Republika Južna Afrika
Prodaja v Republiko Južno Afriko
Kako prodajati v Republiko Južno Afriko?
Gospodarska politika vlade
Glavni vladni cilji vključujejo spodbujanje zasebnih naložb in javno-zasebnih partnerstev, zlasti v oskrbi z električno energijo in prometu, da bi odpravili ozka grla. Glavna ambicija je reševanje pomanjkanja električne energije z naročanjem novih zmogljivosti neodvisnih proizvajalcev električne energije in s prestrukturiranjem Eskoma, visoko zadolženega paradržavnega podjetja za električno energijo.Ustanovitev nove sredinske vlade pod vodstvom ANC bo podprla tržno razpoloženje in poslovno zaupanje. Globalne razmere, ki jih zaznamujejo visoke obrestne mere v ZDA, počasnejša kitajska rast in naraščajoče geopolitične napetosti, bodo omejile manevrski prostor vlade.
Trendi obnašanja kupcev in kupna moč
Zaradi nizkih plač in naraščajočih cen imajo potrošniki omejen proračun, zato pazijo na svoje finance in omejujejo porabo, ki ni tako množična kot v zahodnih državah. Dobro razmerje med ceno in kakovostjo je glavni dejavnik nakupa za južnoafriškega potrošnika.Nedavno so se v Južni Afriki pojavili nekateri trendi, ki jih poganjajo potrošniki, ki želijo zmanjšati svojo porabo:
- Kokonstvo (cocooning) se hitro razvija. Gre za bivanje znotraj doma, izoliranega od zaznane nevarnosti. Ljudje se bolj zadržujejo doma in ne v nakupovalnih središčih, klubih in drugih lokalih. To je tudi posledica vse večjega strahu za osebno varnost.
- Poceni izkušnje, kot je odhod na plažo, imajo vse bolj prednost pred materialnimi dobrinami, prav tako tudi poslušanje glasbe ali gledanje športnih dogodkov preko TV ekranov.
- Sprejetje bolj odgovornega načina porabe je v razvoju. Transparentnost in avtentičnost sta dejansko dva dejavnika, ki lahko potrošnika spodbudita k nakupu.
- V državi, za katero je značilna izjemna gospodarska neenakost med bogatimi in revnimi, potrošniki postajajo družbeno ozaveščeni in tehnično podkovani, privlačijo jih podjetja, ki delujejo kot sila pozitivnih sprememb. V Južni Afriki pionirji industrije, kot so Discovery, Unilever in Woolworths, spodbujajo ta trend.
- Mlado populacijo bolj kot ostalo populacijo skrbijo vprašanja eko-državljanstva in ohranjanja planeta.
- Trg rabljenih izdelkov v državi raste. Po ocenah 15 % južnoafriškega prebivalstva prodaja rabljene izdelke na spletu (modne izdelke, telefone, DVD-je, CD-je, knjige in elektroniko), ta številka pa se hitro povečuje.
- Hitro se širijo tudi platforme za sodelovanje, kot sta Airbnb in Uber.
Tržne poti, distribucija
Južna Afrika, ki je eden največjih in najbogatejših afriških trgov, ima dobro razvit maloprodajni sektor. Pojav supermarketov in hipermarketov, ki samopostrežno prodajajo velike količine skoraj vseh potrošniških dobrin, je povzročil velik razvoj v distribucijskem sektorju v Južni Afriki, vendar so tradicionalni trgovci z živili še vedno zelo razširjeni.Prodaja v segmentu hipermarketov se je v letu 2023 povečala za 7 % in dosegla 45,5 mlrd ZAR ali približno 2,28 mlrd EUR.
Po napovedih analitikov bo segment v prihodnjih 5 letih rasel po 6 % povprečni letni stopnji (oziroma 2 % ob predpostavki nespremenjenih cen), ter v letu 2028 dosegel vrednost 61,8 mlrd ZAR ali 3,09 mlrd EUR.
