Vpliv ruskega embarga na izvoz dizla na globalno energetsko trgovino in logistiko
Konflikt med Rusijo in Ukrajino je povzročil spremembe v globalni energetski trgovini in dobavnih verigah. Cene dizla so se od julija letos močno dvignile zaradi močnega globalnega povpraševanja v transportu, kmetijstvu in gradbeništvu. Kot odgovor na to je ruska vlada 21. septembra prepovedala izvoz dizla in bencina, kar je še dodatno zapletlo razmere.
Neposredni učinki in tržna dinamika
Rusija je 2. največja izvoznica dizla na svetu za ZDA, zato ima vpliv prepovedi izvoza velik vpliv na svetovne trge dizelskega goriva.Od začetka vojne v Ukrajini se je ruski izvoz dizelskega goriva preusmeril na nove trge izven tradicionalnih evropskih trgov, kjer so bili glavni kupci Francija, Združeno kraljestvo in Nemčija.
Novi trgi so postali Brazilija, Turčija, Afrika in Bližnji vzhod. Hkrati so ZDA preusmerile dizelske pošiljke, ki so bile prvotno namenjene Braziliji, v EU, ki je nujno potrebovala nadomestek za prepovedan ruski dizel.
Vpliv embarga na Turčijo in Brazilijo
Turčija in Brazilija, ki sta največji uvoznici ruskega dizla, sta zaradi embarga močno prizadeti.V letošnjem avgustu sta obe državi skupaj predstavljali 55 % ruskega izvoza dizelskega goriva.
Toda ti dve državi preusmerjata pošiljke v Evropo, zato bo prepoved izvoza dizla iz Rusije posledično vplivala tudi na evropske cene dizelskega goriva.
Turški uvoz ruskega dizelskega goriva je od konca leta 2022 močno narasel, država pa je postala 3. največja dobaviteljica dizla in plinskega olja v Evropo, za Savdsko Arabijo in ZDA.
Potencialne spremembe trgovinskih poti dizla
Brazilija, pomemben kupec ruskega dizla, se bo verjetno obrnila na ZDA za oskrbo. Ta premik bo privedel do krajših plovb in povečane konkurence med prevozniki.Evropa pa bo morda morala iz Bližnjega vzhoda izvažati nadomestni dizel, zlasti prek tankerjev dolgega dosega.
Čeprav se je povečal izvoz dizla iz Kitajske, pa zaradi visokih stroškov ni verjetno, da bi bila Kitajska v prihodnje lahko vir za evropski dizel.
Vpliv embarga na pomorski transport
Embargo je povzročil motnje v globalni dobavi dizla in bencina, kar je privedlo do izzivov v logistiki pomorskega prevoza.Tankerji, ki so prej prevažali ruski dizel in bencin, se zdaj soočajo z manjšimi količinami tovora in večjo konkurenco.
V Evropi lahko nekatera plovila, ki so prej prevažala ruski tovor, ponovno vstopijo v komercialno trgovino, kar lahko zniža cene prevozov, lastnikom ladij pa zniža dobičke.
Trg tankerskih prevozov je že začel kazati prve znake panike, saj obstaja velika negotovost glede tega, kako dolgo lahko traja prepoved.
Po napovedih bodo omejitve izvoza kratkotrajne
Rusija ni napovedala, koliko časa bo trajala prepoved izvoza, a večina analitikov pričakuje, da prepoved ne bo veljala več kot nekaj tednov.Omejena kapaciteta ruskega skladiščenja in potreba po izogibanju napetostim z OPEC+ sta dejavnika, ki vplivata na takšne ocene.
Analitiki predvidevajo, da je embargo bolj kot ukrep za dvig cen goriva in povečanje prihodkov za Rusijo, ne pa kot dolgoročen ukrep oskrbe. Kljub temu bo vpliv na trg odvisen od trajanja embarga.
Ruski embargo na izvoz dizla povzroča pomembne spremembe v trgovinskih poteh, vpliva na logistiko pomorskega prevoza in ustvarja kratkoročno tržno negotovost. Države, ki so močno odvisne od ruskega dizla, kot sta Turčija in Brazilija, iščejo alternative. Čeprav se pričakuje, da bo embargo kratkotrajen, so njegove posledice široke in poudarjajo medsebojno povezanost globalne energetske dobavne verige in njen vpliv na prevoz in logistiko.
Viri: Factiva, Platts Commodity News
Preberite še:
Globalni trendi na področju transporta in logistike
Izzivi rusko-ukrajinske krize
Poslovanje v Rusiji
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.