potrošnikov, ki so se v večjem delu leta 2021 soočali z izzivi dostopa do maloprodajnih trgovin. Omejitve gibanja necepljenih Romunov so bile znatno poostrene od septembra dalje, ko je zaradi hitrega širjenja omikrona oblast necepljenim ljudem prepovedala vstop v vsa nakupovalna središča in maloprodajne trgovine, z izjemo nekaterih trgovin, ki so razvrščene kot nujne, vključno z lekarnami in živilskimi trgovinami. Takšne korake je vlada sprejela zaradi nizkega deleža cepljenih med celotno populacijo in pritiska, s katerim se je soočal romunski zdravstveni sistem. Posledično je imelo povečano povpraševanje med tistimi, ki niso mogli nakupovati v trgovinah, ključno vlogo pri močni rasti spletne prodaje v letu 2021.

Analitiki napovedujejo, da bo spletna prodaja v Romuniji v prihodnjih 5 letih rasla po 14 % povprečni letni stopnji (oziroma 11 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2026 dosegla vrednost 38,7 mlrd RON, kar je približno 7,86 mlrd EUER.
 
Spletni ponudniki v Romuniji:  
  • Altex Romania SRL               
  • About You AG & Co KG                
  • Carrefour Romania SA            
  • Dante International SA          
  • Dedeman SRL                     
  • PC Garage SRL
 
Več o spletni prodaji  v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo, si lahko preberete na tej povezavi
 
 

Javna naročila

 

Sejmi

 

Plačevanje

Običajna plačilna metoda je plačilo na odprt račun, povprečen plačilni rok je 30 dni. V začetku poslovnega sodelovanja sta za zavarovanje plačila priporočljiva nepreklicni akreditiv ali bančna garancija, kar pa ni vedno najbolj konkurenčno. Priporočljivo je tudi preveriti boniteto kupca.
 
Plačilna disciplina je v Romuniji dobra. 

 
Več: Plačilni promet – izvozno okno

 

Transport in logistika 

Infrastruktura ostaja resna ovira za razvoj tega sektorja in posledično za nacionalno gospodarstvo. Nedavne ocene kažejo, da prometna infrastruktura v Romuniji zahteva naložbe v višini več kot 70 mlrd EUR, medtem ko sredstva, ki so na voljo do leta 2030, znašajo le 36 mlrd EUR. Na srečo je EU namenila več mlrd EUR za podporo razvojnim potrebam v tem sektorju.

V romunskem transportnem sektorju prevladuje cestni transport, ki je večinoma (več kot 90 % prevozov) usmerjen v države EU. Cestna infrastruktura v Romuniji je med najmanj razvitimi v Evropi. EU je Romuniji namenila 9,5 mlrd EUR za velike infrastrukturne projekte. Med najpomembnejše projekte spadata avtocesta Sibiu-Pitesti, ki je pomemben del panevropskega koridorja IV, ter nova avtocesta Belt v Bukarešti.

Tako kot cestno omrežje tudi železniški sistem v Romuniji potrebuje obnovo in nove naložbe. Povprečna hitrost železniškega tovornega prometa v državi je 13 km/h, kar je najmanj v Evropi.

Pristanišče Constanta je eno glavnih distribucijskih centrov za Srednjo in Vzhodno Evropo. Je večnamensko pristanišče z zmogljivostjo nad 100 mio ton letno in ima 156 privezov, od tega je 140 privezov v obratovanju. Skupna dolžina pristanišča je 29,83 km, globine pa se gibljejo med 8 in 19 metri, kar je najgloblje v Črnem morju. Pristanišče trenutno načrtuje več velikih projektov, kot so razvoj umetnega otoka, ter posodobitev pomolov 3 in 4.

Več:

 

Poslovni imeniki in koristne povezave:

 

Druge koristne povezave:



Posodobljeno maj 2022.

_