Največji konkurent v segmentu hipermarketov je Shoprite Holdings Ltd, ki je imel v letu 2023 39 % tržni delež.
Supermarketi so v letu 2023 beležili 8 % rast prodaje, ki je dosegla 324 mlrd ZAR ali približno 16,23 mlrd EUR.
Po napovedih bo segment supermarketov v naslednjih 5 letih rasel po 6 % povprečni letni stopnji (oziroma 2 % ob predpostavki nespremenjenih cen), ter v letu 2028 dosegel vrednost 438 mlrd ZAR ali približno 21,94 mlrd EUR.
Družba Shoprite Holdings Ltd je imela v letu 2023 največji, 43 % tržni delež v tem segmentu.
Diskontni trgovci so v letu 2023 beležili 14 % rast prodaje, ki je dosegla 41,8 mlrd ZAR ali 2,09 mlrd EUR.
Družba Pick ‘n’ Pay Retailers (Pty) Ltd je imela v letu 2023, v segmentu diskontnih trgovcev največji, 75 % tržni delež.
Po napovedih se bo segment diskontnih trgovin v prihodnjih 5 letih povečeval po 7 % povprečni letni stopnji (oziroma 2 % ob predpostavki nespremenjenih cen) in v letu 2028 dosegel vrednost 58,5 mlrd ZAR ali 2,93 mlrd EUR.
Največji trgovci na drobno po prihodkih
Podjetje | Prihodki v mio EUR (2023) |
---|---|
Pick N Pay Holdings (Rf) Ltd | 48.832,90 |
Massmart Retail (Pty) Ltd | 39.262,78 |
Shoprite Holdings Ltd. | 11.187,20 |
Bid Corp. Ltd. | 10.218,41 |
Bidfood (Pty) Ltd | 9.170,73 |
Spar Group Ltd. | 7.897,70 |
Pepkor Holdings Ltd. | 4.532,18 |
Spletna prodaja v Republiki Južni Afriki
Spletna maloprodaja se je v Republiki Južni Afriki v letu 2023 povečala za 15 % in dosegla vrednost 60 mlrd ZAR, kar je približno 3 mlrd EUR.Leta 2023 je spletno prodajo v Južni Afriki pospeševalo stalno padanje cen povezljivosti, kar je večjemu številu potrošnikov omogočilo dostop do storitve po dostopnih cenah.
Na rast spletne prodaje je prav tako pozitivno vplivalo izboljšanje varnosti transakcij. Capitec Pay je prvi južnoafriški odprti bančni plačilni sistem, ki omogoča varna plačila tretjim operaterjem z uporabo mobilnih telefonov in identifikacijskih številk kot plačilnih posrednikov. Poleg tega je Mastercard Južna Afrika sklenil partnerstvo s PayU, za uvedbo napredne plačilne rešitve Click to Pay, katere namen je pospešiti postopek spletnega plačila v državi.
Zaradi visoke inflacije so zelo privlačne storitve Kupite zdaj, plačajte pozneje, kot je Payflex. Tovrstne storitve so še posebej privlačne za generacijo Z in milenijce, ki iščejo bolj prilagodljive možnosti plačila.
Po napovedih Euromonitor International, naj bi se spletna maloprodaja v Republiki Južni Afriki v naslednjih 5 letih povečevala po 17 % povprečni letni stopnji (oziroma 12 % ob predpostavki nespremenjenih cen), ter v letu 2028 dosegla vrednost 131 mlrd ZAR ali približno 6,56 mlrd EUR.
Večji prodor spletne prodaje bo odvisen od zmožnosti podjetij, da dosežejo manj oskrbljeno populacijo. Posledično bodo vladne pobude za nadaljnje znižanje cen širokopasovnih povezav, ostale ključno gonilo rasti spletne prodaje.
