Zavezništvo Irana in Rusije v avtomobilski industriji

četrtek, 25. avgust 2022
 

Zahodne sankcije so najbolj prizadele ruski avtomobilski sektor

Zaradi ruske agresije v Ukrajini je Rusijo zapustilo na stotine tujih podjetij, vendar noben sektor ni bil tako prizadet kot avtomobilski. AvtoVaz, izdelovalec Lade, je skoraj ustavil proizvodnjo. Družba je do začetka rusko-ukrajinske krize večino ključnih delov uvažala iz zahodne Evrope. Ta uvoz se je zdaj ustavil in AvtoVaz išče alternativne možnosti, da ga nadomesti.
 
V letu 2021 je 16 evropskih proizvajalcev avtomobilov (vključno s 4 od 10 najboljših po tržnem deležu) v Rusiji prodalo skoraj pol milijona enot od skupne prodaje 1,67 mio vozil na ruskem trgu. S tem je Rusija postala 8. največji avtomobilski trg na svetu glede na obseg prodaje, hkrati pa je predstavljala 18 % celotne svetovne prodaje vodilnega proizvajalca na trgu, družbe Renault. 
 
Skoraj vsa tuja podjetja so po začetku ruske agresije v Ukrajini zapustila ruski trg. Prodaja avtomobilov se je v Rusiji maja 2022 zmanjšala za -84 %, proizvodnja pa je skoraj zastala, saj so junija, glede na poročila lokalnih medijev, v Rusiji proizvedli le 3.000 avtomobilov. 
 

Tako Iran kot Kitajska ohranjata trgovinske vezi z Rusijo 

Iran je bil za Rusijo vedno potencialni zaveznik v obračunu z Zahodom. Rusija se je pripravljala na gospodarsko vojno vsaj od leta 2014, ko je bil prvič uveden režim sankcij z vzpostavitvijo mednarodnega prometnega koridorja sever-jug (INSTC). Ta dolgi kopenski in pomorski koridor prečka južno Rusijo, teče skozi Kaspijsko morje do Irana in se poveže s pristaniščem Chabahar in Perzijskim zalivom. Ta južna pot je bila pogosto obravnavana kot rezerva za Rusijo, če bi bile njene zahodne trgovske poti odrezane.
 
Po napadu Rusije na Ukrajino je večina zahodnih držav uvedla sankcije proti Rusiji, večina preostalega sveta pa z državo še naprej ohranja trgovinske vezi. Iran, Kitajska in množica drugih izkoriščajo situacijo in poskušajo zapolniti vrzel po odhodu zahodnih držav.
 
Kitajska je že povečala izvoz v Rusijo in je sedaj njena največja trgovinska partnerica. Iranske znamke so v Rusiji večinoma še neznane, vendar je iransko strokovno znanje in izkušnje pri delovanju pod sankcijami, pritegnilo pozornost Rusije. 

Prodor Irana na ruski avtomobilski trg 

Iranski proizvajalec avtomobilov Iran Khodro Company (IKCO), njegov konkurent SAIPA, ter vrsta manjših proizvajalcev, na ruski trg ponovno pošiljajo svoje modele, prilagojene za ruski trg.
 
Iran Khodro in SAIPA sta že prej izvažala svoja vozila na severne trge. Po podatkih ruske agencije Autostat, je bilo 1. julija 2022 v Rusiji 10.400 avtomobilov Iran Khodro, ki jih predstavlja model Samand (limuzina razreda C), proizveden v letih 2006-2008. Model Samand je bil ukinjen na iranskem trgu, saj je bil na proizvodni liniji več kot dve desetletji, vendar so sankcije proti Iranu prisilile proizvajalca avtomobilov, da nadaljuje s proizvodnjo stare zaloge zaradi pomanjkanja raziskav in naložb v nove modele.
 
IKCO - model Samand
 
V času od 22. do 25. avgusta 2022 je v Moskvi potekal avtomobilski sejem MIMS Automobiliy Moscow 2022, kjer je 21 iranskih podjetij predstavilo več kot 99 avtomobilskih delov in opreme. Ta sejem je odlična priložnost za iranske proizvajalce avtomobilskih delov, da so ruskemu trgu predstavili svoje zmogljivosti. Glavni cilj iranske udeležbe na sejmu je oblikovanje dolgoročnega sodelovanja z ruskimi proizvajalci avtomobilov in avtomobilskih delov.
 
IKCO je na tem sejmu predstavil tudi enega najnovejših avtomobilov, model Tara, da bi testiral okus ruskih potrošnikov. Družba si prizadeva za ponovni vstop na ruski trg, zato je zadnji dve leti izvajala številne študije, načrte in pogajanja v tej smeri. 
Iran Khodro namerava začeti dobavljati avtomobile Rusiji že pred koncem leta 2022.
 

 
Iran in Rusija nameravata podpisati sporazume o razširitvi sodelovanja ne samo v avtomobilski industriji, temveč tudi v ladjedelništvu, ter v letalski in industriji. 
 

Skupna kitajsko-iranska skupna podjetja 

Iranski posli so del prizadevanja Rusije, da s pomočjo prijateljskih držav oživi svojo avtomobilsko industrijo. Dolga iranska zgodovina skupnih podjetij s kitajskimi avtomobilskimi proizvajalci, je zanimiva tudi za Ruse, ki so se po pomoč obrnili tudi na vse bolj izpopolnjene kitajske proizvajalce avtomobilov.
 
Kitajska je v Rusiji že postavila 2 avtomobilski tovarni. Kitajski proizvajalec avtomobilov
Chery se pogovarja z ruskimi proizvajalci o proizvodnji več avtomobilov v ruskih tovarnah. Chery je leta 2021 v Rusiji prodal že 40.874 avtomobilov, vendar namerava zdaj lokalizirati tudi proizvodnjo delov v Rusiji, kar je pogoj za povečanje proizvodnje. 
Rusija se je obrnila na kitajska podjetja tudi za pomoč pri ponovnem lansiranju zgodovinskega moskvitcha v tovarni AvtoVaz v Togliattiju.
 
Kljub temu, da ima Kitajska na splošno neznane blagovne znamke za mnoge zahodne kupce, ima več kot 200 avtomobilskih proizvajalcev. Njen delež na ruskem trgu se bo v prihodnje hitro povečeval in prevzel deleže tujih blagovnih znamk, ki so zapustile ruski trg.
 
V zadnjih letih so kitajski proizvajalci avtomobilov postavili proizvodne obrate tudi v Iranu. Proizvajalec Chery je v Babolu v severnem Iranu zgradil 370 mio USD vredno tovarno. 
 
Sodelovanje med tremi državami gre po zastavljeni poti, da se sčasoma nadomestijo tuje blagovne znamke, ki zdaj manjkajo na ruskem trgu.

 
Viri: Factiva, bne IntelliNews, Trend News Agency
 

Preberite tudi:


Trendi avtomobilske industrije

Globalni trendi na področju avtomobilske industrije

Ruski proizvajalci avtomobilov iščejo dele v Iranu

Ukrajinska kriza preusmerja evropske trgovinske tokove



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: