Švedska 
Prodaja na Švedsko
Gospodarska politika vlade
Švedska namerava denar, ki ga je prejela prek sklada EU za oživitev gospodarstva, večinoma porabiti za zeleni prehod in ustvarjanje okolju prijaznejšega gospodarstva. Sredstva bodo namenjena vlaganju v raziskave in razvoj, z namenom dekarbonizacije emisijsko intenzivnih industrijskih sektorjev, razvoja infrastrukture za polnjenje električnih avtomobilov ter drugih projektov za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov.Nekaj denarja bo namenjenega tudi digitalnemu prehodu. To vključuje izboljšanje dostopa do hitrih internetnih povezav na nekaterih redko poseljenih območjih ter naložbe v visoko poklicno izobraževanje in univerze za izboljšanje digitalnih veščin.
Vlada sredstva namenja tudi v zmanjševanje stanovanjskega pomanjkanja s povečanjem ponudbe najemnih stanovanj.
Vlada bo poskušala zagotoviti pravočasen umik obsežne fiskalne podpore v korist fiskalne konsolidacije v letih 2023-2024. Na splošno obstaja precejšnja stopnja soglasja o gospodarskem in socialnem modelu, ki se zdi uspešen. Glavne politične razlike se osredotočajo na politike trga dela, predvsem na spodbude za delo (vključno z višino nadomestila za brezposelnost), mejne davčne stopnje, prihodnost jedrske energije ter obseg privatizacije javnih storitev in državnih podjetij.
Riksbank (centralna banka) je zaradi skrbi glede finančne stabilnosti opustila politiko negativnih obrestnih mer. Reševanje visokega dolga gospodinjstev ostaja pomembna prednostna naloga.
Vir: EIU; Factiva, maj 2022.
Trendi obnašanja kupcev in kupna moč
Odločilni dejavnik pri nakupu je pri švedskih potrošnikih cena. Velikokrat si potrošniki pridobijo informacije že pred nakupom, zlasti pri nakupu trajnega potrošnega blaga. Drugi pomembni dejavniki pri nakupni odločitvi so ustrezno razmerje med kakovostjo in ceno, znanje in izkušnje prodajalca ter poprodajne storitve. Švedski potrošniki so vedno manj zvesti blagovnim znamkam in trgovinam. V povprečju imajo višji življenjski standard in višjo kupno moč kot večina drugih evropskih potrošnikov in imajo pri nakupu zelo visoka pričakovanja. Švedski potrošniki porabljajo vedno več.Švedski potrošniki povprašujejo po svežih in okolju ter zdravju prijaznih izdelkih. Poraba ekoloških izdelkov hitro narašča. Trg rabljene opreme raste, tako na spletu kot tudi v trgovinah, saj potrošnike vse bolj privlači krožno gospodarstvo in koristi za okolje.
Tržne poti, distribucija
Maloprodajni trg na Švedskem je zelo konsolidiran. V njem prevladuje nekaj velikih trgovskih verig, obstaja pa tudi veliko število specializiranih trgovcev, ki ponujajo različne vrhunske izdelke.Prodaja v hipermarketih se je v letu 2021 povečala za 2 % in dosegla 83,2 mlrd SEK ali približno 8,19 mlrd EUR. ICA Sverige AB je glavni konkurent v segmentu, s 50 % tržnim deležem v letu 2021. Po napovedih se bo prodaja v hipermarketih v prihodnjih 5 letih povečevala po 4 % povprečni letni stopnji (oziroma 3 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2026 dosegla vrednost 103 mlrd SEK ali 10,15 mlrd EUR.
Supermarketi so v letu 2021 beležili 7 % rast prodaje, ki je dosegla 136,1 mlrd SEK ali približno 13,48 mlrd EUR. ICA Sverige AB je največji konkurent tudi v tem segmentu, njegov tržni delež pa je v letu 2021 znašal 51 %. Po napovedih bo prodaja v supermarketih v prihodnjih 5 letih rasla po 4 % povprečni letni stopnji (oziroma 2 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2026 dosegla 163 mlrd SEK ali 16,06 mlrd EUR.
Diskontni trgovci so v letu 2021 beležili 5 % rast prodaje, ki je dosegla 14,4 mlrd SEK ali 1,14 mlrd EUR. Lidl Sverige KB je največji konkurent na trgu, s 96 % tržnim deležem v letu 2021. V prihodnjih 5 letih naj bi prodaja v diskontnih trgovinah rasla po 5 % povprečni letni stopnji (oziroma 3 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2026 dosegla 18,4 mlrd SEK ali 1,81 mlrd EUR.