Vzporedno bodo inovacije v plačilnih rešitvah, ki ciljajo na prebivalstvo brez bančnih storitev, prav tako podpirale povpraševanje. Podjetje Mukuru je na primer že uvedlo storitev Mukury Pay, ki potrošnikom brez bančnih storitev ter debetnih ali kreditnih kartic, omogoča spletno nakupovanje izdelkov. Po vnosu številke mobilnega telefona, potrošniki prejmejo plačilno kodo Mukuru, ki jo nato oddajo v partnersko trgovino za plačilo z gotovino.
Takealot Online (Pty) Ltd je vodilni spletni ponudnik na trgu. V letu 2023 je njegov tržni delež znašal 35 % glede na maloprodajno vrednost.
Največje spletne trgovine v Republiki Južni Afriki glede na prodajo v 2023:
- Takealot.com (350 mio USD ali 323,7 mio EUR)
- Shein.com (244 mio USD ali 225,65 mio EUR)
- Superbalist.com (187 mio USD ali 172,9 mio EUR)
- Woolworths.co.za (142 mio USD ali 131,3 mio EUR)
- Makro.co.za (55 mio USD ali 50,9 mio EUR)
Več o spletni prodaji v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo, si lahko preberete na tej povezavi.
Javna naročila
Sejmi
Plačevanje
Pri izvozu v Republiko Južno Afriko izvozniki se izvozniki lahko dogovorijo za avansno plačilo, akreditive, menice, prodajo na odprt račun ali konsignacijsko prodajo.Plačilni pogoji se razlikujejo glede na vrsto kupca. Običajen plačilni rok je med 80 in 120 dni po prejemu blaga. Pri večjih naročilih so pogosto potrebni daljši roki.
Več: Plačilni promet – izvozno okno
Transport in logistika
Južna Afrika se ponaša z eno najsodobnejših in najobsežnejših prometnih infrastruktur na afriški celini.Transportni sektor je pomemben za južnoafriško gospodarstvo, saj zaposluje več kot 1 milijon ljudi.
Največ tovornega transporta (približno 80 %) se v Republiki Južni Afriki odvija po cestah. Približno 69 % tonaže cestnega tovornega prometa prepeljejo podjetja ali izvajalci, ki med svojim prevozom prevažajo tovor, 29 % pa cestna tovorna podjetja.
Nacionalni razvojni načrt (NDP) vključuje vzdrževanje provincialnih in državnih cestnih omrežij ter posodobitev železniške infrastrukture za potnike, kar bo prispevalo k rasti transportnega sektorja v državi.
Pomanjkanje železniške in pristaniške zmogljivosti ostaja resna ovira v domači in mednarodni trgovini. Južnoafriška vlada je napovedala načrte, da bo do leta 2027 vložila 900 mlrd ZAR v prometno infrastrukturo, čeprav se izvajanje projektov odvija zelo počasi.
Več:
Poslovni imeniki in koristne povezave:
- thebusinessdirectory.co.za - poslovni imenik podjetij v Republiki Južni Afriki
- showme - južnoafriški poslovni imenik
- southafricabusinessdirectory - južnoafriški poslovni imenik
- ezsearch.co.za - poslovni imenik podjetij v Republiki Južni Afriki
- sayellow - južnoafriške rumene strani
- yellowpages.za - južnoafriške rumene strani
Druge koristne povezave:
- invest SA
- South Africa Government
- The Department of Trade, Industry and Competition
- Provincial Government of South Africa
- International Trade Administration Commission of South Africa (ITAC)
- South African Revenue Service (SARS)
- Companies and Intellectual Property Commission (CIPC)
- South African National Treasury
- South Africa Info
Vrednosti ZAR in USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2023.
Viri:
- Factiva
- EIU
- Euromonitor International
- eCommerce DB
- LLoyds Bank
Posodobljeno avgust 2024.
Poglejte si tudi:
- Predstavitev države
- Gospodarske panoge
- Poslovno sodelovanje s Slovenijo
- Dajatve
- Oblike družb
- Poslovni obisk
- Poslovne priložnosti
- Časopisi