Največji trgovci na drobno po prihodkih:
Podjetje | Prihodki v mio EUR (2021) |
---|---|
Hennes & Mauritz AB | 21.242,56 |
ICA Gruppen AB | 13.614,90 |
Axfood AB | 6.159,73 |
Systembolaget Ab | 4.028,58 |
Willy:s Ab | 3.433,95 |
Coop Butiker & Stormarknader Ab | 1.961,43 |
Dustin Group AB | 1.773,15 |
Spletna prodaja na Švedskem
Vrednost spletne maloprodaje se je na Švedskem v letu 2021 povečala za 20 % in dosegla 120 mlrd SEK ali približno 11,82 mlrd EUR.ICA Sverige AB je največji spletni ponudnik na trgu, s 7 % tržnim deležem v letu 2021.
Čeprav omejitveni ukrepi, povezani s pandemijo, na Švedskem niso bili tako strogi kot v mnogih drugih državah, so se Švedi zaradi lastne varnosti kljub temu skušali izogniti možnostim okužbe. Večina potrošnikov se je odločila za manj obiskov v fizičnih trgovinah. Prehod prodaje v spletno prodajo se je zato v letu 2020 pospešil, ter se z dvomestno rastjo nadaljeval tudi v letu 2021.
Eden najbolj dinamičnih segmentov je segment hrane in pijače.
Večina večjih trgovcev z živili je sprejela večkanalni pristop ter uvedla storitve dostave na dom. Število starejših potrošnikov, ki redno kupujejo preko spleta, se je v zadnjih 2 letih močno povečalo.
Podjetja, ki prej niso bila prisotna na spletu, so se zato morala preusmeriti v spletni kanal, pa tudi razširiti svoje storitve. Kombinacija pandemije in razcveta spletne trgovine je za trgovce na drobno pomenila nekaj izzivov, saj so se mnogi soočali s pomanjkanjem blaga in s težavami pri zagotavljanju nemotene logistike. Zvišale so se tudi cene pošiljanja, kar je pomenilo višje cene za potrošnike.
Analitiki napovedujejo, da bo spletna maloprodaja na Švedskem v prihodnjih 5 letih rasla po 8 % povprečni letni stopnji (oziroma 7 % ob predpostavki nespremenjenih cen) ter v letu 2026 dosegla vrednost 179 mlrd SEK ali približno 17,64 mlrd EUR.
Spletni ponudniki na Švedskem:
- Apotea AB
- Elgiganten AB
- ICA Sverige AB
- MatHem i Sverige AB
- Netonnet (Waldir AB)
- Zalando SE
Več o spletni prodaji v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo, si lahko preberete na tej povezavi.
Javna naročila
Sejmi
Plačevanje
Švedski plačilni in bančni sistem je visoko avtomatiziran in zelo napreden. Običajni plačilni pogoji so 30-90 dni po dostavi. Najpogostejši način mednarodnega plačila je elektronsko bančno nakazilo. Druge običajne plačilne metode so še dokumentarni inkaso, akreditiv in plačilno jamstvo.Več: Plačilni promet – izvozno okno
Transport in logistika
Cestni tovorni promet na Švedskem predstavlja približno 70 % celotnega kopenskega prevoza, železniški tovorni promet pa 31 %.Pomorski promet je za Švedsko, ki ima 2.700 km obale in številne otoke, ključnega pomena.
Najpomembnejša švedska pristanišča so:
Več:
Poslovni imeniki in koristne povezave:
- nordic-commercialagents - seznam agentov in distributerjev v nordijskih državah
- largestcompanies - poslovni imenik nordijskih podjetij
- sweden.se/business/ - švedski poslovni imenik
- bolagsverket.se - poslovni imenik švedskih podjetij
- expressbusinessdirectory - švedski poslovni imenik
Druge koristne povezave:
- Business Sweden
- Invest Stockholm
- Verksamt.se - Government services for businesses
- Bolagsverket - Swedish Companies Registration Office
- Tillvaxtverket - Swedish Agency for Economic and Regional Growth
- Sweden’s Chambers of Commerce
- Government Offices of Sweden
- Skatterverket - Swedish Tax Agency
- Svensk Handel - Swedish Trade Federation
- Kommerskollegium - National Board of Trade Sweden
Posodobljeno maj 2022.
_